Kuhliiål
Hejsan :)
Jag vill gärna veta lite om denna coola ål ska köpa mej ett gäng :P har vet att dom gillar ett växtligt akvarium och med mycket gömställen mm.
Hur stort kar vill dom ha? vet att dom vill ha en lång bottenyta.
Temp? hur många vill dom vara? mm
berätta gärna egna erfarenheter och allt ni kan komma på som är intressant om dom små liven :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
"Vanlig": http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1
"Svart/kanel": http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=866&SOK=1
Personligen skulle jag inte vilja sätta dem i under 100L dock. :)
De vill även vara flera stycken.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet, skulle bara vilja ha en själv, men karen räcker inte till/är stora nog.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kul att du också gillar kuhliålar!
På zoopet står det minst 40L och 30cm, dock är det för litet och för kort tycker jag.
Jag har mina i mitt 112L akvarium som är 80cm, är 26 grader varmt och dom verkar trivas där.
Dom är ju som du nog har sett stimfiskar, jag har 6st men vill gärna ha fler (behövs lite mer pengar bara😕)
Framme nästan alltid och är alltid framme på morgonen tills dom har fått mat (mina iallafall).
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#1 #2 jo har läst på zoopet och där står det ju 40l 30cm men har funderat lite över det skulle ju vilja ha ett långt kar snarare än högt, men får ta vad jag har nu typ :P
Jag skulle gärna vilja ha många i ett kar :P men inte mer än vad det klarar av och så.
#1 varför skulle du inte sätta några ålar i ett kar under 100l?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Sand ska du helst ha eftersom dom gärna gräver ner sig iaf min, Har endast en då den följde med akvariet jag köpte men ska få 6 kompisar till denna nästa vecka =) Är jätte kär i dessa!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Sand har jag ;) men behöver köpa lite mer :P
Dom är helt underbart vackra tycker jag ^^
#3 - Jag tycker under 100L är på tok för smått för dem. Med tanke på att de blir dryga 10cm och ska vara flera stycken (3-5 kanske?), nej usch, förstår inte att de har satt 40L som minimum på dem.
_
#6 Då förstår jag :) jo 40l värkar vara lite litet för vuxna djur
Vet att dynamitella ska ha ca 60st och är lite nyfiken på måtten på hennes kar och så lite övrig info från henne hade varigt super, så får hoppas att hon hittar min tråd :p
Ja, Daniella ska ju ha ett specialkar åt sina kuhlii's, det är rätt stor yta på det, men inte så högt. :)
_
Precis :) Jag skulle vilja ha ett liknande men har ingen plats att ha det på och jag brukar föredra kar med en heltäckande ramp.
Jag har kuhliålar, 2 st. Har 96 liters akvarium :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänk på att Kuhli helst vill vara i en grupp 😃
_
#11 Jag har 2 st och dem mår prima.
Vad räknas som grupp igentligen? :) Jag hade 3 st men den ena dog och sist jag var i djuraffären var dem slut :/
När jag kollade upp det där så är det flesta eniga om att man ska ha 5-6 st tillsammans - Det är en grupp.
_
#13 Beror nog på personen hur man räknar, för mig och fler är 3-4 st en grupp med :)
Så svårt det där. Men ska skaffa 1-2 st till är det tänkt om jag hittar :)
#11 om du menar mej så har jag tänkt ha så många som möjligt beroende på karet ;)
Nån som vet om dom gillar strömt eller stilla vatten?
Vill gärna ha tips på växter som gillar lite mindre ljus och som funkar hos ålarna :)
#4 För mig är en grupp minst 6. Brukar man se par och till verkliga livet så skulle jag säga 2+2: vi och ett par till. Men är det två st par till så skulle jag säga att vi är ett gäng, dvs 6 st. Hahaha!
#16 Ja par = 2 st :) Men vad räknas då 3-5 st då? Det är ju inte par :)
Men ska som sagt skaffa 1-2 st till, lagom med 3-4 st, och dem trivs med det också så :) Finns ju ingen lag på hur många de ska vara minst :)
#17 det har du rätt i att det inte finns nån lag men jag brukar alltid köra så att minst 2 av samma art om det inte är t.ex. kampfiskar
#18 Ja jag har inte heller någon ensam :)
Men var inte det jag menade heller, utan ang vad man räknar som grupp eller inte, om det är 3 st, 4 st ect :)
Finns ingen lag men ser man på din storlek av akvarium så skulle jag nog ha bara 3 st.
Putt :p
Fridaakesson: I 96 liter kan du utan problem ha 10 ålar. Det spelar roll hur det är inrett, hur du sköter vattnet och vad för andra invånare du har. Så vet du.
Ts:
Vi har 27 grader till våra. 65 ålar i 130 liter. Men (!) karet är gott och väl 150 cm långt. Detta gör att det verkar vara tio gånger större än andra kar med samma volym.
På dagarna kan man inte se en enda ål, och på natten kryllar det i hela akvariet. Det är väldigt väldigt viktigt att man har gott om krypin. Alltså stenröse, högar med rötter, dekorationer med många ingångar och utgångar, växter och liknande. Fin sand på botten är snällast mot deras magar som annars kan bli irriterade och rosa av vasst grus.
Jag vill påstå att karet borde vara en meter långt och 40 cm brett som minsta yta. Just denna metern tillåter dem att komma upp i hastighet då de simmar längsmed framrutan (det är så de parar sig i det vilda, tillsammans i väldigt hög fart längs ytan). Man "ska tillgodose fiskarnas naturliga beteende i den mån man kan".
De älskar artemia, och jag ser inte hur de ska klara sig bra utan det :) Det är bra basföda. Sen däröver äter de tabletter för köttätande fiskar som botior och pansarmalar. Och mygglarver, mysis, krill, räkmix, frysta(tinade) räkor, torsk osv. Mata på kvällen strax efter du släckt till dem. En liten nattlampa brukar uppskattas i ett hörn (väldigt väldigt svagt).
Här har vi en video på mitt kar :)
Från 2.23 visar jag (skakigt) karet.
#22 tack så mycket :) gillar ditt kar så mycket :P vad har du för växter i?
Hur många skulle jag kunna ha i ett 54l? unga alltså.
Tack :) Jag har javamossa, anubias, javaormbunkar, hygrophila polysperma, sötvattenstång, rotala indica, cryptocoryne pontederiifolia och en sladdrig cryptocoryne jag glömt namnet på :)
5-6 stycken, vill jag påstå.
Tack så mycket igen :P
Då blir det att fixa lite mer växter och sen ge mej ut och köpa några fina ålar ^^
Har du nått tips på en nattlampa?
Vad roligt :)
Tyvärr inte. Vi använder en liten spot från IKEA som man klistrar fast på något underlag. Men jag lägger den bara med lamp-sidan neråt på täckglaset i en hörna av karet. Det skapar en liten liten plats med månljus, eller vad man ska säga. Ålarna ligger gärna där.
Okej :) ska se ifall jag hittar på nått fiffigt :P
#22 Okej :) För var en som sa här i tråden att man bör ha minst 100 liters? :)*Men då vet jag. Får införskaffa några till när jag hittar :) De verkar vara poppis eller svåra att få tag på här, för dem är typ alltid slut xD
Det är längden på akvariet som spelar roll. Och storleken på ålarna. Ålarna man köper i butik är ofta 5 cm stora och tunna som spaghetti. Våra här hemma är nu, 18 månader senare, 12 cm långa och 1-2 cm tjocka. Då är det skillnad.
Men se till att ha alldeles löjligt mycket gömställen. Hela botten ska i princip vara full av grottor och stenrösen/rothögar.
#29 Aha okej :)
Jag har en som är runt 5-6 cm och är smal och en som är 8-9 cm och tjockare :)
Ja mycket gömställen har jag ^^ Har rötter mm :)
Okej :) Men tänk nu på att inte bara springa och köpa så du har tio ålar, okej? Utan köp kanske två. Och sen kan du (om du vill/behöver) köpa två till om några månader osv.
Men stressa inte fram det. 10 är absolut max, och då ska karet vara speciellt anpassat för dem. Alltså inte massa andra fiskar, och gott om växter, filtrering och högar rötter/pinnar/löv :)
#31 Nej hade jag inte tänkt heller :)
Gör aldrig såna köp, bara dumt. Är max 2 åt gången i så fall :)
Hade tänkt i så fall att ha 6st max :)
Jättebra! :) Ville bara skriva det extra tydligt så att det inte ser dumt ut för alla som läser.
Uppdatera gärna med en bild eller två på karet. Så roligt.
#33 Aha okej ^^,
Ja kan göra det någon dag :) Kameran krånglar just nu så, men sen kan jag det :)
Dynamitella tror du att jag skulle kunna ha på en led list med blått sken som natt lampa? isf hur många timmar? hela natten?
Det var först tänkt som mån ljus en timma efter ett gammalt kar var släkt för nått år sen.
Ja, det går bra :) Men ha det bara som du tänkt innan. En timme efter att du släckt det vanliga ljuset. Sen helt släckt resten av natten så att de får välja om de vill sova eller inte.
De är snälla mot alla fiskar :)
Det är planerat att åka och köpa några stycken ålar idag till grannkommunen som jag vet har :) blir nog att köpa lite mer växter och maltabletter oxå :)