Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 656 ggr
idaaforsling
0

450L, Walstad eller PMDD?

Jag har äntligen lyckats övertala sambon att vi ska skaffa ett till 450L kar. Vi har malawis nu och jag saknar att ha scalarer så jag har arbetat på det ett tag.

Tyvärr var villkoret att jag lägger ner mitt 120L Walstad: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52d593a7ce12c44c24000eba-projekt-walstad?participating-1

Men till saken.
Jag har nu lite beslutsångest. Ska jag ge mig på att göra det nya akvariet till ett Walstad i den storleken? Eller bör jag sikta på PMDD. Saken är att innan jag provade på Walstad har jag inte haft speciell tur med växter, de har varit rätt tråkiga och tynat bort. Men det måste gå otroligt mycket växter till ett 450L Walstad, och dom pengarna lägger jag på att köpa akvariet så det finns liksom inte.

Tips på hur jag ska göra? Jag vill ju ha fina växter som mår bra :)

mimåne
2

Åtminstone så kommer du prismässigt lindrigare undan med att köpa växter på nätet från privatperson. För att köpa i butik till ett sådant stort kar blir dyrt. 

Om du vet att detta är något du verkligen vill göra så kan du redan nu börja med förberedningar. Bara för att du köper akvariet nu så betyder det ju inte att du behöver starta upp det på en gång heller. Du kan köpa det och vänta någon månad med att starta upp det för att spara ihop pengar.

Medan skulle du kunna försöka få tag på några snabba och enkela växter som tex hygrophila polysperma. "Odla" dem i ditt nuvarande kar och ta skott, på så vis kommer du ha ett växtbestånd att ta från när det blir dags för det stora akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

idaaforsling
0

#1 Det värsta är att det följer med fiskar med akvariet, så jag måste starta upp karet direkt. Iof vill jag inte ha fiskarna kvar så jag kan ju bara tömma karet då jag fått fiskarna sålda och börja om.
Men den riktigt jobbiga biten är att så fort jag startar upp det stora måste jag städa undan det lilla, för sambon :/

mimåne
0

Du kan inte få lämna de stackars fiskarna i någon butik eller liknande om du inte hittar dem ett hem direkt? På så sätt skulle du inte behöva starta upp det direkt och kunna hålla kvar ditt lilla akvarium för ökning av växtbeståndet. Ring och hör med närliggande butiker om de tar emot fiskar.

idaaforsling
0

#3 Det hade jag inte ens tänkt på, vilken bra idé! Tack för förslaget! :)

mimåne
0

Och förresten, varför ändra på ett vinnande koncept? :) Om walstad har fungerat för dig kanske det är det du ska köra på.

Sarah E
0

Ja kör på Walstad. Det har ju gått så bra med ditt 120-liters! Dessutom kan du ju flytta över alla växter från det till det stora. Då har du ju kommit en bit på väg. Hoppas det blir bra i vilket fall som helst :)

idaaforsling
3

JAg har bestämt mig för att vänta på ett akvarium som passar mig bättre, då hinner jag också spara ihop pengar till växter och diverse så det blir nog ett Walstad bara jag hittat rätt akvarie :)

mimåne
0

Det låter som rätt val helt klart! :)

kallepudas
0

#7 man kan ju få ett bra pris på växter om man köper många om inte zoohandlaren är en sniken typ.

Själv ett projekt som ligger på framtiden efter renovering av lägenheten & då ett ganska stort kar och då vill jag ju ha alla växter med direkt från uppstart & det var inga problem att få ett bra "bra pris" "mängdrabatt" när jag ska köpa massor med växter….alltså ett mycket bättre pris än vad handlaren normalt tar för växterna.

Draken
0

Lycka till och hoppas du hittar ditt akvarium snart :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis