Min resa
Halloj Halloj
Nu har jag satt igång mitt första akvarium! Efter mycket sökande och frågande både här på webben samt i affären (Arken zoo) har jag tagit mig modet att börja.
Jag testade först själva karets täthet i ett badrum för att se om jag kunde lita på fogarna, visste ju bara att det var gammalt och inte använt på ganska länge, efter 48tim utan läckage ansåg jag det tillräckligt helt för att fortsätta.
Jag hörde mig för angående vad för fiskar/djur man faktiskt kunde bosätta karet med samt vilken annan utrustning jag kommer att behöva för att lyckas med karet. Storleken på karet får en ju verkligen att tänka till på vad man faktiskt kan ha för fiskar inneboende i ett litet kar, detta var verkligen inte ngt jag visste men fick iallafall veta att ett gäng rasboror alternativt endler guppys kan vara ok i karet. Har en tanke att tillsätta räkor när karet är mer inkört…
I alla fall… Pump hade jag redan, en eheim 2048, vilken jag fått veta skulle vara väldigt bra och användningsbar i mitt kar. tyckte dock att när jag körde den under tiden jag testade tätheten i karet var relativt kraftig. Detta sa även expediten på arken zoo till mig så jag köpte en mindre, eheim 2006, då slipper jag skära till toppglaset. Sedan blev det också en doppvärmare också den ifrån eheim. vattenberedningsmedlet Easy-life, lerkulor med järn i samt easy life Profito (växtnäring). En bakterie kultur ficka jag också med, en tablett med pulver i.
KH/PH samt nitrit dropptester inhandlades med. Växterna blev hornsäv, kolväxt (javaormbunke?) och en variant av en rödare dvärgsvärdsplanta? (eller ivarjefall ett substitut för denna). En rot följde med samt en skivsten (den saknas i karet då den blev för stor att ha i, ska slå sönder den i mindre delar för att kunna göra lite mer gömställen).
Igårkväll så fyllde jag således upp karet som redan hade rent grus i botten med tech, växter och rot. Insåg att jag har alldeles för lite grus i karet (kommer att åtgärdas vid fiskinköp). Det var riktigt svårt att få i växter och dess rötter….
Här kommer då en av säkert många fler frågor:
Kan/ hur och bör jag fylla i mer grus nu? nåväl back to the story…
Jag tillsatte vattenberedning, växtnäring, lerkulor samt bakteriekultur och tillbringade resten av kvällen med att beundra mitt arbete. Så harmoniskt att bara sitta o titta på växterna och deras rörelser nästan hypnotiskt. Jo vattnet blev grumligt har färgats en del av roten med men det ska nog ge sig. värmaren är satt på 25 grader och detta hålls i karet.
Jag tog några tester idag för att se hur KH och PH låg. KH-värdet på tre och PH-värdet 7-7.5 lite svårt att se när det kommer till färgtesterna. PHet har sänkts då kranvattnets ph ligger på 8.
Imorgon bär det iväg till Bromma akvarielagret för inhandling av endlers alternativt rasboror. 2 honor och en hane, test piloterna!
Se bilderna och ge mig gärna feedback ifall jag missat något, "overkillar" på ngt eller allmän input.
fortsättning följer….
Det ser jätte fint ut tycker jag. Du har gjort ett jätte bra jobb! 👍
Ormbunken med "fingertopparna" är Windellöv. En väldigt fin växt som ger bra med skott. Passar riktigt bra som startväxt. Jag ser att du satt fast den ena plantan på roten vilket är jätte bra. Var noga med att du inte täcker rotstocken på windellöv med grus för då kan den ruttna.
