Rescue in process! :)
Jaha då blev vi ofrivilligt ägare till en reeves kärrsköldpadda, om mitt icke tränade öga ser rätt. Han är ca1-2år ca 10 cm över skalet. Han har hela sitt liv bott i ett 50l akvarie med endast en yta lika stor som sig själv att gå upp på. Och ett standard ljusrör för akvarie samt en vatten höjd på ca 10-15 cm. Det var en påg på 10år som var hans ägare innan, som tröttnat och slutat ta hand om honom. Akvariet lukta värre än f*n!!! Iaf vi fick hem honom igår, och han fick genast byta hem till 112l, fortfarande för litet men en förbättring iaf. Vattnet kunde jag inte höja jätte mycke då han är ganska dålig simmare, vatten höjden är ca 20cm. Lite växter fick han, total demolerade idag :( :) Handlelista: uvb och värme lampa, kalkpulver, bättre lösning på landdel, mer varierad mat samt så småningom ett måttbeställt akvarie på MINST 200l med separat landdel. Åh just de pumpen som följde med hans lilla hem funkar inte! Så ny pump!! Han luktar ganska äckligt, och det ser ut som han har alger på skalet. Ska jag ta en mjuk tandborste och skura lite på skalet?? Och vad gör man åt lukten? Förstår ju att de luktar till viss del som alla vatten levande djur. Men tycker att han luktar lite unket. Jag har fiskat efter så mycket info jag kan på Google, men ska jag vara ärlig, inte blivit så värst mycket klokare. Så ni får gärna ösa på med massor av tips till den ovetande. Det fantastiskt fantasilösa namnet Skalman är han änsålänge givet :) Denna text är inlagd på reptil i fokus också.
Putt
Vad jag har förstått av program som typ djursjukhuset kan skalet och paddan lukta illa/unket om skalet är i dåligt skick eller håller på att lösa upp sig. Detta brukar bero på dålig vattenkvalite och dålig mat som fattas det ena och det tredje. Tror faktiskt skalman kanske behöver uppsöka veterinär.. om inte lukten blivit bättre vill säga? :)
Eventuella alger på skal är det bara att borsta och är skalet dåligt märks om det börjat bli mjukt. Lukten kan ju helt enkelt vara efter att det luktade pyton från vattnet tididigare och kanske sitter lite i algerna? Inget gegg i ögonen/munnen och sår på fötter eller någonstans annars?
#5 Jag tycker han ser fin ut. Dock blir jag lite orolig för han går inte upp och solar :/ vilket jag förstått är viktigt att de gör. Sen undrar jag hur det är med inredning i vattendelen. Läste nån tråd på sköldpaddsforum.se att det inte ska finnas stenar rötter osv på botten i vattnet. För att det kan orsaka skador på skalet när sköldpadda simmar och stöter i. Jag har en mangroverot och en sten i vattnet. Eftersom vattnet är högre och han är lite dålig på simningen. Så är de välbehövliga rastplatser när han är på den djupa delen och behöver pausa för att ta luft. Samt att han gillar verkligen roten. Den är formad så det blir en grotta som skalis tycker om att gömma sig i. Ska jag verkligen behöva ta bort de?