Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2028 ggr
Draken
4

Bildtråd Malawi och Tanganyikaciklider.

Startar som lovat upp en bildtråd om Malawi och Tanganyikaciklider.

Posta era bilder, fråga om arterna och få svar tillbaka av de som är mer kunniga än ni själva känner er :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

åh jag följer med spänning =)))

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv numera ( ej planerad) ett 275 liters akvarium med en salig Malawisoppa pga. andras idioti och okunnighet.

Jag hade inte riktigt planerad för att ha Malawi, men det blev panik flytt av fiskar och ombyggnation av ett av mina kar igår eftrsom personen i fråga hafde köpt 250 Malawiciklider och har endast 1 akvarium på 540 liter 😕

Närmare 60-70 fiskar vart hystade hit, många dog av syrebrist och stress, men de som nu är kvar simmar runt, dels i mitt 275 liters (f.d grow-out, för scalarer och fengäddor) och dels i dotterns (Molam) 375 liters, som också blev panikuppstartat.

Nåja, så här såg det ut i ena hinken innan akvariumen var klara för inflytt igår.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

#1 Alla får posta bilder i den här tråden, så du kan posta du också om du har Malawi eller Tanganyikaciklider :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kallepudas
1

Tanganyika-ciklid

Neolamprologus elongatus

"Prinsessan av Burundi" 

Finns i Tanganyikasjön runt hela sjön & lever i klipppboitoper på 5-15 meters djup.

grottruvare & äldre syskon hjälper till att vakta yngre.

Här är bild på några av mina & små yngel finns det hela tiden.

kallepudas
0

Aulonocara 

Handelsnamn: Röd rubin

Framodlad genom urvalsodling så denna finns ej i naturen.

Munruvare & normal kullstorlek 20-35 yngel.

En hane på bilden honorna är bruna med svaga ränder på sidan.

[Tinitusan]
0

åh så fin den röda rubin var, hur stor blir den?

kallepudas
0

#6 Hanen blir cirka 14cm honorna lite mindre7-9cm ungefär.

[Tinitusan]
0

åh lagom storlek, ngn sådan ska jag absolut skaffa sen! jag blev ju helt förälskad i en green terror ciklid(kommer inte ihåg det svenska namnet) i affären häromdagen men när jag gogglade såg jag ju tyvärr att de blir enormt stora!

Draken
0

Jättefina bilder Kallepudas :)

#8 Lite OT, "Green Terror" har ingenting med Malawi eller Tanganyika att göra, det är en Sydamerikansk ciklid, elak är den också. Guldsömsciklid (Aequidens rivulatus)  är det "rätta" namnet. Den har fått öknamnet "Green-Terror" just för att den är så elak.

Men den har ingenting i den här tråden att göra ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

Ah nej jag tänkte ciklid bara, ber om ursäkt =)

Draken
0

Det är okej :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

En av mina favoriter blan dem jag har fått. Tror det är en Fire-fish, men är inte säker. Väntar på id på alla mina Malawi just nu, hoppas det kommer snart 😉

Detta skall tydligen vara en hona (är dock inte säker)

EDIT: Nu fick jag reda på av Kallepudas att Fiore-fish är en framodlad variant, och alltså inte finns i det vilda.

Tack för den tilläggsupplysningen Kallepudas :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Den andra. Skall vara en hane (inte säker här heller) ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Har fått besked nu :D Fire-fish, är en hane och en hona :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kallepudas
0

#14 Fire-fish är precis om mina röd rubin en framavlad variant och finns inte i det vilda men det visste du säkert men tänkte det kunde vara bra för andra att veta så ett litet tillägg till din bild🙂 

Jättesnygga är dom i alla fall & ser fram emot fler bilder i denna tråd som faller mig i smaken.

molam
0

HAr fått identifiering på mina fiskar! 😃 Röd zebra en snygg pojke! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
0

Även en OB Zebra, troligtvis en dam! ^^

molam
0

Och en dålig bild på en Hongi, troligtvis en Dam ^^

idaaforsling
0

#18 den där vita tråden, är det bajs? Det ser inte helt hälsosamt ut isåfall :/

molam
0

#19 Det kan nog hända men dom ser ju ut som hej kom och hjälp mig har ALDRIG tagit över så tunna fiskar förr, dom är i princip bara Skinn och ben ''/

[Tinitusan]
0

Fast nog kan väl den vita tråden vara vanligt bajs som reflekterar ljuset?