Vill du sätta i mera grus så kan du absolut göra det. Tvätta och lägg i lite till innan du sätter dit fiskarna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag måste bara få säga också hur glad jag blev när det här inlägget dök upp. Jag kommer ihåg hur du startade ett inlägg för ett tag sedan och tog reda på fakta inför det här, och att nu få se allt vad du lärt dig och hur bra du gjort det är jätte kul :)
Förresten, nu när jag tittar närmare så funderar jag lite på din pump. Du har placerat den på en bra sida i akvariet, men jag undrar om den inte sitter en aning för lågt? Hur pass bra ytrörelse skapar den nu? Hur är utblåset riktat?
Vad kul! Ser jättefint ut! Ja, skynda till Akvarielagret imorgon! Läste på Svenska guppyföreningens forum att någon medlem varit där igår eller idag och lämnat ett femtiotal jättefina endlers i olika varianter :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Håller dock också med minimåne om att pumpen sitter alldeles för långt ner, sätt den så utblåset är så vattenytan som det går :)
När utblåset är vid ytan så skapar det ytrörelse och för ner syre i vattnet, vilket är viktigt för växter och kommande fisk :)
Växten längst fram i hörnet är en cryptocyrone bli inte rädd om bladen ruttnar bort i början det gör gärna det på dem innan de anpassar sig men nya blad brukar komma rätt fort.
tackar tackar, blir ofta nerröstad härhemma när det kommer till projekt, frun tycker att jag går in för mycket. Jag säger all-in or nothng ;D
Jag får en ytrörelse av utblåset , tänkte därför inte på att den sitter för lågt. Värmaren tar en del av utblåset och skjuter upp en del vatten i ytan också. Det blir förvisso inga bubblor. Bör jag flytta upp den ändå?
Vad bra att det kommit in massa endlers ;D hoppas de är färggranna med fina stjärtar
när det kommer till växterna är jag osäker på vad som kommer hålla sig fräscht, hoppas det växer så man kan trimma ut det till volymer man vill ha.
Angående gruset så kan jag alltså lägga i mer, rentvättat, grus efter men samma dag jag köper mina hjältar?
De micke har varit o lämnat på akvarielagret är inte endlers (inte rena iaf) det är helt vanliga guppys men oerhört fina o med riktigt bra kvalite (jag har några stammar från honom då jag är medlem i SGS o de är himla fina). Det han har lämnat nu är wiener smaragd, santa maria och 3-spots rubra.
Du kan lägga i gruset samma dag som du köper dina fiskar. Lägg i det före fiskarna så att du inte stressar dem i onödan.
Angående dina växter så har du valt bra sorter. Hornsäv ska inte vara några problem. Java ormbunke + windellöv är heller inga problem. De är väldigt lättskötta och kräver inte mycket. Windellöv har jag själv hållit i början av mina akvarist dar. Den växte som ogräs även fast de inte hade bra förutsättningar alls. Är det cryptocyrone som guppygirl säger så lär det gå bra med den med då de ska vara mycket tåliga också. Oroa dig inte för dem :)
Jag skulle höjt pumpen en aning för att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte få för lite syre och kola vippen i akvariet efter allt man lagt ner.
ok, pumpen åker upp.
Windellövet, kan jag binda den på en flat sten? Rotar den sig på den? i annat fall hur kan jag fästa den på ett ordentligt sätt om inte under gruset?
Du kan ha den i gruset så länge rotstocken är ovanför. Har den inte långa rötter nog att hållas så kan du binda den så som du tänkte, på en platt sten :)
Wow! Bra jobbat! Det där blir kanon tror jag. En liten brasklapp bara angående endlers och Akvarielagret (Ska bara säga först att jag har fullt förtroende för den butiken, de är toppen!). Var där i helgen och skulle köpa vildformen endler men karet de gick i mådde inte så bra då. En endler låg död på botten och en mal som gick däri hade ngt svampangrepp. Det berodde på att det varit bråkigt i det karet så det var pga stressen som det hade blivit sjuka däri, men jag vågade inte chansa på att köpa endler ifrån just den tanken…så kolla noga hur de mår bara …just sayin´ 🙂
Killen från SGS som varit och lämnat guppy/endlers(hybrider? ser iaf ut som endlers) skrev också det, men så som jag uppfattade det så går de han lämnade in i ett annat akvarium än det med sjuklingar i :)
Ok, svårt för mig att se dessa symptom, bör jag fråga om "friska" djur, och nämna det ni säger?
