Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 6049 ggr
Fjordell
0

Guppy kliar sig

Jaha, något har jag fått in… igen. Några av mina Guppy kliar sig genom att dyka kvickt mot sandbotten eller växtblad. Den första som kliade sig såg jag för 2 dagar sedan, så det verkar ha kommit in något med någon av de senaste tillskotten.

Jag har några Guppy + yngel, neontetror, 3 dvärgklogrodor och en Ancistrus i karet, men inga förutom guppyna är påverkade på något vis. Annars äter de som de ska, simmar runt och hanarna uppvaktar honorna.

Jag ser ingen onormal beläggning på någon av fiskarna. Inget ser konstigt ut, förutom just kliandet. Vad bör jag göra? Saltbad? Salta hela akvariumet? Eller någon annan medicin? Jag har MediMor hemma, men det kanske inte har någon verkan på detta kliande?

Draken
0

Börja med att salta på karet, det är troligtvis någon parasit som har följt med någon ny växt eller annat nytt i karet.

Jag rekomenderar inte att du medicinerar med några kemikalier, innan du vet med säkerhet att det är sjukdom. Salt brukar kunna ta de flesta parasiter och även vissa svampinfektioner. Har du möjlighet, så höj temperaturen i karet med ett par grader.

Lycka till :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#1 Tusen tack för hjälpen!

Har du några råd om vilket salt jag ska använda? Jag har aldrig någonsin gjort någon form av saltbehandling förut.🤔

Draken
1

Du kan använda helt vanligt bordssalt utan JOD. Det råder delade meningar om huruvida man skall använda salt med eller utan jod. Vissa säger att det går bra med båda, medans andra säger att Jod är skadligt för fiskarna. Det är mycket möjligt att det även går att använda salt som innehåller Jod, men jag vågar inte rekomendera det, eftersom när jag började med akvarium för mer än 25 år sedan, så var det ett absolut NEJ med jod i akvariumet ;)

Det är mycket enkelt att dosera, man använder en tesked salt pr. 50 liter vatten.

Personligen använder jag ett specialsalt som heter Ectozon och köps i djuraffärerna, men det är ganska dyrt och det kan kännas onödigt.

Att jag kör med detta salt, beror på att jag håller större ciklider, och de kan ryka ihop så fjällen flyger ibland, och då är det på plats med ett specialsalt, för att hindra bakterieinfektioner i såren som kan bli ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#3 Tusen tack, guld värt!🙂 

Då får jag åka och handla salt utan jod imorgon. Det enda jag har hemma nu är havssalt med lite större "korn", och det står ingen info om det innehåller jod eller ej.

Får hoppas det råder bot på problemet!

Draken
0

Ja havssalt tror jag inte är så lämpligt, fast det vet jag inte ;)

Lycka till, håll oss gärna uppdaterade om hur det går :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

axa
0

Ok om jag lånar tråden lite? :)

Mina Diskusar kliar sig mot min bladväxt då och då (ganska sällan). Akvariet är inte nystartat, slamsuger en gång varje dag, matar tre ggr om dagen med olika sorters frysfoder och dom får lite granulat mellan måltiderna ibland. Dom är ca ett halvår och bråkar inte så mycket.

Ska jag salta karet eller avvakta och se?

guppytjej
0

Att fiskar kliar sig är INTE onormalt OM d einte gör det hela tiden, att de kliar sig nån/några gånger om dagen är inget farligt. Det kliar väl på dig med ibland? Mina kliar sig med ibland, har varit orolig o behandlat flera gånger innan jag fick höra att det är normalt att de gör det då o då. Det finns även en annan orsak nämligen irritation i gruppen, vid matning kliar sig mina mer pga att de blir irriterade på andra för närgångna fiskar när de stryker sig backar de andra fiskarna, det är alltså ett sätt o säga att "du rä för nära jag blir irriterad backa undan". Honor som blir väldigt uppvaktade gör detta med o då backar hanarna undan.

Draken
0

#6 Normalt skulle jag säga att du antigen skulle avvakta om de bara kliar sig ibland, eller salta på i förebyggande syfte, men eftersom det gäller Diskus så vågar jag mig inte på den rekomendationen. Diskus är , åtminstone vad jag har hört, ganska svåra att ha, de är väldigt känsliga mot parasitangrepp och om det blir obalans i vattenvärdena.

