Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1648 ggr
Frida B
2

Mitt räkkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då det dyker upp nya färger hos mina räkor hela tiden tänkte jag starta en tråd för att se utvecklingen! Och att det är lite kul :) Och har fått massa insperation från andra som gör trådar om sina akvarium haha!

I det här karet har jag just nu Crystal Red (med taiwan bee gener), Blue Jelly, Red Ruby och någon ännu okänd… 

Det började med 10 st CR, som skulle agera städare i 54l-karet där mina guppybäbisar skulle få leva. Men blev mer och mer intresserad av räkor, och allt startade när jag såg mitt första räkyngel. Som blev uppätet mitt framför mina ögon.

Så jag tog bort guppysarna, och hittade ganska snabbt en annnons med billiga Blue Jellys som jag köpte.

Sedan började de föröka sig som… Ja, som räkor helt enkelt. I början var det bara CR, men sedan dök det upp 2 st Red Ruby (på bilden är min äldsta), och sedan kom det allt fler. Härom veckan (snarare månaden faktiskt) dök det upp ett underligt, blå-svart yngel som blir väldigt spännande att se växa upp. Och självklart några små Blue Jelly yngel också.

Just nu bor det ca 130 st, varav 7-8 Red Ruby, 3-4 okända, ca 20 Blue Jelly och resten CR.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

En av mina CR (som liftar på en musselblomma)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Liten bebisräka :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Någon som är bra på graderingar som kan säga vilken gradering den här räkan har?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

-Cissi-
0

Kul att det går så bra för dej :) skulle säga att räkan på bilden #3 är S+

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
0

Vilka fina bilder du tar, jag gillar den med räkan under musselblommorna :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Frida B
0

#5 tack! Ja, det blev jag faktiskt väldigt nöjd med än så länge :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Idag fick jag hem 6 st nya räkor, även de CR! Varav en med rom! De har inte färgat ut helt än, men det går sakta. Den röda färgen är nästan helt tillbaka, men den vita verkar ta lite längre tid på sig.

Därför har jag inga kort på just dom än, men modiga rackare måste jag säga. Framme hela tiden och städar med de andra :)

Tog kort på hela karet, men råkade radera dom bilderna.. Suck. Och nu är akvariet släkt. Ännu mer suck.

Fick lite kort på den okända räkan idag. Den har växt lite sen sist dessutom, och fått några som ser likadana ut. Har fått förslag på vad det kan vara, bland annat pinton, CB och tibee. Jag börjar ganska säkert utesluta CB.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

GuUuLd
0

#7 Tibee är omöjligt sålänge du inte har tigerräkor i karet eftersom tibee är en korsning mellan tigerräka och CR eller CB.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Frida B
0

Tittut :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#8 jo jag tänkte också det, men någon på redbee påstod att tiger kunde ligga i generna.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

GuUuLd
0

#10 Det känns väldigt långsökt faktiskt, isåfall har du nog knappt några helt rena CR.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Frida B
0

#11 ja jag vet inte, är helt grön på detta ännu. Konstigt bara då det börjar dyka upp konstiga räkor efter ett år, när det förrut bara kom CR.

Och som sagt var det inte min plan att börja med räkor på detta sättet, utan ville ha en städpatrull åt mina guppys.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

GuUuLd
1

Eftersom de har taiwangener är det inte alls konstigt att det dyker upp taiwanräkor, men att det skulle dyka upp tibees känns långt ifrån troligt om du haft dina räkor så länge utan inblandning av tigrar :)

Det är bara låta dem växa på sig lite mer så de färgar ut bättre så är det mycket lättare att se, men svart kommer den bli iaf :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Jessicahagstrom94
0

Det är så gulligt med räkor tycker jag! :D vill jättegärna ha men jag får inte starta akvariet min mamma har lagt av med hos min pappa..