Sand - Bilder
Håller på att avgöra vilken sand-sort jag vill ha. Är nästan säker på Rådasand, men vill gärna se lite fler exempel innan jag slår till
Undrar därför om ni som har sand som bottensubstrat har lust att lägga upp bilder på hur det ser ut i era akvarium samt skriva vilken sort och kornstorlek bilden visar. Detta skulle hjälpa mig mycket!
Vet ej sort o storlek på stenarna :/
#1 Såg relativt grovt ut… Men man kanske lurar sig
#4 Den hade en snygg brun färg! Har Jula bara en sort eller heter din något speciellt?
Någon som testat denna? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/
#6 Här finns det bara en sort på Jula. 1 säck på 25 kg kostar 59 kr så den är billigare än Biltemas.
#9 Oj, vilken skillnad det var i nyans jämfört med #4 … Blev inte lättare nu precis
Även jag har julas blästersand och så vitt jag vet så finns det endast en sorts bläster på jula. Färgen på mina bilder är kanske inte riktigt rättvis då jag har ett dåligt ljus. Jag skulle säga att det ser ut som riktig strand sand.
Fördelen med blästersand är att den redan är så ren att man inte behöver tvätta upp den, det är bara att hälla direkt ner i karet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har ett gro-lux rör i karet för växternas skull. Det ger ett lite rödare ljus. Vattnet är inte färgat i det här karet. Det ser nog lite ljusare ut i verkligheten än vad det gör på fotot.
bilden i #12 är också väldigt bra när det gäller att få fram rätta färgen på sanden. Strand sand klart och tydligt :)
japp #9 och #14 är lätt de mest rättvisa. grymt najjs strandkänsla
Tack alla för input!! Tycker nog tyvärr att Julas blästersand är lite för ljus…
. Är det någon som använder Rådasand och har en bild på denna?
Jag kan bara hålla med niklasmyrtenblad. #9 och #14 gör nog färgen på sanden mest rättvist och jag bara älskar sanden.
Javisst är den härlig. Man får lust att köra ner foten i säcken och gräva med tårna 😃
Lägger upp samma bild som tidigare på råda sanden. Tycker bilden ger en rättvis bild. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Är det någon som vet om julas blästersand tvättas och återvinns? Provade dra en magnet genomsanden och det fastnade en massa metallflisor, känns som att det kan finnas annat i sanden som inte är så bra då heller. Jag vågade inte chansa iaf och köpte biltemas sand som #7 nämnde. Har bara haft igång karet i 1 vecka men än så länge är jag nöjd. Det behöver man inte heller sköjla innan man använder.
#20 Tack! Kunde lätt konstatera att det blir denna, nu har jag jämfört och övervägt så att det räcker
*Tack alla för att ni tog er tid att lägga upp bilder & hjälpa mig*
#21 Oj, det lät ju inte så himla bra… Hoppas någon har svar. Blev lite nyfiken (trots att jag (verkar ha) bestämt mig nu) på hur den sand-sorten ser ut i akvariet
. Du har inte lust att lägga upp en bild?
#21 Intressant det där med metallflisorna…tur jag inte haft i blästersand i något kar för det låter ju inte så där jättebra med ditt test med magneten.
Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Och Pablo posar ju så gärna. 😉
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Har ingen aning om det där stämmer med magnetiska partiklar. Borde i så fall komma fram till de som säljer det.
#25 Men om jag nu är lite frågande så är väl just blästersanden inte till för att ha i akvarier utan själva syftet är ju för blästring men dom som har köpt denna finns det ingen innehållsförteckning? ☝️
#26 Förstår precis hur du tänker med med tanke på den stora andel som använder sanden så ser jag ingen fara med det om de nu inte har blivit slarvigare med åren. Ska se om jag hittar någon innehållsförteckning.
Googlade lite & hittade denna diskution:
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3778.0
Verkar ju vara lite metallflisor i men olika mängd.
Ja jag googlade runt jag med och fick se att det är kvarts som är farlig för inandning av människor men ALL sand är farlig för inandning. Den lilla mängd som finns i sanden är inte farlig för fiskarna men det var intressant att veta.
#20 Vad är detdär för söt liten filur?
Det är en Axolotl. Lilo har gjort flera trådar om sina axon och du kan läsa dem här:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/532bf7d5ce12c46dab00058b-pablos-babisar-axolotl-del-2
Nu hittade jag inte den första länken där man kan se föräldrarna också men det kommer fram snart ska du se. =)
Ja det var inte så svårt. Till vänster har du en lista (kategorier) och en av dem heter Axolotl och då hittade jag hennes tråd:

#32 Intressant pluralis där.😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag har en "magnetskrapa" som jag putsar rutorna med vid vattenbyte för att inte kiselalger ska fastna där. Det är många gånger magneten har ramlat ner i sanden men jag har aldrig märkt att det fastnat någonting på den.. 🤔