Dödsorsak
R.I.P till en av mina malar som mystiskt nog låg livlös på botten mitt i karet. Ska man ta reda på varför varje gång någon i burken dör och i så fall hur, i det här fallet kan jag bara tänka på att hen fått en sjukdom eller något kanske från de två senaste växterna jag köpt.
M.V.H Snuttefia
Växter bär inte sjukdomar, men om malen har ätit av växten och växten fortfarande har mycket insektsmedel på sig när du köpte den så kan malen blivit förgiftad. Annars kan den svält om den har en annan konkurrent i akvariet, de ser du om du håller malen på sidan och om magen går mer innåt än utåt. De var de ända jag kan komma på. För sjukdom syns ganska väl, prickar , mossigt, luddigt vitt, uppsvälld osv.
#1 Tack så mycket för hjälpen jo jag hade två en stor och en mindre och det var den mindre som dog. Men jag har hört att de kan bli sjuka när man köper in nya växter..
M.V.H Snuttefia
#2 jag har svårt att tänka mig vilken sjukdom som skulle följa med växten, för de bär inte sjukdomar. Så jag tror mer på insektsmedlet på växten isf. Att du hade två och den mindre dog så låter de mer troligt att den större var med dominant och att den mindre inte fick komma åt maten eller vart jagad och med de stressad. När man har två malar kan man tänka på att lägga i två mat bitar och se att båda får äta :)
#2 Tack för all hjälp och alla bra tips!
M.V.H Snuttefia