Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2487 ggr
BirmaBaloo
0

Varför och vad gör jag?

Hej.

Jag har fått nitrit i mitt nystartade kar. Haft igång det i kanske två veckor nu. Värdet står på 0,3 och jag förstår inte varför.

Jag har bara 5 fiskar och jag matar jätte lite. Har gett dom mat varannan dag och bara några flingor som dom slukat direkt. Ingenting har ramlat till botten och de yrar runt som tokar efter mer mat så jag tycker så synd om dom när de får gå hungriga.

Nu har jag haft nitrit i, i, … 5 dagar samma värde hela tiden. De första 4 dagarna har jag gjort vattenbyte och imorse tömde jag i tetras safe start. Visst är det bakteriekultur? Men värdet är fortfarande 0,3. Jag har massor med växter och ska snart få mera och då är det riktigt fullt. Ryms inga fler då.

Fiskarna mår jätte bra de visar inga tecken alls på att må dåligt en hane och hona till och med leker. 

Jag har testat att mäta kranvattnet så att det inte är fel på mitt test eller något sånt men där var nitritvärdet noll. 

Ska jag åka och köpa mer safe start imorgon och slå dit eller vad ska jag göra? Dom sålde endast små små flaskor så jag hade i hela imorse och det var nog långt ifrån den rekommenderade dosen för mitt literantal.

inthegame
1

Hur stort är karet? Vilka fiskar? Vilket test mäter du med? Bild? Hur nystartat är akvariet? Lite nitrit ska man ha, men blir det för mycket är de farligt.:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

BirmaBaloo
1

det är 255L och det är 4 platysar och en ancitrus mal i det. Jag mäter med tetras dropptest.

jag har också i växtnäring som säljaren sade att inte skulle innehålla nitrit.

jag har haft igång det i två veckor nu ungefär och för en vecka sedan fick jag nitriten.

Om det inte är farligt kan jag skaffa två eller fyra till fiskar då?

inthegame
2

Då gjorde du ju allt rätt;) Beror på vilka fiskar du skaffar. Rekommenderar inte fiskar som smutsar ner mycket i nystartade akvarium. Gör ett 30-40 % vattenbyte först;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Omorika
3

Köp inga nya fiskar för ens nitritet har gått ner. Det är normalt att få en lite nitrit höjning när akvariet är nystartat. 

Är du säker på att växtnäringen inte innehåller nitrAt. NitrAt är ofarligt nitrIt är mycket giftigt.

BirmaBaloo
0

Men om växtnäringen innehåller nitrat, så ger väl inte det utslag när jag mäter nitriten? För det är nitrittest jag har inte nitrattest.

Omorika
0

Är inte så insatt i växtnäring eftersom jag håller på med low tech kar med blomjord istället för växtnäring men jag ska försöka förklara processen ett nystartat akvarium alltså kvävecykeln enkelt. 

Ett akvarium går igenom tre faser i kvävecykeln amonium/amoniak till nitrit till nitrat (ofarligt). 

Nitrat kan byggas upp i ett akvarium om man inte byter vatten på lång tid, det är därför det är viktigt med regelbundna vattenbyten på ca 20-30%. 

I ett nystartat akvarium finns inte de bakterier som omvandlar amonium/amonika till nitrit och sen nitrat. Amoniak och nitrit är farliga ämnen men mat åt bakterierna. Så när amonium bildas börjar också bakterirna som bryter ner ämnet bildas men eftersom de inte finns från början blir värdena en aning upphöjda. När sedan nitritet kommer från dessa börjar nästa bakterie som bryter ner nitrit föröka sig men samma sak händer här nitritvärdet blir något förhöjda. När sen den toppen har lagt sig är akvariet i balans och beredd för nya invånare. 

Troligtvis innehåller växtnäringen nitrat eftersom det är en enklare jon för växterna att ta upp.

m4rkus93
1

Byt ut aqua safe mot happy lite mycket bättre räcker längre och kostar mindre så det e bara positiva saker med det + att det e så mycket mer bra saker i det än i aqua safe

Roxie
0

#7 Rättelse: Happy LIFE ;)

// Sofia

m4rkus93
0

#8 japp…. Skit telefon helt rätt happy life ;)

BirmaBaloo
0

I djuraffären här där jag bor säljer dom inte sera utan bara från märket tetra. så jag kan inte köpa annat än safe start. Ska jag köpa mera av det och fortsätta hälla i eller ska jag vänta?

Roxie
1

Beställ från nätet? :)

// Sofia

BirmaBaloo
0

Jag mätte nu nitriten igen och det har inte gått ner någonting, borde det inte ha gjort det nu? Ska jag köpa mera safe start och slå i igen kanske en gång om dagen tills nitriten går ner?

Roxie
1

Tycker du ska fortsätta att göra små och dagliga vattenbyten.