Draken
0

#15 Nope, det visste jag inte, så tack för den tilläggsupplysningen 👍 Jag skrev in det i inlägget med första bilden :)

#19 och #21 : Även några av de som går i mitt kar har vit avföring. Tror inte heller det är så hälsosamt, men jag håller med Molam här. De ser inte jättefräscha ut nån utav dem, varken mina eller hennes. De är magra och har trasiga fenor näst intill allihopa. Men det är inte så hälsosamt att frakta 50st. Malawi i en hink i 8 mil, så det är inte underligt att de inte är så pigga, varken i färg eller fenor ;)

Nu skall de få mat imorgon, (vi har inte ens vågat mata dem, även fast man skulle vilja ösa ner mat till dem), lite åt gången. Så får man hoppas att de så sakteligen får tillbaka hullet och sin forna färg igen, det är vårat projekt nu :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Hoppas det går bra med fiskarna för er. 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
0

Lite mer bilder kommer här i varje fall.

Jag har inte fått 100% besked om artbnamnen jag har fått stämmer ännu, men jag skriver ut dem iaf. så får jag hellre gå in och ändra sedan om det är fel ;)

Hongi (Metriachlima fainzilberi) Hane

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Hona.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Labidochromis sp. hongi Hane

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Golden (Labidochromis careileus) (tror det är hanen men inte säker)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Johanni (Melanochromis interruptus) Hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är jag som sagt inte alls säker på att jag har lämnat rätt artnamn på fiskarna.

Ser ni något som inte stämmer, eller misstänker att det är en annan art jag har lagt ut bild på …..Snälla SÄG TILL, jag tar INTE illa upp, jag är bara tacksam, eftersom jag är helt grön på arterna. 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

# 23 Ja det hoppas jag också :) jag tar ingenting för givet, innan jag ser att de har piggnat på sig och de kommer att överleva :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

#31 Nej, man får väl ta det som det kommer. Men ni är så kunniga och duktiga så det kommer nog att gå så bra så. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

jag måste fråga, kan ev starta en ny tråd om ni vill det, men det här med den vita avföringen fick mig o sätta mig ner o titta på mina fiskar, har ganska svårt att förstå vad trådig avföring innebär, det kommer ju ut i en tråd, måste det vara en viss längd för att kallas trådig, eller kanske flera trådar samtidigt?

egentligen vill jag väl veta vad normal bajs är o hur det ser ut haha

Draken
0

#32 Tack för förtroendet Lilo ;) Jag försöker lära mig, man kan inte direkt kalla mig kunnig när det gäller Malawi. Hade några stycken för si så där en 15 år sedan, det är min erfarenhet av dem 😉

Men som tur är, så är jag en bokmal utan dess like, så jag älskar att läsa. Jag har även en BTN-bok om just Malawi, så det blir bara att läsa in sig, och se vad det är för krav och behov på de jag har nu. Den egna erfarenheten kommer väl med tiden, för jag har bestämt mig för att behålla dessa, förutom Crabron. Den är lite för stor och tar mycket plats i akvariumet. Köper hellre fler av de mindre.

Har en tjej som bor här i närheten, hon har hållit på i många år, så hon skall hjälpa mig att komma igång riktigt. Hon tycket att jag, med fördel ,kan ha några arter till också, när jag har fått bort Crabron, så vi får se vad som händer :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

#33 Tror faktiskt du skall starta en egen tråd om det. Trådig, vit avföring kan bero på mycket. Sjukdom, dåliga förhållanden, stress etc.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Vit trådig avföring är som du förstår inte bra och ett tecken på att fisken inte mår helt bra. Detta är helt förståeligt med tanke på fiskens situation och hur den hållits hos de förra ägarna. Detta är något som ofta är övergående när förbättring sker så förhoppningsvis utvecklas det inte vidare till något annat heller.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

jaja men jag förstår, menar ju mer hur "vanligt" ser ut, är svårt att hitta bilder faktiskt, har suttit o googlat nu ett bra tag, men fortsätt gärna o diskutera detta i tråden jag skapade, jag tror säkert det är fler än jag som är lite förvirrade i just den här frågan =)