Trigga lek?
Mina scalarer har visat tydliga tecken på lek, men nu har allt bara stannat upp… Hur triggar jag lek? Alla tips är nödvändiga! Kommer dock inte att flytta dom någonstans. Tror att det är två hanar och en hona. (bilder kommer)
Ge alla tips du kan på hur jag triggar lek!
Följer! :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Om de är unga skalare som börjat visa tecken så kan det vara så att de har börjat blida par, som skalare gör. Har du av vardera kön så kan ett par bildas och den tredje blir då utanför. Jag skulle tro att dina skalare kan vara i detta stadiet om det nu inte är så att du redan Har ett par.
Vad matar du med och vad har de för temperatur?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Dom är rätt så stora, men är det då bättre att skaffa en till så att en inte blir helt utstött? Lite utav det dom får är Cyklops, Artemia, Artemia mix, Moina blandning, Röda mygglarner, Vita mygglarver, Discus diet, Discus mix (dom bor med discusar), blandat torrfoder, granulat, tabletter, tubifex, Daphina osv. :) Dom får det tre gånger om dan. Temperaturen är ca 28-30 Här är en gammal bild, dom har växt en aning sen dess. På bild: De jag tror är två hanar
Testa att sänk ph värdet lite och göra små vattenbyten med kallt vatten några dagar i rad men bara så att det sänks med ca 1-2 grader, detta kan även trigga diskusarna. Sen så skulle jag tipsa om att inte mata med röda mygg då det är stor risk att diskusarna får förstoppning och kan i värsta fall få bukvattensot om jag inte kommer ihåg fel sen så är det stor risk att diskusarna bara äter röda mygg och skiter i allt annat av någon konstig anledning och så är det väldigt lite näring som inte heller är bra för växande diskusar:)
#7 Är väldigt sällan jag utfodrar med röda mygglarver då jag vet att detta inte är så bra för dom att äta ofta. Har alkottar och boklöv i vattnet just för att sänka ph men måste nu slamsuga och ta ut 60% av vattnet varje/varannan dag då två utav mina discusar mått dåligt och blivit mörk. Tyvärr är Discusarna lite unga för lek ännu så dom triggas nog inte så mycket av det ;) Eftersom två Discusar är hängiga så måste jag höja 1-2 grader istället….😕 Har hört och läst att Scalarer triggas av höjda temperaturer, men kanske inte så höga som 29-31 grader?
Discusarna äter allt oavsett :) Torrfoder går oftast lika bra så jag har tur att dom äter, vissa Discusar som bara är uppfödda på fryst/levande blir väldigt kräsna men mina får varierad kost och är lika glada över allt jag ger dom.
Täta vattenbyte kan trigga till lek.
Läste nu att alfred #7 också skrivet det (sorry)
Levande föda kan också få fart på dem.
Multi vad?
Kan vara så att du byter så ofta så att de känner att de inte får vara ifred.
Varför byter du så mycket vatten och så ofta?