Och som Guppytjej också säger i sitt inlägg. Ciklider ,framförallt, kan klia sig mot underllaget i mellan åt. Mina gör det ibland. Exact varför kan jag väl inte direkt säga, men det kan vara irrritation, stress, socialt beteende, ingå i lekbeteendet eller nästan vad som helst 🤔 Men kliar de sig hela tiden då ringer varningsklockorna hos mig, och då har de troligast fått nån parasit som iirriterar  dem, eller sår som kliar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

Nu har jag saltat akvariumet med jodfritt salt! Salt försvinner väl inte till slut, utan jag antar att man måste göra vattenbyten efter behandlingen? Men hur länge ska saltet få verka, och hur många samt hur stora vattenbyten ska jag göra när det väl är dags?🙂

Draken
0

Du behöver inte byta vatten för att få bort saltet ;) Saltet brytas ner så småningom, gör bara vattenbyten som vanligt. Saltet i sig är inte skadligt alls för fiskarna :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#10 Tack för svar! Då vet jag. Kör bara på som vanligt nu då, och hoppas att kliandet upphör :)

Draken
0

Lycka till :)

Du kan faktiskt salta på vattnet i förebyggande syfte lite då och då. Jag brukar alltid salta på vid nytillsättning av fisk och växter, samt (som jag sagt tidigare) när de har slagits :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#12 Har läst lite om det, men jag har förstått att det råder lite delade åsikter om tillsättning av salt i akvariet, när man inte har bräckvattenfiskar då förstås. Men så länge inte salt i en så liten mängd gör någon skada så känns det som att det är bättre att göra det än att låta bli, just in case :)

mimåne
0

Jag tänker så här angående salt. Även fiskar som levt i bräckvatten tex Molly, har odlats och hållits så länge i sötvattensakvarium att de inte längre behöver det på samma vis som i naturen. Man skulle kunna säga att det är bort avlat. Alla levande varelser anpassar sig efter förutsättningar även vi människor. Mollys har nu anpassat sig dem också och saltet är något de längre inte behöver för deras trivsel. Därför tycker jag också att man inte ska salta på när andan faller in utan vara sparsam med det och allt annat som inte hör hemma i ett akvarium egentligen.

Däremot så sätter jag mig inte emot att använda salt och diverse mediciner i vissa sjukdomstillstånd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
0

#14 Det är bra att få höra från båda sidor! Och du har nog en bra poäng där.

Jag får ta en sak i taget helt enkelt. Prio ett är nu att jag får firrarna att sluta klia sig. Har ni någon idé om hur länge det brukar ta innan man ser förbättring vid sånt här?

Fjordell
0

Vissa fiskar kliar sig fortfarande, och nu ser jag vad som ser ut som svamp (eller vita prick?!) på två honor, och ena hybridhanen har vitt på stjärtfenan! 

Det är vit/genomskinligt yttepytte lite ludd kring ögon, mun och på huvudet på honorna. Är det fortfarande saltning som gäller? Och öka dosen?

Jag ska försöka fånga det på bild, om det går…

Fjordell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kass bild, men såhär ser hanens stjärtfena ut…😕 Det var inte där igår.

Fjordell
0

Ju mer jag läser om vita prick, ju säkrare blir jag… Blir helt förkrossad om jag mister alla fiskar och yngel jag har nu.😢 Vilken medicin är det jag ska använda till detta? Funkar Medimor? Jag hittar inte bruksanvisningen eller något längre, så vet bara att det ska funka på olika bakteriella sjukdomar.

Draken
0

Medimor eller odimor, är osäker på vilken. En utav dem slkall ha ett bredare behandlingssyfte, kolla i djuraffären vilket som blir bäst

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

#19 Jag började behandligen med Medimor igår, hittade en nedladdningsbar beskrivning på medicinen. Den ska ta det mesta, bland annat vita prick och olika sorters svamp.

Tyvärr dog en guppy/endler hane inatt.

mimåne
0

Eftersom att detta dykt upp så snabbt så är det med stor sannolikhet en parasitsjukdom som t.ex vita prick eller velvet disease/sammets sjukan men jag tror starkt på vita prick i det här fallet. Har du inte höjt temperaturen så kan du göra det till 27grader. Det snabbar på processen. Man bör tänka på att det kan vara stressande för fisken med en temperatur höjning på det här viset men med tanke på att en fisk redan dött så skulle jag inte tveka utan höja den.

