Kampfiskar
jag har sneglat lite på kampisar, och har ett akvarium på 112 liter som jag skulle kunna bygga om till ett kampis-kar (är karantän just nu)
men frågan återstår. kan man ha en hane och 3-4 honor tillsammans i ett kar, eller måste de vara separerade, jag har hört båda versionerna.
Vissa säger att de absolut INTE får vara tillsammans hela tiden medans andra säger att man mycket väl kan ha en hane och flera honor tillsammans.
Jag ställer frågan här, därför att jag vet att här inne finns det några som har kampfiskar och som är mycket kunniga, vad jag har förstått det som :)
Jag har haft kampfiskar, då hade jag en hane och flera honor och det gick utmärkt. Dock kan man inte ha två hanar i samma tank.
When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈
🌺Änglar IFokus
Jag tror att det är individuellt, ibland funkar det, ibland inte. Men chansen att det fungerar ökar såklart i och med att det är ett 100-liters och inte ett litet kar.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Att man inte kan ha två hanar är jag fullt medveten om :) Nej, vad jag var orolig för, som jag har hört, är att hanen kan stressa ihjäl honan/honorna om han är på hugget. Därför tänkte jag att en hane och 3-4 honor (kan nog tänka mig att ha fler också) borde inte vara något större problem ?
Jo, akvariumet är, som sagt, på 112 liter, det har heltäckande ramp med 2 ljusrör och man kan göra ganska mycket i det för att få gömställen och fria simytor, om det skulle behövas.
Detta är nu bara i planeringsskedet, men jag har funderat på några småsaker som jag vill veta, innan jag börjar med ombyggnation och flytt av fiskar.
Just nu har jag 4 små Fengäddor, 3 Black molly (1+2) och 7 rosentetror i akvariumet. Fenisarna och Mollyn kan jag utan problem flytta till 275, där det just nu bara går 10 småskalarer och 3 Grodor. Skalarena och fenisarna skall dessutom, så småningom, flyttas till de större karen.
Rosenterorna däremot, kan de går kvar i akvariumet (112 litern) eller skall jag flytta även dem ?
Vilka växter skall man ha till kampfiskar?
Vilket bottensubstrat är lämpligast?
Hur skall/bör inredningen se ut ?
Blev många frågor nu, men hoppas att ni kan/vill svara på dem :)
Mycket växter, vilka som helst, och mycket flytväxter så att ljuset dämpas. Bottensubstrat spelar nog ingen roll, men i naturen tror jag att "deras" botten är mörk.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag har engelsk sjösten uppblandat med rådasand i akvariumet just nu, så det blir ju ganska perfekt isf :D
Har även massa musselblommor och andmat, fast andmaten tar jag upp och slänger eftersom. Den växer över hela karet och stryper både växter och andra grejer 🤦♂️ Så den vill jag inte ha kvar 🤫
Kan jag ha kvar rosentetrorna i karet, funderar även på att köpa några till, eller skall jag hoppa över det (Har 7 stycken där nu) ?
Jag provade att ha en hane och två honor i mitt 100l. Hanen jagade dom lite i början, men slutade efter någon dag. Men då började honorna slåss som bara den så jag särade på dom. Nu går honorna ihop i mitt stora (590l) och det går bra. Jag hade nog inte vågat testa med så många faktiskt, det kan gå fort när de börjar slåss och jag tycker inte de är värt det. Rosentetrorna tror jag du kan ha kvar, de borde gå fint ;)
Som sagt så är det bara i planeringsskedet än så länge :) Jag har inte funderat färdigt än :)
Måste klura lite till på det här:)