Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 785 ggr
[melowi]
0

Vad för fiskar i 375L?

Nu behöver jag er hjälp ännu en gång, det blir ett 375L akvarium med måtten 150x50x50 iallafall, får hem det till helgen eller nästa vecka -helt nytt. 🙂

Då undrar jag:
1 | Vad bör jag ha för filter/pump? 
Gärna tips på både ytter och inner-filter då jag inte riktigt bestämt mig än. Så billigt som möjligt helst men självklart bra och hållbart🤪

2 | Vad kan jag ha för fiskar? Gärna färgglada, gillar storleken på Slöjstjärt. att dom ser så kraftiga ut. Kommer ha kvar de fiskar som är i mitt 54L nu, alltså fembandsbarber, kardelaltetror och ancistrusmalar.

mimåne
0

Om du gillar kraftigare fiskar i lite större storlekar kanske du ska se över ciklider i mellanstorlek?

När det kommer till filter så kan jag säga att jag haft pump inne i akvariet fram tills för 4 månader sedan då jag skaffade ett redigt eheim ytterfilter. Det här är det bästa jag har i hela akvariet. Det finns så många fördelar med detta filter att jag inte vet var jag ska börja!

Nackdelen är ju att det kostar någon tusenlapp. Men det är så värt det!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[melowi]
0

#1 Ciklider är väldigt läckra, så det kan vara någonting!
Tänker också lite mer ovanliga sorter också 🤔

Vad är det Eheim filter du har och vad kostade det? Antar att det finns olika 🤪 Har aldrig haft ytterfilter förut, men tänker att det skulle ju bli mer plats i akvariet, är det lika enkelt som ett innerfilter?

I nuläget vill jag inte lägga allt för mycket på ett filter, men kommer i framtiden att köpa ett lite dyrare om det vore så 🙂

[melowi]
0

Vad skulle jag kunna ha för ål tror ni? Gärna liknande som Tanganyikaålen fast inte att de blir så stora och äter småfisk 😮

mimåne
0

Jag tycker faktiskt att ytterfiltret jag har är enklare än någon annan pump jag haft inne i akvariet tidigare. Detta har jag https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/professionel

2 000 får du nog räkna med på ett sånt här

[melowi]
0

#4 2000:- är ungefär så mycket jag kan tänka mig att lägga ut så 👍 Kan man ha ett sånt där till ett 375L? Ser dock komplicerat ut haha

mimåne
0

Det är inte så komplicerat som det verkar :) Det finns olika serier ytterfilter från märket eheim och i varje serie finns det olika "storlekar" att välja mellan anpassade efter antal liter.