Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 649 ggr
peppe_ing
0

Glupska barber

Behöver råd. Har en fläktande ancistrushanne och hans små bebisar i ett kar med barber och dom äter allt dom får tag i.. Vågar man lyfta upp den lilla dekorationsbåten som bebisarna och hannen ligger i och lägga i sån där flytande yngelbox? Får "pappa" panik tros? Eller ska man låta naturen ha sin gång?

[Jens]
0

Jag tycker absolut att du inte ska göra något. Den fläktande ancistrushannen klarar sig bra. Det du kan göra är att ge 'extra' mat när du har släckt akvariet och då kommer inte barberna åt maten på samma sätt.

peppe_ing
0

Är mer ynglena jag är orolig för. Har lagt ner lite mat på båten varje kväll så "pappa" inte svälter ihjäl. Barberna har slukat alla kullar som dykt upp innan och tänkte att det kunde vara kul om något litet yngel kunde få överleva :p

[Jens]
0

Aha. Men om det finns mycket gömställen så klarar de flesta. Låt naturen ha sin gång. Är det en 'vanlig' Ancistrus så får man tänka på att det är inte så jättelätt att få dem sålda.

Jag fick ett gäng på 50-60 st och provade med att sälja dem men det var inte en enda som ville ha dem trots att de var gratis så jag lämnade alla till en butik istället.

peppe_ing
1

Hehe ok..ska kanske låta dom vara. Har inte riktigt utrymme för sååå många :p Känns bara grymt att låta bebisarna bli mat.

men tack i alla fall :)

[Jens]
0

Se bara till att det finns rikligt med gömställen. Javamossa är riktigt bra för yngel.

peppe_ing
0

Finns relativt mycket växtlighet så det borde gå att gömma sig även om föregångarna misslyckats ;) Just mossor saknar jag. Efterlyser nån som man kan binda vid rötter å dyl. Å som inte trasas sönder i miljarder delar å flyter runt på ytan istället.

[Jens]
0

Bra gömställen som grottor m.m. är väldigt bra för där kommer inte barberna åt dem.

peppe_ing
0

Ska snart ta mig i kragen och omorganisera i fiskrummet och då får man passa på att göra om i karen med så nästa kull får det lättare.

[Jens]
0

Ja, det behövs göras då och då för gömställen är väldigt bra för många arter och Ancistrus är en av dem som gillar det.

peppe_ing
1

"Pappa" låg död utanför båten i morse :( så båten med några yngel i fick flytta till "nätburen". Har ett nytt kar på G så dom får bo där i sen när dom blir större

[Jens]
0

Så tråkigt! Verkligen tråkigt att höra och nu får man verkligen hoppas på att de små är så pass stora så att de klarar sig själva.

peppe_ing
1

Mycket trist :( Dom e ca en cm stora å simmar runt innanför nätet så jag hoppas på nån överlevare. Uuuuuuuuursöta e dom iallafall !!!