Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1239 ggr
[VSK]
6

Startguide för nybörjare

Värd att klistra?

Länk

Sploutt
0

denna sparar jag :) tack.

usvead
0

Om man vill byta upp sig till ett större akvarium hur gör man rent praktiskt med flytt av fiskar, grus etc. Har sökt men inte lyckats hitta någon guide som på ett enkelt och pedagogiskt sätt beskriver hur man går tillväga steg för steg.

[Jens]
2

Tills vidare så har denna nålats för vi jobbar på en egen guide men brist på tid så har den ännu inte blivit klar.

Draken
1

#3 Har nog kanske missat något här, är det en nybörjarguide för uppstart av akvarium ni jobbar på ? är det något jag kan hjälpa till med ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jens]
1

har du tid och ork så är jag tacksam =) Kontakta mig via PM.

usvead
0

Har försökt läsa på nätet, och det verkar finnas olika åsikter (se nedan) om hur man ska gå tillväga för att få med goda bakterier i det nya akvariet.

1) ta vara på en del av vattnet från det redan inkörda akvariet och häll i det nya så att det blir typ som ett större vattenbyte.

2) krama ur filtret från gamla pumpen i nya akvariet.

3) köra gamla pumpen parallellt med nya pumpen några dagar.

4) ta grus, soil eller vad det nu är man har som bottenmaterial, rötter, dekoration mm. och lägg ner i det nya utan att skölja.

NiklasM
0

Gör man detta behövs ingen ny kultur? i affären blev jag avrådd till att göra detta, och inte för att det var sneaky, kapseln kostar bara tjugo spänn

Draken
0

Jag har haft akvarium i snart 30 år, och jag har alltid använt mig av (om det har varit möjligt) bakterier från gamla akvarium. Har inte haft några större problem.

Får man fråga varför du blev avrådd att göra så, fick du någon förklaring?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
0

#8 Hur har du gjort? 

Har du använt dig av någon av alternativen jag räknade upp och i så fall vilken?

Draken
0

Nu har jag flera akvarium igång, så för min del är det väldigt enkelt att köra in ett nytt akvarium.

Jag tar bottensubstrat från ett eller flera av de inkörda (har sand i alla) och lägger i det nya och blandar upp det med evt. ny sand. Sedan gör jag "vattenbyte" i ett eller fler akvarium, jag tar "gammalt" vatten, häller i det nya (åtminstone 10-20%) och fyller efter med rent vatten. Eftersom jag inte kan ta några av pumparna från de andra akvariumen, så kramar jag ur det-/de gamla filtret i nya karet efter att jag har startat det nya filtret, på så vis suger det nya filtret in bakterier och andra nyttigheter från det-/ de gamla.

Nu har olika fiskar olika krav på vattenkemin, men de flesta av mina har ungefärligt samma ph och temperatur, så jag kan använda vatten och "smutsen" i filtret från de flesta karen ;)

Jag, för egen del,använder mig sällan av kemikalier i vattnet, men det beror på att jag behöver inte göra det, eftersom jag har 5 akvarium som redan är väl inkörda. men skall man använda vattenberedningsmedel, så rekomenderar jag (min åsikt helt och hållet) Easy eller happylife. Det innehåller flytande filtermedia och gör det lättare för filtret att bygga upp en stabil bakterieflora.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

NiklasM
0

Jag fick inte ngn som helst förklaring varför tyvärr. Finns det ngn gång en anledning till att inte göra som du, ciklidtok? Sjukdomar, parasiter?

Draken
0

Märkligt att du inte fick någon förklaring 🤔

Vet man av att det finns minsta lilla risk att det kan finnas bakterier eller svampangrepp-/ parasiter i karet, så använder man absolut inte vatten eller "filtersmutset"

Även under pågående medicinering får man inte använda samma vatten, bottensubstrat etc. i ett helt nytt akvarium, då har du problem redan från början, och det vill ju alla undvika.

En annan sak man skall tänka på, har du tex. en SA-biotop och skall införskaffa Malawi så är det inte lämpligt att använda samma vatten som du har sedan tidigare, eftersom SA-cikliderna vill ha ett surt/mjukt vatten med Ph enda ner till 4-5 medans malawiciklider vill ha ett mycket hårdare vatten, med Ph uppemot 8-9 för att de skall trivas bäst.

Men är det ungefärligt samma vattenkvalitet, ph och övriga vattenvärden, så kan man med fördel använda sig av "gammalt" vatten.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis