Flugjakt!
Måste bara berätta för att det var så kul… Helt plötsligt gick alla fiskarna i karet totalt bananas, började hoppa flera centimeter upp ur vattnet. Blev livrädd och tänkte att nu har det blivit en nitritspik eller nåt så alla vill ur. När jag tittar närmare ser jag att det surrar en liten blomfluga över vattenytan. Var häftigt att se hur snabbt "vildheten" tog över :) Detta föranleder mig att ställa en fråga om levande föda. Köpte vita mygglarver för några dar sen och såg fram emot lycklig jakt i karet men blev såå besviken. Fast jag hade dem framme i rumstemp innan för att de inte skulle dö av värmeschock i karet så rörde de sig knappt och fiskarna var lika upphetsade som när jag matar med flingor ungefär. Så undrar om ni kan tipsa om riktigt "vild" levandeföda så det blir lite jakt och fiskarna får jobba lite?
Sommartid kan jag emellanåt fånga in vilda vanliga mygglarver ur någon bäck. De har hållit sig ganska bra tycker jag och gratis är gott!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok, men rör de sig mer än vita man köper? Jag får väl helt enkelt testa :)
Jag har inte testat att köpa vita levande mygg i butik så vet inte hur det fungerar. De mygglarver som finns i våra vattendrag har som du säkert vet en slingrande rörelse och denna kan jag se när jag matar mina fiskar med dem.
När jag fångat in dem låter jag de vara i akvarievatten i ett kärl en stund innan de ska få bli mat.
När jag matar med frysta larver (och annan mat för den delen) så släpper jag alltid ner det under ytan där strömmen från utblåset går och på så vis blir det ändå en jakt när larverna far omkring.
Lite ska de väl kämpa för födan de också ;)
Jo men precis! De jag köpte rör sig på samma vis som vanliga mygglarver men väldigt slöa var de.
vattenloppor burkar jag köpa levande de hoppar runt o har sig o fiskarna blir helt galna
#6 Var köper du de?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#6 Låter kul! Ska testas nästa gång :)
Jag köper det i en butik här i stan (Akvarievalvet)
Aha, synd att det var i en annan stad. :) Låter dock intressant, ska kolla hos affärerna här. Tack för tipset. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes