Bildtråd:
Nu gör nybörjaren en liten bildtråd haha 😊 Bestämde mig för att byta ut grus till sand i mitt 54L. Meddelar redan nu att växterna är otroligt fula, slängde ett par och ska köpa mer till veckan så det ser oerhört tomt ut just nu + letar de perfekta rötterna, men svårt när man är petig haha..
Känslig djurälskare som jag är så stod jag och grät ett tag när jag lagt fiskarna i akvariet igen, då en sjönk till botten och simmade iväg väldigt konstigt. Kunde inte se någonting vart den var då vattnet var alldeles grumligt. Men den klarade sig så jag fällde en tår i onödan haha 👍 Här kommer före bild:
Följer! =)
Ja, jag tycker det är för mycket. Du ska ha ca 3 cm fram och 8-10 bak. Sedan måste jag fråga dig hur du häller i vattnet? Ha gärna en djuptallrik där du häller vattnet på så du inte häller vattnet direkt på sanden. Om man häller direkt på sanden så blir det väldigt grumligt. Häll lite sakta. =)
#5 Fasen också, tar ut lite sand imorgon då 🙂 Hällde vattnet på en plastburk som jag la i akvariet så hällde inte direkt på sanden. Vattnet var grumligt för jag hade satt i nitrivec 👍
Ja, egentligen är det inte så farligt. Är du nöjd med det du ser så ska du inte ändra på det men rekommenderar dig att skaffa sandsnäckor. De gör ett bra jobb under sanden. Sedan ännu ett tips är att skaffa JBL växtkulor som du trycker ner under växterna så kommer de trivas extra bra.
Du kan inte ha fiskar i samma dag du startar ett akvarium :o
Jo, men hon har glömt berätta att hon har haft i gammalt akvarievatten. =)
#9 Så länge fiskarna mår bra så känns det bra för mig 👍 Hur många sandsnäckor bör jag ha och vad äter dom? *
Har faktiskt beställt JBL växtkulor, så dom kommer nog imorgon eller på Tisdag! 😃
#10 Haha lugn, lugn! Fiskarna har varit i det här akvariet i ungefär 2-3 veckor nu. Ville dock byta från grus till sand. Under tiden jag bytte allt hade jag fiskar och malar i mitt andra tomma 54L, flyttade dit pump och allt medans jag fixade till. Har kvar vattnet men gjorde ett delvattensbyte på samma gång 👍 Här är en bild på där dom var undertiden, men hade börjat flytta över fiskarna till nuvarande akvarium igen:
En del säger att sandsnäckor förökar sig kopiöst men jag tycker inte mina gör det men det kanske beror på att jag är försiktig med matning. Matar man mycket så trivs de och ökar i antalet. Jag skulle vilja säga 15-20 st sandsnäckor men tänk på att det finns både brun-beige och 'svarta'. Jag gillar de svarta bättre men det är en smaksak.