Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 974 ggr
peppe_ing
0

Fenröta??

Upptäckte precis att ett par av mina scalarers fenor ser konstiga ut, som om dom håller på att lösa upp sig i kanterna. Hittade en flaska multicura i skåpet och droppade i ren desperation. Kan sånt bli för gammalt? Vad ska jag göra ?? Ångest nu för att man prioriterat annat hela helgen och bara varit inne i fiskrummet för att slänga till dom lite mat :(

mimåne
0

Jag känner igen mig i det där.. Fick också lite ångest ikväll när jag inte hunnit med akvariet någonting under påsken. Fast då hade jag bara lite alger och blad som behövde fixas till.

Har du läst på om fenröta och är säker på att det är det? I så fall bör en behandling läggas in omgående p.g.a. smittorisken. 

Detta är något som i huvudsak uppkommer p.g.a. dålig vattenkvalitet och detta bör förbättras också. Finns det någon risk för dålig vattenkvalite?

Vad ligger vattentemperaturen på?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Hur ser förresten fiskarnas fenor ut mer ingående, har de en blek hinna?

peppe_ing
0

Svårt att förklara hur det ser ut.. Lite ljusare där det "löser upp sig " försökte ta kort innan men det blev bara suddiga bilder å nu är det släckt. Absolut inte säker på vad det är men tänkte att det va bättre att droppa i medicin med en gång. Den ska ju ta en massa olika åkommor

peppe_ing
0

Glömde.. Ja det kan finnas risk att vattnet inte är helt tiptop .. Karet köptes begagnat för ca en månad sen med tillhörande fiskar i. Bytte Bottenmaterial och köpte ny pump som fick gå tillsammans med den gamla i några dagar. Tog iofs lite vatten och filtergojjs ifrån ett annat kar men det kanske inte räckte för en bra start :(

Draken
0

Låter som det kan vara fenröta, vore bra om du kunde lägga upp en bild på hur det ser ut

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

peppe_ing
1

Ska se om jag lyckas få till en bild ikväll. Hoppas medicinen hjälper iallafall. Finns det nått annat man kan göra för att få dom friska igen ?

mimåne
0

Här kan du läsa på om fenröta

http://www.akvariefisk.com/sot/fenrota.php

Apsn-
0

Kontrollera dina vattenvärden och medicinera med salt för att hjälpa fenornas läkning! Gjorde susen för mina firrar :)

peppe_ing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Omöjligt å få ett vettigt kort på fenorna. Dom andra fiskarna ställer sig ivägen hahahaha

Men antingen så hade jag grumlig syn igår eller så va det inte så illa som jag trodde för nu ser det relativt ok ut. Lite fnasiga i kanten på en del fenor men det kan kanske vara för att dom börjat buffla på varandra i trängseln.

Däremot så såg jag ett par vita prickar nu

Nu en dum fråga.. vad är det för vattenvärden man ska kontrollera? Har dropptest för nitrit men thats it.

Salt slängde jag i igår.

Draken
1

Ser inte riktigt ut som fenröta 🤔 Ser mer ut som om någon har tuggat på dem.

Ang. prickarna, har fiskarna blivit utsatta för mycket stress ? Scalarer klarar inte stress i någon större utsträckning, de har väldigt låg stresströskel.

Försök kolla nitrit och nitrat. Även om det finns koppar eller annat gift för fiskarna i akvariumet.

Är det länge sedan du gjorde vattenbyte och hur stort är akvariumet ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

peppe_ing
0

Vattenbyte görs varje vecka. Och nitrit kollades häromdagen å visade inget. Dom har ju nyligen flyttat och hann väl inte mycket mer än lugna ner sig efter det förrän jag va i och jagade runt som en tok efter min megamal Sune som fick flytta till större boende. Dom följde som sagt med i köpet så dom går fortfarande i sina trånga 100liter medan jag desperat jagar nytt akvarium. Det förra jag fick tag i va i alldeles för dåligt skick :( Något annat skit tror jag inte det ska va i vattnet (kommunalt) och det är inga problem i nått av dom andra karen.

peppe_ing
0

Kanske är vattenbytena som stressar ? Förra ägarna hade inte rört akvariet på minst 4 månader.

Apsn-
0

Skulle gissa på att de stressas av den nya vattenkvaliten. För lite utrymme bruka också resultera i stressrelaterad fenröta. Ge dem en vecka eller så att återhämta sig så ska nog saltet hjälpa i läkningsprocessen :)

peppe_ing
0

Hoppas det .. Blivit väldigt fäst vid mina krokfeningar å vill ge dom ett så bra hem som möjligt.

Draken
0

Efter vad du berättar nu, så kan man nog säga till 99% att det är stressrelaterat :) De går, som du ju själv påpekar, alldeles för trångt, men jag tror det kommer att gå till sig när de får lugna ner sig och komma till större :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis