Slöjstjärt: Stora ögon/sjukdomar!?
Nu kan jag verkligen inte undvika att fråga. Men googlade slöjstjärt ''golfboll'' och det kommer fram en massa bilder där dom har utstickande ögon, vissa ser riktigt hemska ut eller ser på gränsen ut att ska sprängas. Ska dom verkligen vara så eller är det som pop eye?
Sitter här som ett enda stort frågetecken just nu, eller är det många sjukdomar bland slöjstjärtar? 🤦♂️
Minns att när jag var liten och mina föräldrar hade fiskar så sprängdes ena fiskens öga som stod rakt ut och hela karet blev blodfyllt. Det kan väl inte vara så normalt? Var en slöjstjärt har jag för mig..
Men sedan verkar dom vara riktiga krigare också, läste precis om en pojke som svalt en och fisken levde vidare i hans kropp!? Eller om det nu var lungan, men ja.. haha 😮
Kanske var det en bild på varianten "bubbla eye"? De är tyvärr framavlade så, ingen sjukdom.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#1 Men fy! 😕 Så alla dom här är framavlade: ?http://natgeo.se/files/bonnier-ngm/imagecache/630x420/pictures/fiskher.jpg
Den som mina föräldrar /och jag hade såg precis ut som 4an..
Jopp, alla de fyra du länkar till är framavlade :( 4'an är en "Teleskop" slöjstjärt :(
Jag håller med dig, det är helt vidrigt 😕
#3 Stackarna, helt sjukt ju! 😕 Har funderat på slöjstjärtar till mitt 375L, men började tveka när jag såg dom där bilderna. Men nu när jag vet att dom där var sönderavlade så vet jag ju att det finns bra avlade. Får göra en ny tråd om det sen
De flesta av de mest extrema avelsformerna är som tur är inte tillåtna i sverige. Sedan vill jag tillägga att dessa extrema utseenden faktiskt är framavlade. De har avlat på detta utseendet för att de är populärt i vissa delar i världen så detta är ingen sjukdom utan faktiskt en typ av sjölstjärt. Man behöver alltså inte vara rädd att detta ska drabba någon slöjstjärt som inte sett ut sådär från början :)
4:an är den enda som är tillåten i Sverige.
#5 Tack för informationen! :-) Det jag var lite orolig för.. Sjukt då att ens 4an är tillåten. Den jag hade som liten sprängdes ögonen på, mina föräldrar trodde att den var sjuk.
#6 har du nån källa/länk på vilka som är tillåtna och inte?
Jag tycker inte att teleskop är så farligt, kan till och med tycka att de är vackra :) men det finns ju mer eller mindre extrema exemplar. Här är en fin teleskop enligt mig: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2028854
Ingen sida jag kan tänka på på rak arm men tror det gäller de mest extrema så tas de inte in då de klassas som djurplågeri vilket är förståligt
Bubble eye (en stor bubbla under fisken öga). Dessa påsar/bubblor gör det svårt för fisken att simma och de skadas lätt och blir infekterade.
Celestial då ögonen är extremt utställda och vinklade uppåt. Det ser även detta ganska groteskt ut och fisken bländas av belysningen genom hela sitt liv :/
Sen vet jag inte men tror inte heller man tar in de allra extremaste av Golfboll heller. Har i alla fall inte sett de allra värsta i butiker. Dessa har väldigt svårt att röra sig över huvudtaget och dör ofta för tidigt på grund av simblåseproblem. Kan vara så¨att de inte blir så här förens de nått en viss ålder
Har inte sett de värsta Lionheads heller. Utväxten kring deras ansikte växer ibland för deras ögon och gör dem blinda.
Är dock inte säker på de två sista.
Nej vanlig teleskop är inte farligt tycker jag. Bara det inte blir för extremt så det påverkar simförmågan. Pandan du länkade till är ju sjukt vacker :)