// Sofia

BirmaBaloo
0

Jag tar inte bort dom goda bakterierna då?

Mattespirog
1

#14 Nej, inte om du bara byter ut lite av vattnet :)

m4rkus93
0

Happy life är inte sera men det e jävligt bra och dom borde lätt sälja det kan jag ju säga jobbar själv i affär och vi har båda och happy life e bättre

BirmaBaloo
0

De säljer inte happy life i denna butik annars hade jag köpt det. Det enda medlet med goda bakterier dom har är safe start som jag köpte.

vi har ingen annan butik här som jag kan kolla upp heller.

Så ni tycker alltså att jag ska göra små vattenbyten dagligen tills detta går över?

m4rkus93
0

Kan dom inte beställa hem det till dig då? Finns hos imazo om dom vill veta… Ja jag hade nog kört så om man inte kan fåtag på happy life

pluntan
0

Har tyvärr själv bara dåliga erfarenheter av att tillsätta växtnäring i ett nystartat akvarium. Väldigt lätt att det blir alger eller annat skit, antagligen det nitriten beror på också.

Dels har man sällan så mycket växter i ett nystartar kar och så överdoserar man. Sen kan jag väll tycka att man allmänt inte har koll på vad för växter och vilken typ av näring de vill ha. Växter som tar näring från botten har ingen större nytta av näring i vattnet. Bättre att vänta några veckor med växtnäring, när du ser om det behövs eller inte.

Bara att göra en massa vattenbyten med jämn mellanrum så ska du nog få ordning på det :)

Roxie
0

#19 Happy Life och tetras safe start är inte växtnäring. Det är bakteriekultur som hjälper till att neutralisera "giftiga" ämnen.

// Sofia

BirmaBaloo
0

#19  Om jag får säga det själv så har jag väldigt mycket växter i mitt kar. För att inte överdosera och riskera alger så har jag minskat dosen med 60% jämfört med den rekommenderade dosen. Jag tillsätter alltså väldigt lite. Jag har använt en växtnäring som inte ska innehålla nitrit. 

Jag har också hållit uppehåll med växtnäringen nu sedan jag fick nitrit. 

Det är en gammal akvarist och vän till mig som rekommenderat mig denna växtnäring och hittills tycker jag den har fungerat mycket bra. Växterna växer så det knakar och jag har inte sett ett spår av alger.

Roxie
0

Sorry, missade att du tillsatte växtnäring också! :)

// Sofia

[tlundegard]
0

10% vattenbyte dagligen, de goda bakterierna finns i bottensubstratet och i filtret så de försvinner inte :)

BirmaBaloo
0

Okej då gör jag så :)

[dynamitella]
3

Och jag borde kanske inte lägga mig i detta då du har fått tips, men jag vill rekommendera att du slutar med gödningen på en gång och gör 30% vattenbyte dagligen tills nitriten är borta. Det bör inte ta mer än 5 dagar innan allt är borta. Bakterierna kommer balanseras av sig själv sen då de finns i substratet och filtert, som #23 säger :)

(enda skillnaden är att jag tycker att man lika bra kan dra i och byta 25-35% istället för bara 10. Det speedar upp processen).

Lycka till! :)

BirmaBaloo
0

Jag har hållit upp med växtnäringen sedan jag fick nitrit och gjort vattenbyten dagligen. Men det har inte hjälpt någonting alls ännu. Det har gått 8 dagar.

[dynamitella]
0

Hur stora byten har du gjort?

[tlundegard]
0

Håller med #25, egentligen kan man göra större vattenbyten så det skyndas på snabbare :) verkar underligt om nitriten inte har försvunnit efter så många dagars vattenbyten.. Undrar också hur stora byten du har gjort :)

pluntan
0

#21 Men då verkar du ha koll på att rekomenderade doser ofta är för höga. Roligt att höra att du har mycket växter också, det underlättar ju massor  för akvariet :)
Förstår din frustration om du inte fått ordning på nitriten än, tyvärr kan jag inte ge dig nå smartare tips. Bara att hålla i med vattenbytena.

BirmaBaloo
0

Jag har gjort ca 30% varje dag. För någon dag sedan var jag så less att jag faktiskt tog upp emot 50%.

Jag är försiktig vid mina vattenbyten också, försöker att inte röra upp något grus och vara nära botten alls.

[Tinitusan]
0

jag har samma problem med mitt 2 veckor gamla 110 liters med nitrit på 0,3 som inte vill ge sig trots happy life o dagliga 30-40% vattenbyten, dock verkar både fiskar o räkor må bra så jag får väl fortsätta så här o hoppas på förbättring snart jag med, förstår alltså din frustration o ursäkta att jag våldgästade din tråd hehe

mimåne
0

Hur ser växtbeståndet ut i ditt kar Tinitusan?

Medarbetare på akvariefisk ifokus