Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5391 ggr
Tokyo
0

Kakaduaciklider

Hur många kakaduaciklider skulle man kunna ha i ett Juwel Rio 240?

Hur vill de ha det när det gäller inredningen i akvariet?

Den är väl någorlunda lätt har jag hört, ställer den några särskilda krav?

Tokyo
0

Det står på zoopet att man bör ha mörkare bottenmaterial, är detta ett måste för fiskarnas välmående eller är det bara för syns skull? Ursäkta om frågan låter dum haha, men vet man inte får man väl ta reda på det. :)

Och förresten, hur många honor per hane är det lämpligast att ha?

mimåne
0

Apistogramma cacatuoides är en av de vanligaste arterna i släktet och det har sina orsaker till varför den är så populär. Det är en bra fisk att börja med när man vill lära sig mer om dvärgciklider. Att den är så populär har gjort att den är relativt mycket avlad på och inte lika långlivad som sina släktingar men kan fortfarande leva i något år.

Den är tålig, vacker och trevlig. Revirhärdad men fredlig när den hålls på rätt sätt. Jag är nyfiken på om det är ett sällskapsakvarium du funderar på att hålla dem i eller om de kommer vara enbart denna art?

Som de flesta andra sydamerikanska dvärgciklider så gillar den en inredning med mycket gärna tät växtlighet, rötter och gömställen. Fin sand, de föredrar något mörkare har jag hört men det är inga problem med ljusare sand. Ett lite surt ph värde på ca 6,5 är lämpligt och detta kombinerat med rötterna ger en aning tefärgat vatten som passar dem bra men det är inte nödvändigt. De kan också leva i klart vatten.

Eftersom att den är revirhärdad och ej parbildande så är det lätt att det blir tjafs hanar emellan. Jag har själv försökt hålla två hanar av andra apistogramma arter i samma kar (detta var runt 240L) men det har aldrig fungerat optimalt. De kommer gnabbas om de stöter på varandra och därför råder jag alltid till En hane och några honor för att hålla akvariet så fredligt och lugnt som möjligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Jag anser att stämningen i gruppen blir bäst om en hane inte har mindre än tre honor men jag tycker heller inte att man ska hålla för många honor på en hane.

Tokyo
0

#2 Tack så mycket för ditt svar :)

Jag hade tänkt att bara hålla kakaduor i karet, det känns bäst så. De är ju sååå vackra! Kanske stoppar i några posthorn dock, men det gör väl ingenting?

Skulle jag kunna använda julas blästersand eller blir det alldeles för ljust?

Detta är mest bara önsketänkande, men jag hoppas att "drömmen" kommer i uppfyllelse, haha. :) Har kikat lite på olika dvärgciklider ett tag och har fastnat för just kakadua.

Så skulle jag kunna ha en hane och 3-4 honor (fler, färre?) eller går det att ha 2 hanar med 3-4 honor var?

mimåne
0

Du kan använda julas blästersand. Posthorn gör absolut ingenting. De är väl bara trevligt? :)

Det är så individuellt hur det fungerar med flera hanar i ett akvarium då alla inredningar är olika. Stora rötter eller växter som bryter av blir gränser vid revir. För att de ska kunna hållas på sina platser behöver du dela upp akvariet i olika sektioner där de kan skapa sina revir i fred utan att behöva se en annan hane i närheten. Hur långt är akvariet?

De är inte så aggressiva gentemot varandra men tjafsar och gnabbas och det skapar osämja nog för att vara skadligt för dem. Det är väldigt lätt att den största och mäktigaste hanen tar över största delen av akvariet och att den underlägsna får ett litet hörn bakom någon rot.

En hane och 4 honor tycker jag låter som en trevlig grupp.

Tokyo
0

#5 Okej tack, då skippar jag att ha flera hanar. En hane och fyra honor låter bra! :)

Nu kanske det inte spelar någon roll längre, men karet är 121 cm långt.

mimåne
0

Det blir nog tryggast så :) Förhoppningsvis får du möjlighet att snart uppfylla din dröm om detta. Lycka till!

sauk1
0

Det låter som en riktig kakadua-lyx-retreat att få 240 L för sig själv! Härligt tänkt! :D OM du nu mot förmodan ändå kommer på att du vill ha fler hanar, vilket kanske(!) kan funka i ett 240 L, så ska du inte komplettera med en till hane i efterhand. Då krävs en rejäl ommöblering, så båda får etablera nya revir. I övrigt är väl en grotta per hona lämpligt, så honorna kan etablera sig, även om de kanske inte lägger rom mer än någon enstaka gång. Zoopet anger ungefärlig ålder 1-2 år och det stämde för en hona jag hade förut. Jag har nu en hane och två honor i ett sällskapskar med annan fisk på 180 L och måtten 100x41.

