Varför överlever inte mina posthorn?
Förstår inte vad som är fel?
Har ett akvarium med fiskar, och from. igår en vas som var tänkt till räkor och posthorn. Fyllde upp den till hälften med akvarievatten från mitt befintliga akvarium och resten med nytt vatten. Botten består av ekologisk jord som är täckt med blästersand (frågade i butiken så att det var ren sand och inget annat i).
Fiskarna mår bra, räkorna mår bra, men posthornen dör som flugor.
Koppar i dem, de lever i ca ett dygn och sen drar de in sig i skalet och vaknar inte mer :'(
Bor på Gotland, i Visby, har ganska högt pH i vattnet så det borde inte vara det som är fel. Och något direkt gift borde det ju inte vara eftersom alla andra djur i karen mår bra. Funderar på om jag har mycket metaller i vattnet eller något sådant? Kanske snäckor är känsliga för det?
Använder vattenberedningsmedel vid byte. Det är det enda jag tillsätter i vattnet.
Jag sätter en liten markering här då jag också vill veta!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Metaller låter misstänkt. Vi har koppar i vårt vatten (sitter kopparrör in i vattenpumpen nere i källaren, egen brunn) och måste osmosa allt vatten till akvariet. Detta märkte vi när vi hade skaffat äppelsnäckor för ett par år sen. De lämnade in fort som attans. Tydligen är snäckor redigt känsliga för sådant. Köp vattentester o kolla upp det, är mitt tips.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kollade nyss PH-värdet och det ligger på mellan 7-8 så det lär ju i varje fall inte vara problemet.