Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1909 ggr
tess03_
3

Snigel :O

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har upptäckt en snigel som kryper över glasen! Han är jätteliten och är rädd att fiskarna kommer röra honom… tror ni dem gör det? Skalet är ju rätt mjukt med väl då han är liten bebis. Försökte ta bild men fokusen vill inte… jag har gjort en ring där han befinner sig.

Kritisera inte- döm inte, lev ett gladare liv istället

linn8
0

Om det är en sån snigel jag tror, så blir dom inte så stora+förökar sig väldigt snabbt. Men som sagt jag vet inte!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

xanna
1

Om du har fått en snäcka, så är det goda chanser att du faktiskt har fler. Jag tror att den kommer klara sig och att vi snart får en ny bild som gör att vi kan identifiera vad du fått för snäckor. :)

tess03_
1

Det där med att dem förökar sig väldigt snabbt gillas inte :P Hoppas den är den enda som är där i, annars blir det jobbigt. Man kan väl inte ha för många då det inte är så stort akvarium liksom…?

xanna: Får hålla utkik och se om man ser fler :)

tess03_
1

Nu kan kameran fokusera på snäckan och har kollat upp att det är en Physa Acuta eller nåt sånt… Läste att det är den bästa städaren man kan ha i ett akvarium, men jag tänker inte börja skaffa snäckor bara för det, särskilt inte då de förökar sig som bara den och snabbt går det också, så en liten krabat får räcka! :p Tycker skåran han/hon har på skalet gör att snäckan ser fräck ut :)

tess03_
2

Lilla pricken :p

[Jens]
0

Det är en physa-snäcka. Ofarlig och tycker du inte om dem så gör dig av med dem och de förökas inte så mycket.

tess03_
0

nä okej för det står det på nån sida, men det var inte så jättepålitlig sida heller så, men nej jag tänker behålla den för den är söt hehe, men kan man ta reda på könet?

Spöket
1

Den har båda könen (hermafrodit)

Info om Physa:  javascript:nicTemp();

Multi vad?

NiklasM
0

Jag gillar dem, man kan få dem ifrån lite varstans. Vid köp av nytt substrat eller nya växter. De ger en något annat att titta på i fönstret samtidigt som de är duktiga städare

tess03_
0

Tack för infon om snäckan :)

Dem är fina med.

tess03_
0

Kan snäckan föröka sig på egen hand? I så fall vill jag inte ha den i akvariet, utan ordnar så jag har den ensam i en skål eller nåt, dock kanske den inte överlever? Men vattnet blir ju rumstemperatur om man inte har värmedoppare så den kan väl klara sig på det? och så om jag sätter växter och har nåt i botten, så borde den väl klara sig eller?

NiklasM
0

Jo den förökar sig själv, men den kommer inte explodera i antal, det har inte hänt hos mig, de veckor jag haft dem i karet har jag inte sett fler än de fyra kanske fem individerna från början och blir det för mycket är det något som kan ge fiskarna lite xtra god mat, genom att klämma sönder dem ordentligt mot glaset. mina guppys kalasade rätt hårt på den som jag provade detta på. Ett tips jag fick av Jens btw, tackar ödmjukast för det :D

tess03_
0

hehe okej :p

Ankah
0

Jag måste ha råkat få med några med någon växt och de har verkligen exploderat i antal. Efter att ha ploppat i några Helenisar också så verkar tillökningen nu ha avstannat men där finns nog närmare ett femtiotal. Försökt att plocka upp några av dem men det känns så hemskt att ta livet av dem (ok, det är ju det Helenorna gör annars men det känns lite mer passivt).

tess03_
0

aa okej, men kan man ha snäckan i en vanlig burk eller plastburk typ och så lägga till växter i burken och göra hål i locket elelr hur ska jag göra om jag inte vill ha den i akvariet? Vi har massa fina matlådor här hemma med genomskinlig plast. Läste att en snäcka inte kräver så stort utrymme men det ska vara så dem har 3 liter vatten.

-Cissi-
0

Ska inte vara nått problem att ha snäckan i nån liten plast/glas burk, du behöver inte lock. Gör ett litet vattenbyte varge/var annan dag. Växter kan du ha i några men sätt inte tillbaka dom i ditt akvarium sen för den kan ha lagt ägg på växten.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tess03_
0

Okej, men kryper inte snäckan ut om man inte har lock? För när jag kollar i akvariet så sitter den ibland eller kryper ibland uppe vid kanten på glaset, men den kan inte komma ut eftersom det är lock på akvariet ju.

-Cissi-
0

Jag har aldrig sett att såna snäckor kryper mer en en cm över ytan

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

tess03_
0

okej… den stannar nog kvar… jag har testat ha den i en plastburk och den har inte smitit ut på hela eftermiddagen/kvällen.

GioJ
0

normalt sett förökar sig inte hermafroditer genom kloning, dvs själva… de parar sig med varandra och båda lägger ägg…

tess03_
0

hm okej, önskar jag kunde hitta en bra sida, för folk säger väldigt olika om det. Wikipedia har ju ingen info alls när det gäller det eller så har jag inte hittat, sen när jag googlar trådar på det så står det inte mycket om denna sortens snäcka.