Tokyo
0

#8 Men att skaffa fler honor efterhand är inga problem, eller har jag förstått det fel? :)

Kan jag göra grottor till honorna själv, de behöver väl inte vara så stora? Jag tänkte på till exempel kokosnöt-grottor som många har, skulle det funka?

Tack för hjälpen båda två! ❤️

Tokyo
0

Btw, jag har sett att man kan beställa fiskar och andra akvariedjur (räkor, snäckor t.ex) från hemsidor på internet. Efter många felköp, falsk information osv så litar jag inte längre på djuraffärer. Dessutom brukar privatpersoner ha finare färger och liknande på sina fiskar jämfört med djuraffärernas.

Finns det någon pålitlig sida på internet där man kan beställa hem fiskar? Hur går det isåfall till med frakten?

Edit: Hur är det med Asplunds Akvariefisk? Någon som beställt fisk därifrån kanske? De verkar inte ha just kakaduor dock, får väl leta vidare..

mimåne
0

Ja du kan göra egna kokosnötsgrottor. Bland apistogrammor som lägger rom i grottors tak så är just kokosnöten populär. Den kan även sura ner vattnet lite grann men det är bara bra. 

Asplunds akvariefisk har jag hört ska vara pålitliga och leverera fina fiskar och räkor men har ingen egen erfarenhet av dem. Men har de inte kakaduor så vet jag inte av någon annan. 

Fler honor i efterhand kan du absolut skaffa :)

sauk1
0

Precis som mimåne säger så går det bra. Men en ny hona kommer att råka ut för en inspektionsrunda och kanske lite jakt, då den gamla honan visar sitt revir kring t ex en grotta.

Tokyo
0

#11 Hur går man tillväga då? :) Delar kokosnöten i två, "gröper ur" innehållet och gör en öppning? Hur stor ska öppningen vara? 

Fyra grottor om jag skaffar 4 honor alltså? 😃

sauk1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte. Köpte stenar istället och byggde grottor. Sen gillar de roten också. Ska försöka bifoga bild via mobilen men om jag lyckas tror jag ändå inte du ser nåt. Sjukt mycket växter! :) Grottorna är till höger på varsin sida om Windelöven. Förr syntes de…

Tokyo
0

#14 Fint akvarium :) Vi får se hur jag gör

Tokyo
3

Har har gjort någon slags planering nu. Det är fortfarande bara lite kladd och olika idéer som jag haft i huvudet ett tag, men såhär tänkte jag iallafall:

Akvarium: Juwel Rio 240 ❤️

Invånare: Kakaduaciklider, obviously, samt snäckor av arten Filopaludina Martensi, superfin är den!

Bottenmaterial: Till och börja med ett lager med Oliver knotts nature soil för växternas skull, och sedan ett lager med Julas blästersand ovanpå det.

Växtnäring/gödning som kommer användas: PMDD från http://www.haack.se/pmdd/

Växter:

Bakgrund: Hygrophila polysperma (Indisk hygrophila), Bacopa sp. Colorata (Bacopa pink)

Mellangrund: Microsorum pteropus (Javaormbunke)

Förgrund: Bacopa Monnieri Compact (Tjockbladsväxt)

Flytväxt: Pistia stratiotes (musselblomma/vattensallad)

Stenar, rötter och annan inredning:

Mellangrund: Ca 4 "träd", det vill säga trädliknande rötter på skiffer med antingen javamossa, flame eller xmas mossa på, samt några större stenar.

Förgrund: Ett mindre "träd" med mossa på, och till sist 4 kokosnötgrottor till kakaduorna.

Låter det okej? Finns det något jag bör ta med/ta bort eller skulle det gå bra som jag tänkt?

Lilolizeit
0

Tycker det låter jätte bra!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Tokyo
0

#17 Vad bra! :)