Håller tummarna!
För knappt en vecka sedan så märkte jag att fiskarna i mitt ena 60 liters började bli hängiga. Nästa dag så såg jag att en av mina Guppyhonor hade fått fenröta. :( jag satte henne i karantän med salt i. Jag väntade i 2 dygn men hon blev bara sämre så jag bestämde mig för att avliva henne… Har gjort vattenbyte varannan dag sedan dess med 10 liter åt gången (akvariet är som sagt 60 l). Idag var min guppyhane mycket sämre sedan innan, hänger vid ytan o är seg. Skulle bli så otroligt ledsen om han dog eftersom han verkligen är ett praktexemplar (Inte för att skryta)! Låter som att vattnet är syrefattgigt men när jag har bytt så mycket vatten på sistone+har en djungel med växter så tycker jag att det skulle vara konstigt… Hur som helst så gjorde jag ett stort vattenbyte för bara några minuter sedan, guppysarna verkar må bra nu men istället så är Platysarna hängiga nu…. :/ kan vara att de är lite stressade över vattenbytet men vi får se hur det ligger till imorgon… I akvariet finns det 4 st Bilbukar, 7 st Kardinaltetror, 2 små Ancistrus som ska flytta mkt snart, några Guppys o Platys. Temperaturen är 26. Blir EJ övermatade! Vet någon vad det kan bero på? Endast levandefödarna som beter sig konstigt. Inga visar tecken på ytlig sjukdom eller skada. Håller tummarna på att flämtandet o slöheten upphör o det inte fortsätter!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Så tråkigt. Inte kul när de blir sjuka. Jag är inte bra på sjukdomar men hoppas verkligen det löser sig.
Jättesvårt att veta vad det kan vara. Har du pumpen nära ytan så att det blir rejäl cirkulation på vattnet? Om det är så att de 'piggnar' till lite grann vid vattenbyte så kan jag hålla med om att det kan vara syrebrist men det kan vara andra orsaker också. En video vore bra för att kanske se vad problemet är.
Vad har du för pump? Storlek på kar? Bild på akvariet? Det bästa är en video iofs.
Tack så mycket! Nej är inte alls kul när fiskarna är sjuka… Har haft problem med pumpen, den ger inte alls bra cirkulation på ytan men den är iaf bättre nu än den var igår. Att pumpen inte ger så mycket cirkulation som den ska ge leder ju till syrebrist men tycker inte att det ska bli det eftersom jag gör delvattenbyten så ofta o att jag har så mkt växter… Alla Levandefödarna förutom två guppyhonor verkar må bra nu. Tycker att det är konstigt att inga andra fiskar visar symtom på flämtandet eftersom att Bilbukarna är mera känsliga än Guppy/Platy…
Jag tycker verkligen att du ska köpa dig en ny pump. De kostar inte alls så mycket som man tror. Att byta delvatten är bra men det friska syrerika vattnet försvinner väldigt fort om det inte cirkuleras ordentligt.
Ett förslag på en pump som jag tycker är väldigt bra. Tyst som attans är den och fyller kraven på en god pump för ditt akvarium. Titta gärna runt på andra sajter för denna sajt kanske inte erbjuder det billigaste priset.
Jag gillar pwss.nu men för tillfället så kommer jag inte in på deras sida, konstigt nog. Vet ej varför.
Tack Jens! =) Blir nog en sådan pump eftersom att min bror som egentligen äger akvariet (som jag sköter) fyller år på onsdag, kanske kan övertala honom till att önska sig en ny pump! ;)
Låter som en bra present! ;)