Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1166 ggr
[Tinitusan]
0

ang amanoräkor

hej, bara jag igen haha

så för några veckor sedan köpte jag två st 3-4cm amanoräkor som jag la ner i mitt 110 liters med mina Ancistrus, Platy o svärdbärare, häromdagen såg jag att där var en del yngel på bottenav karet så jag satte igång att flytta dem till mitt lilla yngel/körsbärsräkor kar.

till min förvåning var det inte bara yngel jag flyttade utan även 3 räkor, var av bara en var stor, vad kan ha hänt?

ingen av amanoräkorna jag köpte hade yngel, o är inte amanoyngel beroende av bräckt vatten?

nu har jag i alla fall bara en stor amanoräka kvar plus 2 små, runt 1 cm långa.

kan det vara så att den stora har dött o blivit uppäten därför jag inte hittat han, o att det kommit med 3 små små yngel när jag köpte amanoräkorna som jag inte sett som sen har överlevt pga av att jag behandlade med salt när jag hade min nitritpik???

Ellenor123
0

Har för mig att deras yngel överlever i typ en vecka i sötvatten, sedan dör dem.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Tinitusan]
0

ok men inte växer de så snabbt? dessa är 1cm eller kanske till o med lite större o ser hur pigga ut som helst, kan det vara ngn annan räka? kanske mkt bleka Körsbärsräkor?

jag är förvirrad haha

Ellenor123
0

Missade att du hade andra räkor, ja då kan det också vara så. Men amanoräkor blir ju också väldigt mycket större än andra räkor så att deras yngel är relativt stora är nog inte så konstigt.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Tinitusan]
0

jo jag har ett gäng körsbärs varav 2 st har rom just nu, o jag såg en mini bland växterna igår som måste vara från den ena som hade rom när jag fick dem, men jag har bara haft dem sen jag startade akvariumen i början av mars så inte så stor tidsspann därför jag blev så förvånad.

antar att det bara är att vänta o se, dör de så var det ju amano, överlever de o växer sig större så är det oxå amano som på ngt underligt sätt överlevt o växer de inte så är de bleka Körsbärsräkor haha

-Cissi-
0

Amanos bär inte på yngel utan larver som behöver salt/bräckt vatten för att fortsätta sin utveckling. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
0

ah ingen rom alltså, men kan det varit så att mitt saltande iförbyggande syfte under nitritpiken kan ha skapat en miljö som fick 2 små att överleva?

-Cissi-
0

Inget är omöjligt :) du får väll se hur stora dom blir och vad det blir för "slut färg" :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
0

haha ja så får det ju nog bli, lite spännande får jag erkänna =)

[Tinitusan]
0

kan tala om att nu idag såg jag den andra amanoräkan i mitt 110, så den hade bara gömt sig väldigt väl, den sitter mu med redclawräkorna o verkar "bonda" bra med dem så han får vara kvar där till det är dax att flytta o göra om karet =)