Salt i akvarium?
Hej! Jag har hört att det är bra att hälla i lite salt någon gång då och då i akvariumet ( inte saltvattensakvarium) ska man göra det? / Sofia
Jag har aldrig hört talats om det och jag tror inte det är sant eftersom man inte häller salt i sjöar där fiskarna bor, och de är sötvattensdjur.
Nej det finns ingen anledning att ha salt i akvariet om man inte har fiskar som trivs bäst i bräckt vatten, eller saltvatten då.
// Sofia
Man kan väl inte hälla i salt bara? #2 Man måste väl ha special saltblandning.
Ibland kan lite akvariesalt vara bra för att hjälpa läkningen av fenröta eller sår. vet dock inte om det gäller alla fiskarter och har man snäckor i karet så ska man definitivt inte ha salt i.
Okej, tack för svaren! :)
Det finns en del fiskar som man kan ha i lite salt i förebyggande syfte och det är t ex Guppy och molly men det är inte nödvändigt. Själv när jag hade ett kar med Guppy så hade jag i salt i karet. Saltmängd av rätt sort och i rätt mängd och köper man salt från affären så står det på förpackningen hur mycket man kan ta.
Ja salt fungerarbra i medicinskt syfte, men tycker själv att det är rätt dumt att använda salt i förebyggande syfte. Bättre att avla på starka individer med bra immunförsvar. Men det är vad jag tycker :)
// Sofia
Håller med! finns ingen anledning att tillsätta det om firrarna mår bra :)
Då tycker jag det är bättre att låta naturen ha sin gång och låta de starka guppysarna avla sig vidare. På så vis kan man komma ur det sönderavlade till viss del :)
// Sofia
Jag måste hålla med dig roxie här. Jag tycker inte heller att man ska använda salt till icke behövande.
Visst stämmer det som #9 säger till viss del, men hade det inte börjat saltas från början så hade det inte blivit såhär heller. Det är tydligt att det fått sina konsekvenser med saltandet på dessa stackars djur.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej,tack!