Du kan ju fråga efter Mickes fiskar om du vill ha av dem, han har friska bra fiskar.
Detta är bilder på santa maria (den svart alinjen är det som menas med det) https://www.google.se/search?q=santa+maria+guppy&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4H0XU_S4Ceil4gSS94CwDw&ved=0CDsQsAQ&biw=1366&bih=589
Här på 3-spots rubra alla fiskarna på bilderna på den övre raden är just Mickes fiskar :) https://www.google.se/search?q=wiener+smaragd+guppy&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=In4XU8uzJ6mY4wS6qoG4Dg&ved=0CC0QsAQ&biw=1366&bih=544#q=3-spots+rubra&tbm=isch Kanske lite lättare o hitat rät tnär man vet hur de ser ut :)
(nu ljög jag lite sista bilden är inte Mickes fiskar men kolla lite längre ner där dyker santa maria upp igen)
#17 Även om du frågar efter friska fiskar så skulle jag säga att de flesta butiker kommer påstå att de inte säljer annat. De är därför de kallas säljare antar jag..
Du måste lita på din egen kunskap och instinkt helt enkelt. Ta tid på dig att studera fiskarna i akvariet noggrant. Ser du någon död fisk där i så kan det vara ett dåligt tecken. Det kan du absolut fråga om och höra varför den är död i så fall. Min egen erfarenhet är ändå att man oftast får som svar "Det är sånt som händer men det är ingen sjukdom här inte" ungefär.
Sök efter pigga fiskar som är framme och simmar. En fisk som ligger på botten eller kippar efter andan vid ytan är ett dåligt tecken och bör undvikas. Ett annat tips är att fråga om butiken tar emot fiskar från kunder. Om de gör det så kan det finnas vuxna, gamla exemplar i karet. Det gör ingenting så länge de är friska men kan vara bra att känna till ifall du vill ha unga fiskar som inte dör efter en vecka.
Halloj
Nu e det endler Guppy i karet. Och de jag hämtade var Mickes, inte de som nämndes ovan som eventuellt var sjuka eller hade svamp i sitt kar. En hane, Malte. och två honor Doriis och Doris (De e å lika varandra så det går ej att skilja dem åt!).
Riktigt fina exemplar i mitt tycke, Malte svart/orange. En rolig sak är att när han gått ett tag har blå fält dykt upp på bakre delen av kroppen! Brukar detta hända?
Tjejjorna ser likadana ut med tendens att mörkna samt glittra på flankerna, också de i blått!
Jag tillsatte mer grus, kanske fyra kilo, drygt o tvätta det var det, men det gick.
alla tre verkar må prima, simmar runt en massa, pickar i ytan, på väggarna och på alla växter. De kommer inte gå hungriga verkar det som.
En sak jag blir lite fundersam över är hastigheten på pumpen. Jag har den på max, detta avrådde mannen på akvarielagret mig att ha pga att växterna jag har i karet kommer tillsätta så mycket syre i vattnet ändå. KAn det bli för mycket syre i vattnet? är det ett problem isåfall?
Frågor, frågor, frågor…..
Har du flyttat pumpen högre upp så att utblåset är vid ytan? Max utblåset brukar vara ganska starkt så du kan nog dra ner det till hälften åtminstone. Med tanke på att du har ett mindre akvarium.
Det ska se ganska lugnt ut men ändå ge ytrörelse. Jag tror inte du kan få för mycket syre.
Fiskar kan ändra färg beroende på hur de trivs. Tex vid transport av fiskar så kan en del arter vara väldigt färglösa pga stressen och sedan färga ut av "lycka" i det nya hemmet för att de trivs.
