Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1262 ggr
MallaT
0

Sjukdom?

Är det någon som känner igen detta?
Vi har en platyhona som varit rejält rund ganska länge. Efter några veckor så dök det upp yngel och hon smalnade av. Men efter bara en dag var hon lika rund igen. Det verkar dock inte vara yngel igen.
Hennes avföring är nu liksom genomskinlig, men inte trådig, utan det ser mer ut som om det är en klase med många små runda ägg som kommer ut. Sen är hon smal igen på morgonen och så rundar hon till sig framåt eftermiddagen, samma underliga avföring under dagen, och smal igen på morgonen. Det har hållit på i några dagar nu.
Hon äter och är pigg, simmar runt precis som vanligt. Ingen av de andra fiskarna verkar ha liknande symptom.
Är det någon av er som vet vad detta kan vara?
Tacksam för svar.

Rawhide
0

Det låter konstigt att hon sväller upp och smalnar av under dagen så där, mina platy kan dock variera kraftigt i omfång beroende på hur mycket och vad de äter, men om hon förändrar sig så här oavsett matningen så låter det ju mer mystiskt. Sådan avföring som du beskriver har jag sett hos mina platy, även hos hanarna och jag tror att det kan påverka om de t.ex. äter mycket växtdelar. Verkar hon pigg och beter sig normalt så är det nog inte något allvarligt, men ska bli spännande att se om du får några andra svar.

MallaT
0

I övrigt är hon precis lika pigg och nyfiken som de andra. Växtdelar säger du, det stämmer säkert, för här äter de gärna på alla växter och även på ormhasselgrenarna. Jag fortsätter att hålla koll på henne. Ska se om jag lyckas fota henne både med morgon- form och kvälls-form.

Rawhide
0

Det vore spännande att se bilder, om du kommer åt. Mina kan vara tämligen glupska och häromdagen hade ena platyhonan förmodligen svalt en stor bit av en algtablett (som jag ger till malarna) och buken var nästan trekantig och extremt utspänd under några timmar, hon verkade också lite medtagen, men sedan var hon slank och som vanligt igen. Vi får hoppas att det bara är henne ätvanor som gör detta och att hon är helt frisk och hon borde producera nya yngel ca 4-5 veckor efter förra tillfället.