Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4016 ggr
Elenih
0

Räkvas

Hej! Tänkte fråga er om någon här vet vart man kan köpa denna vas (http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=202170). För en tid sedan såg jag även en likadan (eller väldigt lik) i en klädbutik men frågade inte (vilken kanske var jättedumt, men tror ändå inte att de som jobbade där visste vart inredningen var köpt ändå). Fast detta måste betyda att vasen måste finns till salu i Sverige också! :) Därför frågar jag er om ni har någon aning om vart man kan köpa denna, sedan undrar jag även vilka akvarieväxter som klarar att växa över vatten :)

elenihadjipetrou.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Lilolizeit
0

Har sett liknande på hornbach växtavdelning och i blomsteraaffärer med lite större utbud. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Elenih
0

Tack! Har ev fått tag i en exakt likadan till ett jättebra pris (ca 250 kr) och kommer förmodligen hämta den idag. Blir det inte av får jag leta på hornbach. Har du någon aning om vad dom kostar där? :)

Lilolizeit
0

Tyvärr vet jag inte vad priset låg på. Var på jakt efter annat den dagen.

Men i blomsteraffärer jag varit i så har det handlat om ca 300kr.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Elenih
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan även berätta att jag hade en vas sen innan som stått tom (fast med vatten och växter som jag underhållt med jämna mellanrum). Och igår var jag på bromma zoo för att köpa en ny lampa och växter men då såg jag att dom hade Körsbärsräkor också, jag har inte tyckt de var så fina tidigare men när jag såg dom live blev jag lite kär och köpte 3 stycken. Infogar en bild på räkvasen, mossan har växt som tusan och räkorna verkar trivas :)

Elenih
2

En liten räka :) Bromma zoo har verkligen förbättrats vad gäller fiskavdelningen sen flytten av lokal, bra personal och såg inte en enda död fisk när jag var där. De hade även CR med fina färger men jag vågade mig inte på dem

Elenih
0

Har nu köpt min drömvas 😃 Den var riktigt stor måste jag säga (tippar på 15 L Då den är lika hög och bredare/djupare på nederdelen än min cocoon (18L). Har nu iaf fler frågor:

* Har funderat på att ha blue pearls i, men gillar även tigrar, tror ni man kan få låggraderade tigrar att trivas i vasen?

* Behöver en lampa, vilken kan jag använda? Till min cocoon medföljer ju en lampa men den går inte att fästa på skålen och därför måste jag nog ha en bordslampa, tror ni man kan sätta i en akvarielampa som ger vitt ljus i en vanlig borslampa, tex denna? :

http://www.zoo.se/solar-lux-aquatic-nature-lampa-vit-13-w.html

Det går ju inte att använda en vanlig lampa då den ger gulaktigt ljus…

* Sedan undrar jag återigen vilka akvarieväxter som klarar att växa en bit ovanför vattenytan

Kommer säkert fler frågor sen :)

Elenih
0

Här är vasen. Ska snart åka till bromma zoo igen för att köpa mer grus (köper alltid för lite) sen ska jag börja plantera växterna :)

Elenih
0

Fattar inte varför bilderna blir snea men aja…

[tlundegard]
1

Så fin, var hittade du den? :) Jag har lampor från Ö&B (vet inte om de säljs längre) E14 och E20 sockel med 6500K (dagsljus)
Finns nog liknande lampor på lampaffärer, annars vet jag att det finns på lampgrossen. Där kan man också välja vilken watt man vill ha på lampan :)

http://www.lampgrossen.se/produkt/Lagenergi-Stav-E14

http://www.lampgrossen.se/produkt/Lagenergi-Stav-E27

Elenih
0

Tack! Ja den är väldigt stor och fin, mycket finare i verkligheten faktiskt! Jag köpte den i skärholmen hos en kille som säljer blommor på torget, den kostar egentligen 340 kr men jag fick den lite billigare :)

Lejonhund
0

Hur funkar det med syresättning i dessa vaser? Ser inte ut som du använder någon pump?

Räcker det med täta vattenbyten och gott om växter? Och räkorna sköter renhållningen som ett pumpfilter annars skulle samla in?

Elenih
0

Jag vet inte riktigt hur det funkar. För min andra lilla vas med Körsbärsräkor är mindre (runt 8-10 l) och jag har aldrigt haf problem med vattnet där, tycker den är myycket lättare att sköta än mitt nano på 18 L. Nu är den ju verkligen full med växter men även innan den var det gick det bra… Men täta vattenbyten måste ske, jag byter lite vatten varannan dag!

Elenih
0

Här är en bild på den nya vasen, mitt nano (som precis fått en storstädning, kommer höja vattenvolymen men min kampis trivs dock inte med alltför högt vatten) och min andra vas (den med körsbär i)

Elenih
0

Har planterat växterna tillfälligt, kommer åka till bromma zoo idag för att köpa mer grus och en planteringstång. Sedan ska jag försöka hitta en fin rot (någon som vet vart jag kan hitta en rot som den i tråden i min trådstart?) och så ska jag köpa lampan från lampgrossisten som tlundegard länkade. Har även beställt mer växter av privatpersoner! 🙂

LajvKrattan
0

#16 Hur stort är kampfiskens akvarium? Är det en 10-liters Cocoon?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

rosablomma
0

#18. I inlägg 15 står det att nanot är 18l.

LajvKrattan
0

#19 Tack!🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Elenih
0

Mina körsbär, tycker de har fin färg :)

Elenih
0

En till