Hur har du tänkt göra med matningen nu framöver? :)
Nämen nu vill vi ju se en bild! 😃
Jag handlade tetra Rubin, flingfoder, avvaktar ett par dagar har jag tänkt för att den, väldigt sparsamt börja mata dem. Bör väl räcka med mat 1 ggn om dan?
Bilder kommer, under morgondagen
Jajamensan, flyttade upp pump samt har sänkt effekten.
Ja det räcker absolut mata en gång/dag och pyttelite bara. Då ska jag hålla utkik imorgon då efter bild 😉 Har stora förväntningar! 🙂
I början kan det vara bra att mata var tredje dag för att du inte ska få nitritförgiftning. Och att då mata mycket sparsamt. Endast någon få flinga. De kommer inte att svälta. Efter två veckor kan du börja mata varannan dag i några dagar, några fler flingor och sedan 1 gång per dag.
Det ser fint ut. Dina endlers har fått ett bra och trivsamt hem.
De ser inte ut att vara särskilt tjocka om magen just nu, men oroa dig inte. Yngel har du att vänta ändå, man kan knappt misslyckas med det :)
Malte är en santa maria :) det svarta sträcket är humörbetngat så är han rädd/int etrivs synns det knappt o är han glad eller uppvaktar damer kommer det vara väldigt svart :)
Menar du de svarta strecken på stjärtfenorna, eller det breda över ryggen. Man kan med säkerhet säga att Malte uppvaktar dessa två donnor. De får knappt en lugn stund. eller så kan man säga att han knappt får en lugn stund själv med tanke på att en av tjejerna får vila omgångsvis 😉 Han försöker hela tiden simma fram till dem och placera sig på sidan och gosa, lyckas sällan haha
Men du vad fint!! Ser inte ut som ett nybörjarakvarium :) Det där blir kanon. Jättefina endlers som verkar trivas alldeles utmärkt verkar det som.
Tackar så mycket för cred och info.
En sak jag tänkt på är sniglar/snäckor. Hur funkar dem i ett akvarium, vad är deras roll? kan de sägas ta upp plats för fiskarna?
Jag kollade precis upp mina värden i karet, KH=4, PH=7.
Nitriten låg på 0.3 mg/l. Bör jag redan byta vatten? tveksamt, eller kanske trycka upp pumpeffekt för snabbare filtrering av vattnet?
Fiskarna mår som sagt bra. Det står ju att 0.3 är skadligt i längden och jag har ju inte ngn överbliven mat, inte bajs eller synligt med alger i karet.
Vad osäker man kan bli av ett enda test?!
Det är det svarta breda sträcket på kroppen som menas med santa maria :) på SGS gamla hemsida finns Mickes blogg där kan du läsa om hans santa maria stam det är ju den du har fisk från :) www.guppys.se oh sen gå in på Mickes blogg
En bra blogg tack för tipset.
Min gameplan blir nu att ha pump på helgång för att få hög vatten filtrering, samt att tillsätta mer kultur tidigare. Låter som att jag får lära känna kemin i vattnet fort…..
Att du har fått lite nitrit utslag nu är helt normalt. Det betyder att bakteriecykeln är igång. Vissa fiskar är väldigt känsliga för detta men du har valt en mycket bra startfisk som kan klara sånt här.
I akvariet finns det två olika typer av bakterier, goda och onda. När du startar upp finns det inga bakterier alls men så fort du tillsätter fisk så kommer dessa fram. De goda tar hand om de onda, men ibland lyckas de onda bli lite för många och de goda hinner då inte riktigt med. Då får man nitrit. I detta stadium är du just nu. Fast det här visste du säkert om ändå, då du läst på så flitigt.
Att tillsätta lite bakteriekultur nu kan hjälpa. Du får då fler goda bakterier och på sikt mindre onda. Byt 30% vatten och tillsätt detta så mäter du nitriten igen imorgon.
