Vilka ciklider går ihop med Blå ciklider?
Hej.
Jag har 4 Blå ciklider. Tror det är 2 hanar och 2 honor.
Är det någon som vet vilka andra ciklider dessa går ihop med?
Tack på förhand //Linnea
Hur stort akvarium har du och hur ser det ut? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Med tanke på storleken samt inredningen du har åt dina fiskar så tycker jag inte riktigt att det är lämpligt med fler revirhärdade arter.
Jag vet inte riktigt hur jag ska inreda, har du något tips?
Jag har för mig att blå cikliden är ganska fredlig, hoppas på att de finns nån annan sort som de kan gå ihop med. Ser inte ut som om jag har några fiskar där i tycker jag :/
Ja visst finns det arter som kan passa tillsammans med blå cikliden. Den sägs vara relativt fredlig som du säger. Dock något aggressiv vid lek. Är dina aktiva när det gäller den biten?
Att de i nuläget gömmer sig mycket och att du inte ser till dem är antagligen för att de inte är helt trygga i deras nuvarande miljö. En minimalistisk inredning passar dem ej och då kan det bli såhär.
Jag skulle råda dig att inreda efter deras tycke och smak. Då kommer de också att vara framme mer och inte gömma sig konstant. De är från Sydamerika vilket betyder mycket rötter, stenar, växter och gömställen. Det ska nästintill bli en djungel där inne i akvariet :)
Detta skulle jag gärna se att du fokuserade på innan du tillsätter mer fisk. Arten du har just nu är revirhärdad och som det ser ut nu finns det inte nog med gränser och revir för andra ciklider.
Hur kommer det sig att du inte har några växter i nuläget?
Jag har bara sett att de jagar varandra lite, de har aldrig vart att de bits och så. Märkte idag också att jag har fått massa yngel! Har aldrig sett så många förut. Känner att det inte är aktuellt att skaffa mer nu när jag har bebisar.
Ja, när jag skaffa mina ciklider så trodde jag att de inte skulle ha några. Men jag har läst på lite och då förstod jag att de är växter jag ska ha.
De ska jag köpa mig på söndag. Tror du att det kommer fram mer om jag stoppar i massa växter ? :)
Vad roligt med yngel, grattis!
Ja jag tror absolut att växter och mer gömställen lockar fram dem :)
okej tack så mycket för tipsen! :)
Vilka ciklider tycker du jag ska skaffa mig senare med mina blå? :)
Oj det är väldigt svårt att säga i nuläget tycker jag. Det behövs enligt mitt tycke en förändring i inredningen innan du kan skaffa någon mer art och dessutom vet jag inte hur många liter ditt akvarium är på. Utifrån den information jag har nu och ögonmåtten så tycker jag inte att du behöver fler ciklider utan skulle kunna ha någon annan fisk som inte är revirhärdad. Kanske ett stim av någon tetra skulle vara trevligt?
Ja, jag ska fixa inredningen :) okej tack så mycket för allt :)