Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1370 ggr
Micke R
2

Dvärgkulfisk

Nya projektet blir Dvärgkulfisk i 63 l, tanken är att det får bli ett artakvarium, matdelen har jag nog fått rätt så bra koll på, men för övrigt så hittar jag inte så mycket info. Hoppas någon kan hjälpa mig med följande: inredning/växter, antal, och övrig teknik som filtrering och belysning. Allt för att det skall bli så optimalt som möjligt för kulorna, förresten någon mera innevånare som tar rätt på lite alger vore nog bra. Så ni som har, har haft Dvärgkulfisk eller har kunskap om dem, bara ös på. Mvh. Micke.

Spöket
1

Va roligt 😃

Jag kan direkt råda dig till att starta upp en liten burk (10-20liter) och odla ditt levandefoder där.Förutom Physa så rekommenderar jag foderräkor (Hyalella azteca) mina kulor tar dem direkt + de är lättodlade.

Tätt planterat akvarium, inte alltför strömt.

Multi vad?

LajvKrattan
1

Dvärgkulfiskar kan vara väldigt aggressiva mot sina artfränder. Ju mer de ser varandra desto större är risken att det blir bråk. I kulfiskakvarier är det därför viktigt att ha mycket inredning som skymmer fiskarnas sikt. Höga växter fungerar bra.
     Hur gör du med att odla snäckor?
     Andra fiskar kommer de inte överens med och de äter upp sniglar. Du får nog ha en algskrapa som städhjälp.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
1

Och posthornsnäckor. Hundratals! :) Börja i god tid.

https://www.youtube.com/results?search_query=dwarf+puffer

Här kan du sitta hela kvällen och titta på videor. Man lär sig mycket och får mycket tips inför inredningen osv :)

Spöket
1

#3 jag tycker att mina dvärgar har svårt för vuxna Posthorn, de tar vuxna Physor utan problem.

Multi vad?

[dynamitella]
1

Genom att krossa dem mellan fingrarna blir det lättare för dem att käka dem. 
Eller så är det bara att mata med bebisposthorn - eller som du säger, physor :) Physor är också snorenkla att odla.

Micke R
0

Hej Spöket. Äter de Körsbärsräkor också? Har en burk med sådana som ynglar av sig som tusan, har även Physa där som jag matar mina Helena snäckor med, startar Hyalella odling med. Hur många individer tycker du att jag skall ha i 63 liter?

Spöket
1

Vuxna körsbär vet jag inte, räklingar tar de nog.

Jag har bara 2st (en hona & en hane) …låter nån annan svara på det 🙂

Multi vad?

Micke R
2

Oj fick flera svar medans jag skrev, frågan om antal riktar sig såklart till alla. Mvh.

Spöket
1

Ang Hyalella.. Jag har många småbitar av grovporig filtermatta i foderburken, där gillar H att hålla till. När det är dags för matning så tar jag bara upp en bit filtermatta och lägger i kulburken (bara ett tips)

Multi vad?

LajvKrattan
1

#8 Jag skulle säga 4-6 stycken.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Micke R
1

Tackar för detta, som vanligt så lärde jag mig mycket, den är så jäkla bra den här sajten, alla tummar upp.