Du behöver inte ha pumpen på max. Det effektivaste du kan göra är vattenbyte + kultur. Att hålla pumpen på max kan bli dåligt för växter och tungt för dina fiskar.
ok, missade såklart det där med att tillsätta mer bakterier efter ett vattenbyte.
Jag väntar därför ett tag med vattenbytet. fiskarna visar inga tecken på att de är i dåligt vatten, att ge de "goda" bakterierna en chans att jobba in sig i början känns mest givet. jag vinklade utblåset och låter pumpen gå på 50 %. Det gav mina guppys mer att äta, sen kanske det också ger mer gojs i filtret så de "goda" bakterierna kan bryta ner nitratet
Tester varje dag eller varannan, var tredje?
Jag har heller inte gett fiskarna ngn mat ännu. ser man på fiskarna ifall de är svultna?
Testa vattnet, varje dag-varannan dag nu de två första veckorna.
Man kan säga att det är svårt att svälta ihjäl en fisk, däremot är det lätt att mata ihjäl dem. Även fast det kan kännas elakt att inte ge dem mat alla dar så är det för deras eget bästa. De kommer inte svälta.
Nitriten verkar sitta i trots den kultur som tillsattes under gårdagen.
nu blir det 30% VB. Det nytillsatta vattnet behandlar jag med Easy life FFM.
Om jag förstått det rätt så fortsätter jag såhär varje dag?
Märker en röd ton i vattnet, roten gör nog denna färgning. jag har i denna för PHets skull, kan den vara nitritförhöjande.
Växterna växer ju inte jättefort heller, bör jag tillsätta mer växtnäring?
Växterna är ju de som ska bryta ner nitriten…
Ibland kan det ta tid innan nitrit värdet ens börjar röra sig neråt. Första gången jag själv fick nitrit höll det i sig i två veckor trots dagliga byten av vattnet. Du kan få hålla på såhär med dagliga byten ett par dar innan det kommer något resultat. Men jag kan lova att det kommer ge resultat.
Du har alldeles rätt i att det är din rot som färgar vattnet. Dock påverkar den inte nitriten negativt. Du har också rätt i att växter påverkar denna cykeln som nu håller på att bildas i ditt akvarium. Om du vill kan du skaffa fler snabbväxande växter, dessa påskyndar processen en aning.
Tillsätter du växtnäring nu? I så fall vad för näring?
Jag har tillsatt easy lifes Profito, innehåller ej ngn nitrit eller fosfat.
Några förslag på växter du har bra erfarenhet av?
Hygrophila polysperma är min favorit bland snabbväxande. Vi har ett växtlexikon här på sajten där vi samlar växter, kanske du ska kika in där? Du kan hitta goda tips :)
Jo tittat i detta, därav mina tidigare val, men man får ju inte allt man vill ha i närmaste butik… Och till Bromma kan jag inte alltför ofta ta mig. vattenpesten då? Ngt o satsa på?
Vattenpest har jag, köpte en miniplanta och har nu massvis! :D så den rekommenderar jag varmt :)
#50 Tyvärr är det ofta så med butiker. Att man sällan hittar de växter man är intresserad av. Släng ut en annons här på sajten vet ja. Här kan du allt få napp och samtidigt få det billigt, och snabbt.
Testade nitriten igen idag, oförändrat. Gjorde VB.
En fråga här, bör jag kolla nitriten efter VB ist?
när jag jämför bilder på växterna när jag satte i dem och nu ser jag att de växt, säkert 20% (de snabbväxande menar jag då).
När det kommer till matning, bör jag mata de med flingfodret snart? (läs nu). Jag menar, de äter ju alger, efter varje vb blir det massa partiklar i vattnet, dessutom är det fullt med alger på hornsäven men de kanske behöver mer varierat att äta?
Detta med att salta vattnet, bör jag göra det för att vårda gälar och slemhinnor på fiskarna. Så att de inte lider av nitriten? Märker dock inte av att de kliar sig, det skulle möjligen vara för att de är uppe och andas i ytan litegrann ibland då.
