Stoppa algblomning
Hej i mitt lilla kar på 40l har det börjat komma rätt mycket grönalger (hoppas jag det är) och när jag skrubbar boet det kommer tillbaka efter några dagar. Jag undrar om det finns något som kan ta kol på det börjar bli riktigt less på det det lägger sig på rutan och bottensubtratet. Hoppas det finns något som kan bota. Psst alla tankar och svar är välkomna

Vi behöver mer information.🙂
Vad har ni för belysning?
Hur länge är belysningen på?
Vad har ni för växter?
Använder ni någon växtnäring?
Hur ofta gör ni vattenbyten?
Vilka och hur många fiskar har ni?
Hur ofta matar ni?
Skicka gärna bilder!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Håller med föregående om att mer information är behövligt då alla akvarium är individuella. Att en bild säger mer än tusen ord, har du säkert hört talas om och det ordspråket passar bra in här.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vi har ett problem det är att jag köpte karet begagnat och därav vet jag inte riktigt vad det är för belysning :/ men dom andra frågorna kan jag svara på :) Belysningen är på ca 10 timmar om dagen. Växterna är rotala sp. Green',staurgyne repens och cabomba carollnlana. Ja jag använde lite växtnäring för ett tag sedan fast det har nog gått bort med vattenbytena. Vattenbyten sker en gång om veckan med ca 1/3 vatten. Just bu bor det tre guppys där i. Och de får mat en gång per dag :)

#3 Det låter lovande. Sänk belysningstiden till 8 timmar och byt vatten två gånger i veckan om du märker att algproblemen förvärras. Försök att ta bort så mycket av algerna (förmodligen cyanobakterier) som möjligt för hand. Om du skaffar fler växter kan de bidra till att minska mängden näringsämnen som algerna kan ta upp och därmed hindra algtillväxt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Är det farligt?
Eller vi kan säga såhär behöver jag oroa mig?

Tja, det luktar illa och ser fult ut men i små mängder utgör det ingen fara för fiskarna. Om du inte tar bort det finns det dock en risk att algerna tar över hela akvariet. Jag skulle göra någonting åt det.🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag måste få säga mitt =)
Nu ska jag inte peka finger utan du ska ta mina ord som förslag. Jag såg på bilden och tänkte direkt på tre saker som gör att det kan bli bättre.
1. Belysning.
Belysning är viktig och eftersom du inte vet hur länge röret har gått så byt direkt för det kan vara så att belysningen inte gör någon nytta alls för karet.
2. Pumpen.
Cirkulation i akvariet är viktigt och rengöring av pumpen varje vecka. Har dock lite svårt att se på bilden var utflödet är men det känns ändå att den har hamnat flera centimeter under vattenytan. Vattenytan ska röra sig ordentligt och ett exempel på det kan du se på videon som jag har lagt till. Det är från mitt kar.
3. Bottensubstrat
Blomkrukor i fönstret, blommor ute, träd ute kräver näring och även mycket att växa i. Det jag kan se på din bild är att du inte har mycket bottensubstrat och växterna har ingenting att gro i och slutar då att växa och dö ut.
Mitt råd är och det är inte dyrt alls. Köp dig en pump för ca 200 kronor som t ex AquaEl Fan Plus 1, sedan köp en säck med julas blästersand och det kostar ca 80 kr. Lysrör vet jag inte vad det kan kosta. Men om man ser det på längre sikt så kommer du tjäna på det än att köpa växt efter växt efter växt som dör ut. =)
Nej men det ser ut så från fram sida men jag har föst undan så att det är nästan dubbelt så mycket bottensubtrat där och därför har jag satt dom lite längta bak och också för att få djup i akvariet. Ja nu fick jag en tanke kom på att jag har en mindre fluval pump som lämpar sig mycket bättre än den jag har. Alltså lysröret är rätt nytt men fick inte med något paket så det var därför jag inte visste vilket lysrör det var. :-) hehe nej ingen fara man måste kunna ta varandra så på de sättet för liksom vi vill ju allas bästa (och där ingår fiskar etc.) och fint akvarium förresten ;)