Förebygga uppkomst av cyano?
Nu har jag fått hela karet "igenslemmat" med cyano. Jag kommer göra en total nystart på det då det är det bästa tips jag fått. Nu undrar jag hur kan jag förebygga att det händer igen? Det finns otroligt många trådar och hemsidor om cyano och vad man gör för att bli av med det, detta är jag medveten om, men lyckas inte hitta en enda om varför det uppkommer och hur man hindrar detta. Vill ju helst inte ha tillbaka det igen när jag blivit av med det :)
Hoppas någon av er har lite tips, inte bara till mig utan det finns nog fler som undrar hur man hindrar att detta uppstår :)
Ps. lägger tråden i växter och alger, trots att cyano inte är en alg så är det lättast för andra med samma fråga att hitta tråden där :)
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/
Jag tycker du borde skriva akvariets storlek, vad du har för lysrör, hur gamla lysrör? Vad har du för rötter, växter i karet, bottensubstrat, antal fiskar. Hur mycket matar du dem. Hur ofta byter du vatten, hur mycket? Använder du preparat i karet?
Undrar om inte det vanligaste felet man gör att cyano uppstår är övermatning?
Jag måste säga att jag vet inte heller med säkerhet vad som framkallar cyano. Eftersom att det är en bakterie så tycker jag att det mest logiska är pga dålig vattenkvalite men det skulle vara intressant att få svar på detta från någon som verkligen vet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag vet med säkerhet att jag fick min cyano från affären där jag köpte växter. Såg deras växtkar någon månad efter mitt brutit ut och det såg likadant ut som mitt…. Så det kan följa med från ett kar till ett annat. Hade jag vetat vad det var hade jag aldrig köpt växter där då det syntes tydligt men jag i min okunskap handlade ändå. Jag kan ju tänka mej att vattenkvalitén i dom karen är riktigt dålig. Varför utbrottet blev så enormt i mitt kar berodde nog på dåliga lysrör och för mycket mat skulle jag tro.
Jag har läst lite om cyano och det största felet man gör är att man 'översköter' akvariet. Man försöker göra det alltför perfekt i alla lägen och då går det fel. För mig låter det otroligt för jag själv är noggrann med mitt akvarium och jag tror att cyano kommer fram när man övermatar sina fiskar och eller har för mycket kemikalier i vattnet. Bara mina egna gissningar. =)
Mitt uppstod först när jag bytte lysrör, hade dåliga lysrör innan och växtrena mådde inte bra så jag köpte nytt. Nu mår växterna bra och växer så det knakar med det var ju också ny cyanon kom.. Har inte hittat någonstans att det kan vara det som är orsaken men jag misstänker övermatning eller liknande. Var mest nyfiken på om någon visste den verkliga orsaken :)
#4 överskötning, det lät ju som en lustig förklaring :p
---
Amanda
#1 Karet är på 110 liter med en grupp om 8 Kuhlii-ålar och en dvärgklogroda. Inga rötter och växterna är vallisneria, peacock mossa, vattenpest, cryptocoryne, svärdplanta och en till som jag inte minns namnet på :) som sagt så byttes lysrören nyligen men är inte säker på vilka det är. Använder inte vattenpreparat utan använder regnvatten vid vattenbyten då vi har mycket järn i våran brunn. kan vara så att det legat kvar mat, matar ju på botten och ålarna tar gärna in maten i sina "grottor" under stenarna :)
---
Amanda
Vad har du för watt-tal på dina rör? Sedan kanske du kunde försöka minska lite på matningen? Matar du varje dag? Minska för det behövs inte matas varje dag.
Får kika vilket watt-tal det är när jag kommit hem ifrån jobbet :) jag matar ungefär varannan dag, men ska försöka ge lite mindre mat hädanefter.
---
Amanda
Jag läste ngn stans att algblomning kallades cyano, kan detta stämma?
#9 Cyano är ingen alg, det är en bakterie.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Matningen verkar inte vara något bekymmer för varannan dag i rätt mängd så ska det inte vara några problem. Jag skulle i ditt fall starta om helt med akvariet för det kan vara så att du har fått med dig cyano från butik.