Annars är de fortfarande pigga som sjutton, inte stillastående, förutom på natten då de "sover"
Hoppas ni inte tycker jag e dryg som frågar massor nu, sorry isåfall
Vad är det för växter du är ute efter då?
Jag har lite skott av några av de växterna som anses vara mest snabbväxande om det är intressant. Nämligen dessa: http://www.biologiskt.se/vaxter/shinnersia-rivularis-mexikanskt-eklov/ http://www.biologiskt.se/vaxter/hydrilla-verticillata/
bägge två är väldigt intressant, skickar PM :D
Jag tror inte du behöver vara orolig att fiskarna är uppe vid ytan. De är det då och då. Kollar efter mat kanske, vad vet jag, men inget konstigt i alla fall. Just endlers och guppys tycker jag är både högt och lågt och överallt :)
Angående salt i vattnet kan jag inte hjälpa dig men det kan nog nån annan :)
Nu är det dags för lite uppdatering om mitt akvarie!
jag har förhoppningsvis blivit av med min "lilla, tidiga" nitritspik. Onsdagens och torsdagens tester har visat ett gult nitrit resultat, dvs lägst möjliga mätbara värdet.
Jag fick möjlighet att köpa skott av dessa växter ifrån #guppytjej
http://www.biologiskt.se/vaxter/shinnersia-rivularis-mexikanskt-eklov/
http://www.biologiskt.se/vaxter/hydrilla-verticillata/
Tackar, plantade dem precis. Se resultat här nere.
Fiskarnas status, de lever!
Dooris och Doriis blir tjockare o tjockare, framförallt Dooris. Malte är sjukt intresserad av dem bägge, mest på den "tjockaste", skumt..
De blev ju jättebra :) Hanarna är intresserade av honor som snart ska föda då de är som mest mottagliga för befruktning då så jagar en hane en tjock hona är hon nära att föda.
Aha, då kommer hon nog det snart, kuligt! tycker så synd om honom bara, han simmar runt dem och spänner ut sin stjärtfena så mycket att han nästan viker sig dubbel
Du har fått till en riktig djungel nu! Vad härligt! :)
Åh vad roligt med lite räkor! Hur många blev det? :)
Det blev tre st. De är så häftiga! Vid påsresan så försvann färgen på dem men några timmar här hemma så färgade de ut jättefint. Hur kan man se ifall dessa är hona/hane?
När man skaffar räkor råds det till att köpa ett gäng på ca 10st har jag läst mig till.
Detta blev såattsäga några testpiloter. För att se hur de funkar i det kar jag idag har Jag vill också sakta fylla karet med de invånare jag planerat ha i karet. Ser heller inga som helst indikationer på att räkor skulle vara grupp beroende eller i behov av att stimma. de har färgat ut finfint o trivs bra
:)
Det börjar bli dags att följa upp en del i denna tråd då det faktiskt är min resa inom akvaristiken jag tänkt att berätta om.
Det har ju hänt en hel del och nya planer snurrar i skallen hela tiden. En av de håller jag ju faktiskt på med i just detta nu. Nämligen att bygga ett hem åt den riktigt fina Dvärg-Guramin.
Men det lämnar jag till en annan tråd.
En guppyrelaterad fråga här istället, mina två donnor har ju släppt varsina väldigt små kullar, det jag undrar över är hur tidigt man kan se va det rör sig om för kön? Kan man efter två veckor börja gissa? för isåfall tror jag enbart att det är honor jag har i det lilla karet just nu!
Efter 1 vecka brukar den så kallade graviditetsfläcken komma på de små honorna (enklast att se på fiskar i grundfärg grå) som ovan kan det vara svårt att se den så pass tidigt dock. De flesta nybörjare tror att de bara får honor i början men så är sällan fallet utan man är bara ovan o se könskillnaden när de är så små.
tack för infon, jag ser denna "graviditetsfläck" på alla nämligen. men fenmässigt ser de ut som yngel fortfarande.