S. subulata "smälter"
Budade hem en större mängd sagitaria subulata. Men efter 2 veckor i mitt walstad akvarie börjar bladen bli tunna och bruna. Subulatan jag fick hem var i blandad storlek. Allt från 3-4cm hög till 15cm hög. De högre skotten står tillsammans och är fortfarande i samma skick. Men de lägre skotten är nu bruna och tunnare närmst sanden. Och gröna och fina uppe på toppen. Vad är felet?
Sagittaria subulata kräver, trots att det är en lätt växt, en hel del ljus och jag misstänker att du har rätt "dåligt" med ljus eftersom du har walstad?
// Sofia
Det verkar inte vara en akvarieväxt. Någon med erfarenhet?
edit: Jag fick upp en mossa när jag googlade men inser nu efter Roxies inlägg att det inte är denna vi pratar om.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#3 Trodde det var Sagina Subultata :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Det finns både på land och vatten. sagittaria subulata - under vattnet men söker man på sagitta subulata så verkar det vara över vattnet.
EDIT: Glömde svara på frågan, min har blivit som du beskriver när den fått dåligt ljus, eller jag råkat trycka ner den för lång i sanden..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej det är en akvarieväxt :P
// Sofia
Jag säger inte emot dig Roxie, jag har den i flera akvarium själv, jag menar bara att man får upp en del från land inom samma växtfamilj när man söker, iaf jag, å inom den växtfamiljen är det väl en del land/sumpväxter? Eller minns jag helt fel?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
den är som valle den vill inte vara planterad för djupt för då vill den smälta bort. den vill också ha järn tillskott för o trivas riktigt bra.
# lysröret heter polamp 15w akvariet är på 50l. Men hur kommer det sig att de långa skotten inte är påverkade då?

#9 Om de högre plantorna klarar sig men inte de lägre så har du nog ett belysningsproblem. Några få centimeter vatten gör skillnad för ljusintensiteten och kan göra att de högre plantorna får starkare ljus och trivs bättre.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#5 och 8. Hmm då kanske det kan vara att jag satt de lägre skotten för djupt. Vilka järn tabletter är bäst?
#10 det har du ju helt rätt i :)
Jag ger flytande järn istället då de flesta växter vill ha lite järn då o då