Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1941 ggr
Vovisch nr2
0

Rom-lycka!!!

Så sjukt glad just nu! För ungefär en vecka sedan så upptäckte jag att mina två Ancistrusar hade lagt rom i lekgrottan (kokosnöt). Enligt mina beräkningar så ska det bli bebisar idag! :D Det min andra kull på dem men man bör ju alltid lika glad! Senare samma dag så såg jag att mina Diskusar började "fladdra" för varandra. De bråkade lite men sedan började de att leka! Jag hade på nattbelysning men rommen blev uppkäkad efter 3 dygn. Men är iaf glad att jag har ett lekpar nu eftersom att jag ska skaffa ett 450 liters till höst och då börja odla på riktigt. Inte nog att både mina Ancistrus & Diskusar har lekt och fått rom, nu har också mina Albinopansarmalar lekt och fäst rom på rutan och på lite växter! Har alltid velat få rom på dem men har haft de som nu leker i 2 år ungefär, så hade tappat hoppet lite! Läste ett gammalt inlägg här på iFokus då "Dynamitella" svarade på några frågor angående pansarmalsrom. Har nu försökt få upp lite rom, hoppas att jag inte råkade klämma ihjäl dem! :o Men hur som helst har jag tagit en gammal plastbalja (runt 8 liter), fyllt den med akvariets vatten o i med växter och kottar. Skulle bli så glad om bara några vill kläckas! Har bara en fråga hittills o det är hur lång tid det tar för pansarmals-rommen att kläckas, temperaturen är på 28 skulle jag tro. Ville bara skriva av mig, hoppas någon vill kommentera! X) Bilder kommer sen!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Seaside]
0

Men vad roligt!!! Firrarnas vårkänslor spirar verkligenGlad

Roxie
0

Roligt! :)

// Sofia

Draken
0

Vad roligt, hoppas pansarmalsrommen kläcks :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellenor123
0

Vad roligt!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

sauk1
0

För mina pansarmalsyngel tog det ca 5 dagar. Någon enstaka var tidig.

Vovisch nr2
0

Såg senare när jag hade skrivit inlägget att Ancistrus-rommen hade kläckts! Förra gången de fick rom så blev det bara 7 stycken, men tror att denna kull blir mera "framgångsrik" i och med att det är ganska mycket bebisar (runt 20+ tror jag) Jag har också lagt i lite rom i en yngelkasse (plast) så att man kan följa bebisarnas utveckling! Blir verkligen spännande att se hur det kommer bli i slutändan!

Vovisch nr2
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pappa med nykläckta bebisar!

Vovisch nr2
1

Plastbaljan med rommen

[Jens]
0

Får man fråga dumt? Varför är de gula och orangea? Har det med ancistrusarna själva att göra? Två olika arter? Häftig bild!

Vovisch nr2
1

#9 Inte alls dum fråga! ;) Tror det kan bero på att den orangea rommen blev kläckt lite senare eftersom att den har mera av den orangea "romfärgen". De andra kanske har mera utveklad gulesäck?! Bara en gissning från mig, är inte alls säker! För övrigt så är pappan som man ser på bilden grå/brun-spräcklig & mamman Albino.

Vovisch nr2
1

Rommen i yngelkasse

GioJ
0

skulle nästan tro att pappan också har anlag för albino, och att de mörkare kommer att mörkna ännu mer, medan de ljusa blir albino. eller antagligen guld, gula om nu mamman är det…

Vovisch nr2
0

Vad spännande! Får se lite vad det blir (hoppas på någon albino iaf) Mamman är "vanlig" albino. Tobias som hon heter är ganska skygg så hon vill inte vara med på bild, medans Bo som pappan heter visar gärna upp sig!

