När omplacera malar?
En fråga gällande malar: Har ett 375L akvarium (snart) och undrar när man bör leta nya hem till dom? Menar på att när de är upp mot 20-25cm kan jag ha kvar dom tills jag märker att de börjar bli trångt för dom eller avgör jag på hur långa dom är i cm?
OT: Läste #0 flera gånger. Trodde det handlade om den flygande sortens malar 😊 Satt och funderade på om folk verkligen har sånna som husdjur och om de verkligen blir över 20 cm stora. Sen såg jag ordet "akvarium" och polletten trillade ner. Tror det är läggdags för mig 😴
vad är det för ras?
Ancistrusen behöver du inte plassera om, men Gibbicepsen blir lite för stor för ett 375 liters akvarium, och den bör du nog omplassera så snart som möjligt, och gärna innan den når 20 cm. Vad jag har märkt på de jag har haft sedan de var små, de växer sakta tills de uppnår en storlek på kring 15-20cm, sedan går de in i en tillväxtperiod, eller vad man skall kalla det, och hux flux är e över 30 cm :/
Min dotter kan nog svara bättre på din fråga eftersom hon har läst på väldigt mycket och det mesta om L-malarna. Skall höra om hon kan gå in och kolla tråden.
Det är jag som är dottern
Ansitrusen Klarar sig galant i en 375'a Gibbin ska gärna placeras om innan denne uppnår 20 cm, för att om Gibbin går i ett för litet kar är det lätt hänt att den blir missbildad (mamma kan du lägga in en bild på lilla krokisen) Min mamma har tagit över 3 stora malar varav en har slutat växa och tyvärr blivit missbildad, vilket kan leda till ytterligare problem senare så den kan får problem med simmningen.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tack Molam :)
Har knäppt kort på lilla krokis, lägger upp den i inlägget. Visserligen är detta en disjuvinctus, men de är/blir lika stora som Gibbin, och får samma problem om den går för trångt.
Typexempel på en Plecomal som har gått alldeles för trångt under uppväxten, som Molam skriver, denna har slutat växa, har "kroknat" och är mycket mager som ni ser, men förhoppningsvis så blir den inte mycket tjockare, för då får den stora problem. Den är i övrigt frisk och pigg, därför får den gå kvar utan avlivning. Börjar hon däremot visa upp att hon får problem, så är avlivning enda alternativet, och det är synd på en annars trevlig och snygg mal.