Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5529 ggr
fiskOväxt
0

Skalar Vs Diskus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag startade upp ett sex kantigt 90 L akvarium för två veckor sen med två diskusar, två ghost, två golfisar o en mal. Sen rädade jag o min kvinna en 11 cm stor Skalar o tre snigel ätare. Nu är det så att skalaren har börjat jaga min blåa Diskus (8cm) och jag vet inte varför o Eller vad jag ska göra, Hjälp mig någon snälla! Mvh Tommi

LajvKrattan
5

Eumm… Välkommen till forumet!

Jag är rädd att vi måste ge dig lite dåliga nyheter - ditt akvarium är alldeles för litet för de fiskar du har. Skalarer vill ha akvarier på närmare 300 liter och discusar också. Om jag vore som du skulle jag ge bort dem till någon med ett större akvarium och köpa nya fiskar som trivs med det utrymme du har att erbjuda. Vi kan hjälpa dig att välja lämpliga fiskar men snälla, snälla överväg att hitta ett nytt hem åt dem.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
1

Hej!

Fin tanke att rädda fiskar men precis som Lajvkrattan säger så är erat akvarium alldeles för litet. Fiskarna ni har kräver stort utrymme. Jag föreslår att ni säljer dem eller skaffar ett ca 300-liters. Om ni säljer dem kan vi här på forumet hjälpa er hitta nya, fina och mer passande fiskar! :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

axa
4

Ni räddar nog inte fiskarna, men en fin tanke iaf. Diskus är en fisk som blir väldigt stor och vill helst ha över 400liter, så är det också med scalarer. Ditt akvarium är för litet och scalaren behöver yta och revir och tycker nog att dina discusar är i vägen. Black ghost blir nästan läskigt stora och behöver akvarium på mer än 500l och golfisar vet jag inte vad det är men tolkar det som golfboll slöjstjärtar och dom behöver större akvarium dom med och kallare vatten, samtidigt som Diskusar behöver varmare. Sälj fiskarna till någon som har plats åt dom och köp mindre passande fiskar till ditt akvarium. 

Nästa gång, innan ni "räddar" fiskar så måste ni ta reda på fakta om dom. Det kan helt plötsligt bli tvärtom….

mimåne
1

Jag måste hålla med alla de andra. Du har inte räddat dessa fiskar utan de lider fortfarande. Vill du göra det rätta och rädda dessa bör du antingen ge bort dem till någon som har ett tillräckligt stort akvarium eller så bör du skaffa ett större. Då skulle jag rekommendera dig ett kar på MINST 600L som tex black ghost kräver. 

Eftersom att ditt akvarium är nystartat riskerar du också att få förgiftning i vattnet pga alla fiskar du har i det lilla akvariet. Det är dödligt. 

Dessutom kräver dina fiskar helt olika typer av vatten och de trivs inte ihop. Det är absolut inte konstigt att du har osämja i ditt akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
7

Oh herregud, hur tänker man egentligen när man skaffar fiskar till ett akvarium? Man blir bara gråtfärdig och upprörd när man ser såna här trådar men människor som inte tänker alls på djurens bästa!!! 

Lyssna nu Tommi ordentligt på vad de andra redan har sagt för jag orkar inte för mina ord skulle inte vara i nivå 'lugn o sansat' så jag avstår att säga mer.

LajvKrattan
4

Ta det inte för hårt Tommi, alla kan göra misstag. Vi vill bara hjälpa dig och dina fiskar.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Evisen]
0

Jag instämmer med föregående talare och reagerar direkt på hur diskusarna ser ut. De ser inte ut att må bra då de är mörka och den ena visar sina "bars" rejält.

Draken
1

Jag kan inte annat än hålla med övriga talare. akvariumet är på tok för litet för de fiskar du har valt/räddat.

Att skalarena jagar Diskusen är inte konstigt alls, skalaren är en ganska revirhävdande fisk, och tycker inte om att ha "grannar" alldeles för nära det egna reviret. I värsta fall kommer diskusarna att tyna bort och dö en långsam, smärtsam död. I bästa fall kommer scaalrena att "slå ihjäl" dem, så de får en snabb, men ända smärtsam död 😕

Jämför utrymmet med en elefant i en 1'a, så kan du själv tänka dig hur trångt de bor 😕

Varken jag eller de andra skriver som vi gör för att vara elak, utan det är rena fakta du får höra.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
1

TS: Kolla bilderna jag postar. Här ser du typexempel på Scalarer som har gått i för små/trånga akvarium.

En ganska ung scalare, med gravt missbildad ryggfena. Denna kommer aldrig att kunna simma normalt, och dens liv är betydligt förkortat pga. detta 😕

Bilden tillhörande -Cissi- här på forumet. Tack -Cissi- att jag fick låna och använda bilden offentligt

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Inte fullt så illa missbildning, men även detta är en ung scalare (mycket ung) och har redan fått krokiga fenor pga. för trångt "boende" Skall tillägga att denna har gått i 120 liter, så du kan ju fundera på hur dina kommer att se ut om ett tag, som går i ett ännu mindre akvarium 😕

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Scalarer som har bott trångt.

"Loggan" har jag lånat från artikeln här på forumet Scalare-En guide för nybörjare.

De fenor som är skadade, knäckta och-/eller krokiga är uppmärkta med en svart cirkel och pilar, där man ser en missbildning, eller början till missbildning.

Bild 1 är min egen. Bild 2, 3 och 4 är tillhörande -Cissi- här på forumet.

Återigen, tack -Cissi- för lånet av bilderna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

CarlMH
6

Enligt min bedömning krävs nog 7 inlägg till innan TS förstår att de bor för trångt 😉