Fjordell
1

#21 Ja, då var jag inte helt ute och cyklade alltså. Tur att jag hade Medimor hemma, för jag hade knappast kunnat sova inatt annars. Jag hatar känslan man får av att hitta en fisk död på botten…😕

Jag har höjt temperaturen i båda akvariumen nu. Har ju skaffat ett 54 liters som alla yngel fått flytta till i, så medicinerar såklart det karet också.

mimåne
0

Den där känslan du pratar om, jag vet precis vilken det är du pratar om. Den är hemsk!

Jag vet inte hur det är med medimor, men en del mediciner är så starka att de inte enbart dödar parasiter och bakterieinfektioner, utan även tar död på bakteriekulturen i akvariet. Du bör vara medveten om att det kan vara så med även denna medicin och vara vaksam med matning efter behandlingen. Vi vill ju inte att du även ska få nitritproblem efteråt.

Fjordell
1

#23 Ja, den är verkligen inte kul…

Yes, är medveten om detta. Har medicinerat med detta tidigare när jag fick någon bakteriell sjukdom med från DM, och då gick det bra. Medimor är väldigt bred och tar många olika sjukdomar, så jag är väldigt försiktig. Det är bara 8 dagars behandling, så förbättring lär synas ganska omgående, och jag tycker mig redan se mycket värre prickar på hanen som är på bild här ovanför, men sen ser jag ju dem inte lika tydligt heller eftersom jag ändrat så jag bara har belysning på mellan 19-23 under medicineringen. 

Så det är bara till att vänta och se, och hoppas på det bästa! Jag hoppas verkligen jag slipper fler problem lääänge efter detta, har fått nog med tråkigheter, både gällande akvaristiken och i privatlivet. Energin tar slut!

mimåne
1

Åh men vad trevligt förresten! Kikade in på din hemsida och ser att vi bor väldigt, väääldigt nära varandra. Gå förbi där ofta :)

Fjordell
0

#25 Jaså?! Du bor också i Öjebyn då eller? :)

mimåne
0

Jajamän fast inte på kanal utan tvärs över vägen vid älven. Storstrandsområdet :)

Fjordell
0

#27 Sedär. Brukar vara där i krokarna med hundarna på somrarna, de älskar att bada i älven, och det är så perfekt när det är så kort avstånd för oss att gå dit. Härligt område! :)

mimåne
0

Ja jag trivs så bra här. Jag har också hundar och strandpromenaden är så fin att gå längs med tillsammans med dem.

Fjordell
0

Det förstår jag allt, supermysigt där i krokarna ju :)

Dag 3 av 8 av medicineringen. Idag dog en av guppy/endler honorna…😢 Nu har jag bara en frisk hona kvar. Min äldsta guppyhona är väldigt hängig nu, tror jag måste avliva henne… Och de två andra nyblivna mödrarna hänger på en skör tråd, men har inte blivit sämre ännu. Så jag avvaktar lite till.

Jag känner mig som en kass ägare.

mimåne
0

Vad tråkigt att de var så illa däran, man känner sig alltid lika maktlös och dum när fiskar blir sjuka men stå på dig. Du gör vad du kan och försöker hjälpa dem vilket är det enda rätta. Du är verkligen ingen kass ägare, tvärt om :)

Roxie
0

Jag har inte läst hela tråden, men vill bara inflika och säga att rent spontant känner jag att salt inte är en bra grej när det gäller grodorna.

Ska du medicinera med salt - plocka ur samtliga fiskar.

// Sofia

Fjordell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#32 Det är lugnt, jag har inte saltat mer. Den lilla mängd salt jag satte i enligt "ordination" har inte tycks påverka grodorna något som tur är. Däremot blir ju även de medicinerade med Medimor nu eftersom de också kan vara påverkade av parasiter. Men tack för att delar med dig av kunskapen!

Halvvägs igenom medicineringen ser hanens stjärtfena mycket bättre ut. (Jämför med bilden i inlägg #17) Den är nästan helt prickfri, så jag hoppas så in i bomben att det bara går mot det bättre hållet nu. Bara det att neontetrorna har börjat smaska på hans fena… ettriga små jäklar!