Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9614 ggr
Sarah E
3

Rosentetra

Efter förslag från mimåne startar jag en liten tråd om Rosentetran. Här är alla välkomna att berätta om och lägga ut bilder på sina rosentetror.

Zoopet finns ju redan med all info om skötsel artbeskrivning etc. Här tänkte jag det kunde vara kul med personliga erfarenheter av denna roliga lilla fisk. Vi får se vart det tar vägen helt enkelt :)

Edit: Osäker på om jag valt rätt kategori, men isf kan väl någon admin flytta den? :)

mimåne
0

Vad roligt! I artbeskrivningar passar den bra, toppen! 👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
0

Följer🙂

Sarah E
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju börja med att berätta om mina små vänner då :)

Har 9 st varav 5 hanar och 4 honor (ska skaffa flera honor). De är otroligt aktiva, utan att vara stressiga, och stimmar absolut ingenting, men de är också ensamma herre på täppan i 200 liter. (De två ancistrusarna konkurrerar ju inte om vattenrummet direkt.)

De har sen jag fick hem dem för 14 dagar sen gått från grå, nästan genomskinliga till mörkt gråröda. Hanarna är mörkare än honorna. Jag har också märkt att tre av hanarna har starkare färg än de andra och det är också de som spänner upp sig mest. De ser ut som små röda segel och lägger sig på snedden och då blänker sidorna på dem i en blågråaktig ton. Emellanåt simmar en hane och hona (efter att han jagat henne runt karet ett par varv) in bland växterna och så vibrerar de med sidorna mot varandra. Leker förmodar jag. Ja, och såhär håller de på från det att lampan tänds tills jag släcker. 

Bilder: Förlåt usel kvalite, har bara mobilen att plåta med just nu…Hane i förgrunden som spänner upp sig. I bakgrunden hane till vänster och hona till höger.

Sarah E
1

Såhär såg de ut när de var helt nya i karet. Lite skillnad!

Sarah E
2

Puffar lite. Skriv gärna om era rosentetror eller berätta om de gjort nåt konstigt, roligt… Eller vad ni tycker om denna lilla fisk och varför. Ja ni fattar :)

mimåne
0

👍

Sarah E
0

Vad har ni för funderingar kring detta (gäller kanske alla tetror): Hade inledningsvis 10 st, 5 av varje kön råkade det bli. Så dog en hona knall och fall av okänd anledning. Nu är en av hanarna liksom utanför. Han sitter under roten och nu kommer inte fram så ofta. Han är vackert utfärgad och verkar fullt frisk och är framme ibland men nu vid matningen kom han inte fram. Är han mobbad tro? Är det obalans i stimmet tror ni? Erfarenheter?

mimåne
0

Med tanke på att du har vita prick och medicinerar just nu så går mina tankar först till det. Det kan vara därför din hona dog. Hanen kanske inte heller mår så bra? Har han haft prickar på sig?

När vita pricken är över och om han fortsätter att hålla sig undan så kanske du kan pröva att köpa en ny hona och se hur det påverkar

Sarah E
0

Ja så kan det ju vara… han kom iofs fram sen och var med de andra och fick lite mat. Jag kan inte säga om just han har haft nån prick. Ett par av hanarna har haft det, 1-3 prickar typ men de är borta nu…

Sarah E
0

Såg just hur en av hanarna stalkade min ancistrushona. Han kollade verkligen in henne. Tillslut blev hon sur och gjorde ett utfall 🙂

mimåne
0

haha 😃 Vad ger du dina för mat?

Sarah E
0

#11 De får tetrapro-flingor och fryst cyklops. Allt i små mängder ännu då karet är såpass nystartat. De snaskar även på maltabsen om de kommer åt. Detta trots att jag matar malarna 30 min efter att lampan släcks. Men tror inte de hinner få i sig särskilt mycket. Annars skulle de väl vara smällfeta vid det här laget :)

Vad får dina?

mimåne
0

Mina sorgmanteltetror får också tetra flingor och vita mygglarver just nu. Tänkt att jag ska köpa dem mera frysfoder också :) Och precis som dina så kalasar de också på maltabletter om de får syn på dem :P

Sarah E
1

Ni som har rosentetror, lägg gärna upp bilder på dem här i tråden. Här kommer en fin på en av mina honor

Sarah E
1

Här är en där man ser hur det blänker när de visar upp sig för varandra

Sarah E
2

Ovanstående är då en hane förstås. Och här är en till (den som simmar bakom är en hona)

mimåne
0

Hur ser man lättast könsskillnad på dem? Super fina bilder. Jätte roligt att du ville visa dem :)

Sarah E
1

Allra lättast ser man skillnaden på ryggfenan och analfenan som är mycket större/längre hos hanarna. De har ofta starkare färger också. På bilden i #16 ser man tydligt skillnaderna.

Edit: det är maken som fotat med en riktig kamera :)

mimåne
0

Ja på #16 syns det bra :) Men, honan på bild #14 verkar ju skilja sig från den andra honan när man tittar på ryggfenan?

Sarah E
0

#19 Ja, en av honorna har en vit ryggfena med lite rosa och en svart fläck. De andra har helt svarta med en liten vit tipp med rosa inslag. Vet inte varför hon har tvärt om mot de andra. Det finns något som heter vitfenad rosentetra. Kanske är en sån jag fått hem?

mimåne
1

Jag har ingen aning. Men möjligheten finns väl. Hon var hur som haver mycket fin och speciell :)

Sarah E
0

#21 Hihi, jo hon är fin!

Sarah E
1

En fråga till er som kan mera om sånt här: Mina rosentetror leker i princip varje dag. Åtminstone ser det så ut. Men jag ser aldrig att det finns nån rom. Kan de liksom leka på tomgång? Om ja, vad kan jag göra för att trigga till riktig lek med outcome?

Draken
0

Den här tråden har jag missat. Har ju själv ett litet stim med Rosentetra(7st.) De har hittils bott i 112 litern, men har nu i dagarna flyttats ner till Skalarekuben. De är såpass höga över ryggen så skalarena rör dem inte :)

De är jättetrevliga, livliga och stimmar jättefint, och nu eftersom de har flyttats till 3 dubbla storleken av akvarium, så skall jag fylla på stimmet, om jag hittar några. Konstigt nog så är det sällan de finns i butik här uppe 🤔 men vi har tre stora kedjor i birsta, så jag skall fra dit och kolla om de kanske har dem hemma. Min lokal handlare, har de inte hemma, har sagt åt honom att ta hem, men det är inte gjort än så länge i varje fll, vet faktiskt inte varför.

Bild på en utav mina :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

-Cissi-
0

#23 Jag har inte rosentetra men jag har leopars danios och dom verkar leka lite titt som tett men om dom nu släpper rom så blir det inga överlevande yngel i akvariet då dom äter upp romen. Kanske är så med rosentetrorna med? om du vill ha yngel kanske det skulle vara värt att sätta upp ett lek kar och försöka få lite yngel efter dom.

Bifogar en länk till Dynamitellas tråd om att odla danios :) Tror det borde funka på era oxå.. iaf värt ett försök.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f8ed8b7d3b4fd365d0010aa-odlingstrad-danio-rerio-zebrafisk

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Vovisch nr2
0

Vilka fina bilder på Rosentetrorna! :) Kan inte skriva något här för jag har inga sådana tetror…;)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Sarah E
0

Vad kul att flera hittat denna lila tråd. Tetror verkar inte vara så "heta" överlag. Själv älskar jag mina rosentetror. De är kungarna i karet :)

#24 Vilken fin dam! Konstigt att de inte har dem i butik där du bor. Här i finns de typ överallt. Bara för ett tag sen såg jag ett gäng med nästan helt vita ryggfenor. Jättefina! Men det var inte läge att köpa då…. Annars skulle jag gärna vilja ha ett gäng vitfenade. Finns en bild här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134637&page=2

De är så fina! Jag har en som har mycket vitt på ryggfenan. Hon är "alfahonan" i mitt lilla stim :) Det är hon som syns på bild i #14 (inte rättvisa färger i den bilden tyvärr).

Sarah E
0

Här är en close up på tösen

Draken
0

Jaså, är det en dam jag har på bild. Så trevligt :) Själv ser jag inte könsskillnad på dem …Hur gör man det ??

Jag hade en himla tur idag, skulle köpa en speciell jordätare, och hade blivit tipsad om att en av butikerna i birsta hade den, dessutom lokalodlad, så jag åkte dit. (Brukar normalt inte handla på de större kedjorna, håller mig till "min" handlare ;) ) men de hade faktiskt ett stim Rosentetror, så jag köpte dem :D Så nu har mitt stim utökats med 10 stycken, skall köpa fler också, när jag hittar fler 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
1

I #16 är det en hane och en hona. Hanen är överst och du ser hans stora ryggfenan och analfenan som är som ett segel när den är utspänd och som en lite böljande tofs annars. Hanarna är också starkare i färgen och lite slimmare i kroppen.

