Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2137 ggr
[[LP97]]
0

Varför blir växterna så fula?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, i mitten ut av februari köpte jag 2 st javaormbunkar och 1 blandning mellan javaormbunkar och något annat, jag minns just nu inte namnet på den.

Men i alla fall, nu har det gått 2 månader och i början ut av mars så städade jag akvariet, byte ut 3/4 ut av vattnet och dammsuga gruset kan man säga med en sorts slang. Jag gjorde det runt växterna eftersom att det kan gömma sig lite smuts där också. Växterna var jätte fina tills jag städade akvariet. Nu ser dem ut torkade ut och är tunna, som när en planta inte får tillräckligt med vatten då blir bladen bruna. Så ser det ut på javaormbunkarna nu.

Jag tog kort på en ut av dem, den som är värst. Bilden kanske inte är så bra men jag fick den inte bättre. Dem andra två ser inte lika hemska ut. Jag vet att växterna kan bli lite bruna och så på bladen men inte så här mycket. Jag vet också att dem ska växa rätt bra. Jag förstår inte vad jag gör fel, för jag har haft massor ut av olika växter och det har blivit samma sak. Det har bara gått bra 1 gång men när jag byte akvarium så fick jag slänga den javaormbunken eftersom att jag aldrig fick fast den ordentligt ner i gruset. Jag vet att javaormbunkar ska vara väldigt lätt sköta…

MagArne
0

Vad göder du dina växter med?
Hur stort akvarium har du och hur stark belysning har du?

Javaormbunken kan man med fördel linda fast på en rot eller sten med en gummisnodd eller fiskelina då rötterna ska planteras extra luftigt.

[[LP97]]
1

Jag göder inte växterna med något. Jag har ett 120 L akvarium och belysningen vet jag inte, men efter 1 år så märkte jag att det blev väldigt hög temperatur i akvariet så jag har ett lock upp nu.

Innan var det inget problem med temperaturen och belysningen. Det bara blev så, jag tror det beror på att det är så varmt i lägenheten under vintern.

[[LP97]]
0

Rot? är det som den bruna träbiten jag har på bilden, om man tittar längre ner vid javaormbunken. Jag kom på att jag läst om att man inte ska ha rötterna så ner grävda i sanden eller?

MagArne
0

Ja, precis. Träbitar är oftast rötter.
Nä rötterna kan kvävas om man gräver ner dem. Du har ju dock grus så tror inte att det skulle vara problemet.

Börja med att köp någon form av flytande växtnäring från akvariebutiken så blir det säkert bra ska du se :-)

kallepudas
1

Javaormbunke växer som ogräs men den ogillar att planteras ner i grus/sand….plantera den på en lavasten eller en rot med lite hjälp av fisklina så ska du se att den tar sig. 

Javaormbunke är inte kräsen med näring…..så länge den är rätt planterad kan den växa i toalettstolen.

Fridhem
0

Precis så blir mina med, jag flyttade mina till skuggan under musselblommorna och jag tror att det börjar komma små fina blad nu. Kanske värt att prova.

Draken
0

Håller med övriga talare. Antigen näringsbrist eller också är rötterna för  djupt nergrävda i gruset.

Mina Javaormbunkar växer som ogräs och om jag inte passa på, så tar de över hela alvariumet och kväver andra växter. Får ansa dem varannan, var tredje vecka. Men då är mina fastsatta på rötterna med fiskelina ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[[LP97]]
0

Kan jag rädda den på bilden tror ni eller? Ska jag ta loss dem fula, gamla bladen? För om jag fixar så den får mer näring och inte är ner grävd utan vid en rot eller så, blir den då bättre?

Draken
0

Ta bort de fula och skadade bladen på den, sätt den så rötterna får "luft" och använd lite gödning, så skall du se att det går till sig :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

jag har en annan fråga om javabusken om jag får lova att flika in?

kallepudas
0

#10 Flika in bara! 🙂

[Tinitusan]
0

tack tack, jo jag har hört att javaormbunken är en växt som inte malawis tuggar på, stämmer det?

kallepudas
0

#12 Det stämmer….jag hade ett flertal  javaormbunkar i mitt 540L där jag hade många röd zebror & dom åt inte på dessa.

Samma när det gäller malawicikliden golden så jag vågar påstå att det är en perfekt växt om man vill ha lite grönt i sitt malawikar.

[Tinitusan]
0

ah precis, vad bra, tack tack =))

kallepudas
0

Här en bild på mitt Juwel rio 180 där jag har två relativt små lavastenar med javaormbunke på….dom har tagit över hela den vänstra sidan av akvariet glasytan på akvariet som är synlig är 40cm hög så det är lättare att se hur stora dessa växter är. 

Man kan ju föreställa sig hur det hade växt om ja hade använt någon näring i karet.

kallepudas
0

Här en bild då jag hade mina röd zebror.

Fridhem
0

#15 Jag tycker det är orättvist😢 att inte mina blir så fina. Det ser ut som dina sitter väldigt ljust, gör dom det?

kallepudas
0

Helt normalt ljus,endast bilden som luras. Lysrören till akvariet med cikliderna var ju helt kassa så denna växt har inga höga krav.

[[LP97]]
0

Det här kommer låta väldigt dumt men vad menar ni med fiskelina?

Hur gör man alltså, just nu har jag ingen men jag ska försöka fixa till allt idag.

tack för hjälpen och alla svar! :)

kallepudas
0

#19 Man tar själva javaormbunken & knyter fast den på roten eller stenen så gott det går. Javaormbunken växer sedan fast på stenen eller roten så efter ett tag kan man ta bort fisklina. Det fungerar även med ett vanligt gummiband.

Draken
0

Javaormbunken i mitt stora, har nästan täckt rötterna ;) Och då har jag ganska mycket ..stora…rötter i akvariumet 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis