Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1994 ggr
[Linsenhejhej]
0

Hur många guldfiskar?

Hur många guldfiskar bör/får man ha i ett akvarium på 240 liter?

• Redigerat 2022-10-23 11:14 av Draken
Novelia
0

Lagen säger 1 liter per cm fisk. Det är en annan sak vad som är lämpligt och inte.

I have no sympathy for people without empathy

Roxie
3

#1 Den lagen är helt åt skogen. 

En Guldfisk kan bli upp mot 45cm, kanske inte jättevanligt i akvarieväg, men räkna med 20cm. Så ett 240L är enligt min mening inte lämpligt för Guldfisk, eventuellt i början innan den vuxit till sig.

Kanske ska satsa på slöjstjärtar istället? De skulle trivas utmärkt i ett 240L.

// Sofia

[tlundegard]
0

Har man den större varianten (guldfisk) så är två på gränsen till för mycket. Väljer man den mindre varianten (slöjstjärt) så funkar två eller tre enligt det jag har sett. Precis tagit upp det i det här inlägget: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53398165ce12c42f1a00094f-skoldpadda-eller-fiskar?discussions-1

Novelia
0

#2 likväl så är det lagen. Och som jag skrev: vad som är lämpligt eller inte är en helt annan sak. den lagen tar knappast hänsyn till olika arters behov osv.

AlexVG
0

Såhär förstår jag den lagen ;

Om vi tar Platy och går efter zoopet så blir Platy 4cm lång och behöver minst 40Liter, 4längd*10antal=40cm fisk. Så i 40Liter får man plats med 10 st Platy, inte att lagen menar att du kan ha två Platy i 8Liter. Utan den visar hur mycket fisk du kan ha i lägst rekommenderat utrymme. 

Det är så jag använder 1cm/1liter

Novelia
1

Ja, vad är skillnaden på det du skriver och det jag skriver förutom att orden är annorlunda? :-)

AlexVG
1

Det som är dumt är ju att man kan se lagen på två olika sätt : ) och jag vet inte vilken av dom som menas.

1 - att man enbart tar en cm fisk till 1 liter vatten utan att bry sig om vad fisken kräver som minst i akvarium volym, vilket blir tosigt för då kan du ju ha en Platy i 4liters akvarium. Vilket inte är bra. Eller 2 i 8liters vilket också lir för lite.

2 - är så som jag tolkar den lagen, och själv går efter. Att man redan vet vad Platyn ska ha vilket är 40L. När man vet vad fisken kärver i liter så tillämpar jag en cm fisk till 1 liter vatten med att veta HUR många fiskar jag får plats i 40L. Så det blir max 10Platy i 40Liter, så jag inte överbefolkar.

Exempel i mitt 375L hade jag innan Guldfisk, och där hade jag då 8 st

45*8 = 360cm fisk till 360Liter och kan då ha 8st som mest i ett 375L (inte 45cm fisk till 45Liter som också går tolka).

Ber om ursäkt om jag upprepade mig på det du skrev 👋 , visste inte vilken du syfta på.

[tlundegard]
2

#7 fast jag hade nog inte haft 8 fullvuxna guldfiskar i bara 375 liter, det känns alldeles för litet..

AlexVG
1

Nej inte jag heller egentligen men när jag köper ny fisk så går jag efter det och sen får man sälja eller köpa större, därför jag sålde dom till någon som hade större :) och innan dess hade jag stora praktbotior ett gäng som jag också sålde till någon med större då det kändes för lite, med praktbotior såg det nästan värre ut än Guldfisk i såntt kar. fast zoopet säger mindre än 375L för båda. Men det var bara som exempel på hur jag använder och tolkar den lagen för att veta hur mycket jag kan fylla ett kar. Det är nog det enda jag känner till som man generellt kan ta efter ? även om det inte är helt vattentätt.

Novelia
2

Att tänka på också är att lagen alltid skriver minsta tillåtna mått. Man ska alltså helst ha större än vad dom sätter som lagligt. #7 jag själv förespråkar alternativ nr 2 och hoppas att dom flesta gör det. Men man hade ju önskat att den som skriver paragraferna hade varit mer pedagogisk. Har såå många kunder som kommer in och har alldeles för litet akvarium och har tolkat föreskrifterna fel.

AlexVG
0

#10 Ja tyvärr är det väl många som uppfattar det som nr 1,, vilket är himla tråkigt.

odjuren
0

Lagen säger minst 1 liter vatten per cm vuxen fisk, dock minst rekomenderat 40 liter..

//Odjuren

www.odjuren.com

Apsn-
0

Har 7 slöjstjärtar i ett 260. Flyttar över till nytt kar när dom växer ur det

Akarie experten Simon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: hej jag har sålt guldfiskar hela mitt liv jag har 10 fullvuxna i mitt akvarium det är tillräckligt med simyta och det trivs bra så ni har fel enligt mig

Akarie experten Simon
0

#12: den lagen behöver man inte följa

Akarie experten Simon
0

#13: very bra

Draken
0

Tråden är gammal och inaktuell så jag låser den nu.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Inlägget är låst för nya kommentarer