GioJ
0

så hon är vit och inte gul? fint det… hoppas du får blåögda vita… isf är jag klar spekulant… :) jag har vita rödögda

Vovisch nr2
0

Hon är gul med röda ögon! :)

Vovisch nr2
0

Tror att de flesta blir albinos i Ancistrus-kullen eftersom att de verkar rätt så bleka! :D tyvärr så har ganska mycket pansarmalsrom möglat, men hoppas de leker igen snart, vet någon hur långt mellanrum det brukar ta mellan "lekandet"?! Köpte idag lite frysfoder (vilket jag egentligen inte behövde) så nu är hela fryslådan fylld med fiskmat! ;) köpte också en lekkon till kärleksparet (Diskusarna) som har börjat leka igen! Den var på special-pris på Akvarieleasing för 30 kr! :O är väldigt nöjd med mina köp idag!

Vovisch nr2
1

Just nu ser det ut så här! Är inte nöjd med placeringen av lekkonen så kommer flytta fram den stora roten o gömma konen längre bak vid pumpen där de la rom förra gången, ommöbleringen sker när jag ska göra storrengöring imorgon! :)

Vovisch nr2
0

Mamma (Tobisas)

Vovisch nr2
3

Märkte för bara några få minuter sedan att Diskusarna har lagt rom igen! :D Fiskarna måste tro att de bor i vilda Amazonas nu! ;)

mimåne
1

Men så härligt :) Verkar som att dina fiskar har fått riktiga vårkänslor!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
0

Ja, alla fiskar i Diskus-karet verkar må ovanligt bra just nu! Vårkänslorna spelar! De duktiga föräldrarna vakar noga så att ingen annan fisk ska komma nära, riktigt duktiga föräldrar må jag säga! Tror att det kommer bli riktigt bra avkommor i framtiden då jag kommer satsa mer i höst då jag har ett till akvarium! Har inte tittat på Ancistrus-ynglerna idag men ska försöka uppdatera imorgon! :)

Vovisch nr2
0

Vill bara uppdatera att det första diskusparet har lagt rom 6 ggr till efter jag uppdaterade sist och att mina andra 2 Diskusar också har bildat par och är inne på att lägga rom sin andra gång! :D

[Seaside]
0

#22 Det var verkligen inte illa! GrattisPartajar - eller ska man säga bra jobbat med skötseln av demGlad

Vovisch nr2
0

Tack då mycket Seaside! Är väldigt överraskad/glad att de trivs så bra i akvariet! Pansarmalarna hänger också på o har lagt rom en gång till, tyvärr så såg Diskusarna rommen som en buffé och tog genast för sig på rommen….;( Aja, får ju vara glad över Diskusarnas rom håller sig ett tag! :)

[Tinitusan]
0

hur gick det med albino pansarmalarna? jag har bestämt mig för att skaffa ett gäng sådana då jag själv har 3 albino guld Ancistrus med röda ögon som jag tänkte de kunde gå med, fin kombi tror jag!

Vovisch nr2
0

#25 De är dem som la rommen, eller hur menar du? :)

[Tinitusan]
0

menade om du nu har massa smått?

Vovisch nr2
0

Tyvärr blev det inget, Rommen som jag försökte rädda började mögla fast jag hade så mycket kottar och löv i… Konstigt :/ Juste nu har de två andra Diskusarna lag rommen, de la den igår! :))

[Tinitusan]
0

jaha så tråkigt!

hoppas de upprepar sig så du får smått så småningom!

-Cissi-
0

Men så kul! ^^ Måste bara fråga vad det är för färger på dina diskusar. Är alla blå?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anon
0

Jag läste något tips någonstans som handlade om att man skulle tillsätta lite easylife ffm(tror jag det var) varje dag för att undvika att romen möglar. Skadar ju inte att testa nästa gång? :D

Vovisch nr2
0

#29 Mmm visst är det tråkigt :( #30 Ja, alla 4 är blåa men färgen heter egentligen Ocean Green. Visst är färgen fin?! Ska snart hämta mina nya Diskusar (4 st.) som ska vara vildfärgade (föräldrarna är vf) är så exalterad på hur de kommer se ut, har bara sett dem på bild när de var yttepytte-små ^^ #31 Tack för tipset Anon! Kanske ska testa, vet du om det har någon annan effekt eller är det bara bakteriedödande? :)

-Cissi-
0

#32 Verkligen ^^ skulle vilja ha några st PigeonBlood och nån till jag glömt namnet på.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .