Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1297 ggr
Vovisch nr2
0

Känner mig som världens elakaste :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är så sjukt ledsen just nu! En av mina fina Fantomtetror fick för ett tag sedan en vit knöl vid/ i munnen. Han+alla andra fiskar i karet verkade må bra så jag ignorerade eftersom att jag inte hittade vad det kunde vara. Idag så hittade jag mera info o fick reda på att det var neonsjukan….:((( Avlivade den först drabbade hanen+en annan med samma symptom. Nu har jag märkt att minst två honor har liknande knölar början på stjärtfenan. Är dock inte 100 på att det också är neonsjukan? knölarna är ganska stora o beige. Är det bäst att ta bort fiskarna med knölarna?? Vill inte ta bort fiskar i onödan… Är det smittsamt på Diskus?? Snälla vill ha svar fort, är så orolig! :(

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Budgies]
0

Du beöver inte känna dig dum, det är svårt att veta. Tänk att det är tur att det inte hände fler ialafall <3 Och jag har en fråga,jag vill inte göra dig ledsen men Kan man avliva fiskar?

[Jens]
0

Jag hade åtminstone tagit upp dem direkt ur karet till ett annat för att bota dem. Det ser ut som neonsjukan så det verkar stämma.

Jättetråkigt och neonsjukan kan sprida sig till andra fiskar för att det heter neonsjuka är just bara för att den är väldigt vanlig bland neontetror och drabbar dem lätt.

Så jag skulle genast överföra dem till ett karantänkar och sedan även göra delsvattensbyte och göra behandling även på dina övriga fiskar i karet i förebyggande syfte.

[Seaside]
0

Hur uppkommer Neonsjukan?

[Jens]
0

Smittan i sig är en parasit och det kan komma ifrån att de har ätit på döda fiskar i karet eller fått levande föda som t ex tubifex (röda maskar) eller annat som egentligen inte är så bra.

Egentligen är det tyvärr svårt att bota neonsjukan och det bästa sättet är att avliva dem för att lindra smärtan. Ett måste är dock att flytta dem direkt ifrån karet för att minimera riskerna för andra fiskar i karet.

Sedan göra behandling på de övriga fiskarna så de inte får parasiten.

[Seaside]
1

Nu vet jag mer om det här också - Tack JensWGlad

[Jens]
0

Det är jättetråkigt att drabbas av fisksjukdomar så jag lider verkligen med dig Vovisch !

Vovisch nr2
0

Tack så mycket allihopa! :') Har bestämd mig för att avliva de andra drabbade fiskarna… Ska jag vara ärlig så har jag inte tid med att behandla fiskar just nu. De två första fiskarna jag avlivade halshögg jag, kommer dock aldrig göra om det eftersom att det kändes så brutalt med blod och allt… Kommer nog att slå ett hårt slag mot huvudet, stackarna! *suck* Känns så tråkigt men i slutändan blir det nog bäst för alla…

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
0

Jag förstår dig men vill dock ändå råda dig att i förebyggande syfte medicinera karet där du har de andra fiskarna så det inte drabbar dem också.

[Budgies]
0

oops, förlåt om kommentaren var elak och sårande men jag undrade bara med nyfikenhet, för det är väl inte avlivning?

Frida B
0

#10 alla metoder som leder till att ett djur dör är avlivning.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Och till TS tråkigt med neonsjukan, hoppas inga mer fiskar blir drabbade!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Budgies]
0

Aha, ok

[Jens]
0

Att avliva en fisk är jobbigt och det viktigaste är att fisken dör snabbt och effektivt. Vilken metod som ska användas har det pratats om så många gånger så man kan använda sig av sök-funktionen för att hitta svaret.

Vovisch nr2
0

Lättare sagt än gjort! Det var 2 st honor som hade neonsjukan, 2 hanar+1hona är friska. Har släppt i de överlevande fullt friska fantomerna till mitt ena 64 liters eftersom att man såg att de inte trivdes i det andra akvariet med mina Diskus höga temperatur. Imorgon då jag ska göra vattenbyte i det stora akvariet så ska jag salta lite för förebyggande syfte! R.I.P de insjuknade Fantomtetrorna

[Jens]
0

Jag hoppas verkligen att allt kommer gå bra nu.

mimåne
0

Ursch vad tråkigt. Det är så hemskt när ens djur blir sjuka. Jag vill bara säga att jag verkligen hoppas att de andra klarar sig nu och att det inte hann gå alldeles för långt.

Jag klarar heller inte av att .. Ja, jag kan knappt skriva ordet. Men att klippa av, ja.. Jag använder istället ett hårt slag mot huvudet (och några extra ifall att) och det har fungerat bra hittills. Det känns inte lika brutalt och hemskt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
2

Tack så mycket JensW & mimåne, Det värmer! :') Tittade imorse på Fantomtetrorna, de färgade ut mycket mera o stimmade med mina Drottningrasboror! De trivs faktiskt bättre än förväntat! :D Hoppas jag inte behöver avliva flera fiskar på ett tag nu! Usch var verkligen en hemsk dag att avliva 4 fiskar på mindre än 1 halvt dygn!

mimåne
0

Det är verkligen hemskt att avliva men du gjorde nog det enda rätta och förhoppningsvis behöver du inte göra om det

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
0

#18 Håller tummarna för lite medvind nu!

Vovisch nr2
0

Vad glad man blir av alla snälla kommentarer! :) Jo det har gått jättebra sedan jag flyttade Fantomtetrorna! Har tyvärr inga bilder på dem men de färgar ut riktigt bra och äter som galningar! :P De får nog stanna kvar i 60 liters framöver! :)