Draken
0

Tackar, då skall jg kolla in mina lite mer. fast de jag köpte idag är mindre (gansk mycket mindre) än de jag hade innan. Så de kanske kn bli lite svårare att se skillnad på ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Ja det syns bättre när de växer till sig.

Draken
0

Härligt :) Skall försöka knäppa lite kort på dem lite senare :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

hmm jag måste säga att jag är lite förtjust i dess oxå, har från början tänkt att ha ngt tetra stim i mitt stora akvarium men inte bestämt mig än, kardinaltetror är ju oxå så fina, hur stora blir dessa, lite större som jag förstått det?

Draken
0

jag är faktiskt osäker på hur stora de blir, har inte hunnit läsa in mig på dem riktigt ;) Fick "ärva" ett stim på 7 stycken för en tid sedan, och idag har jag köpt 10 stycken till. men jag är ganska säker på att sarahE nog kan svara på den frågan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Är långt ifrån expert på området men 5 cm kan de bli och så är de ju höga så de ger ett rejält intryck om man säger så :)

[Tinitusan]
0

ah ja så de blir ganska stora då, tar plats eftersom man ju ska ha ett helt stim, får nog bli en mindre variant för mig ändå, synd för de är så fina!

Draken
0

#36 #37  Jag har länge letat efter ett lämpligt stim till skalareakvariumet, Kravet jag har haft på mig själv är att de skall vara från Sydamerika och tillräckligt stora för att de vuxna skalarena inte skall äta upp dem. Har tittat runt på många olika högryggade tetror, men inte hittat några som tilltalar mig, förutom då Kardinaltetran, men eftersom den är långsmal, så blir de mat för skalarna på mycket kort tid

Det var bara av en händelse jag fick syn på dessa, en kompis skulle titta på ett begagnat akvarium som hon skulle ha Malawi i, och där fanns det 7 stycken rosentetror som jag fick "ärva"…jag fastnade totalt för dem, och de kunde gå med skalarena, så på den vägen är det :)

Kommer att fylla på stimmet (nu 17st.) eftersom jag hittar i affärena eller privat :D Tänk ett stim på 30-40 individer :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Låter kanon! De är ju så charmiga! Jag skulle gärna ha ett kar med bara rosentetror i. Men det får bli nån annan gång. Dock ska jag nog på sikt utöka mitt stim med 2 honor till.

Draken
0

Jag tror inte jag kommer att gå så mycket efter hanar och honor, jag vill ha ett så stort stim jag kn i 375'an. Sen för et bli hanar och honor hur det vill, men det är kul att veta hur jag skall kolla könsskillnaden på dem :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Nä iom att du ska ha så många så kvittar det ju. Jag har ju bara 9. Hade 10 men en dog knall och fall efter några dagar. Det lustiga var att det råkade bli 50-50 hanar och honor. Nu är det 5 hanar och fyra honor så ska skaffa två ladies till :)

Sarah E
0

Och hoppas hitta med vita fenor )

Draken
0

Där ser man, hur det kan bli ;) Jag har läst på lite om dem, och det spåelar, som jag har förstått det, ingen större roll om man har flera hanar tillsammans, och ju fler man har, ju mindre betydelse har det ;)

Undra sa flundra, tror att jag kan ha fått en eller ett par av de nya med vita fenor, måste kolla det nästa gång jag kollar akvariumet :) de brukar komma farande när jag rasslar med foderburken, allihopa på en gång ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Hittade en bild med två utav de "gamla" på :) har tyvärr dock kapat ryggfenan lite på den övre ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

En till bild på en ensam. Om jag har fattat rätt, så är detta också en dam …eller 😎

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Ja det är nog en hona. Fin, vackert röd! Är hon en av de nya små? Hon är ganska mkt rödare än de på bilden innan eller är det kameran som luras? Kul om du har några med vita fenor. De är så vackra. Jag har som sagt en hona med "nästanvit" ryggfena :)

Draken
0

Det här är en av de "gamla" :) Vissa av dem är väldigt röda, men jag har även en bra kamera, så det är nog lite både och :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis