Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 902 ggr
Sarah E
0

Fattar inte min otur :(

Efter att min fjärilshona dog knall och fall köpte jag en ny som visade sig ha vita prick och fick åka tillbaka till affären. Nu är min stackars hane dålig också men vitt trådbajs (som frun hans). Han kommer alltid fram till glaset för att leta mat och kolla när man går förbi men nu gömmer han sig bland växterna och inte ens mat lockar fram honom, och jag som skulle skaffa en kompis till honom denna vecka. Önskar jag aldrig skaffat fjärilar, buhuuu! 😭😡

Shit pommes, vad ska jag göra? Vi åker bort över helgen så inleda ngn typ av saltbehandling nu är ju inte aktuellt. Fjärilar är ju så känsliga av sig…han kommer med största sannolikhet att dö iaf som lilla frun gjorde. Ska jag avliva honom direkt? Vad skulle ni ha gjort? Hilfe bitte!

(Ska tillägga:0 nitrit, 0 nitrat, ph 6,8, ingen ammoniak, 25 grader, alla andra fiskar inkl yngel mår prima)

ampe
5

Jag skulle tagit ett extrafilter och satt honom i en egen balja över helgen. Så om han inte bättrar sig iaf slipper eventuellt smitta de andra eller skita ner vattnet om han skulle gå bort.

sauk1
0

Vilken otur för dig! Det ser ju tyvärr inte så bra ut. Som du säger så kan han mycket väl dö snart och jag hade inte velat ha kvar honom i karet. Du har ju ett bra ph så det enda jag kommer på är att fjärilar kan bli stressade om de lever i bara ett par. De får ju dessutom inte para ihop sig själva och nu har han haft två honor som kommit och gått. Förresten en helt annan fråga, hur klarar sig dina växter med så lite nitrat?

Sarah E
0

Jordbotten ( förlåt kort svar på mobilen)

GioJ
0

höj till 28C

Sarah E
1

Det blev avlivning nu ikväll. Han blev så dålig. Tack för era råd ändå.

mimåne
0

Vad tråkigt att det gick den vägen för dina fjärilar, men jag tror du gjorde rätt i det här fallet. Har du gett upp om dem nu eller vill du satsa igen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Tyvärr så har jag gett upp fjärilscikliderna och det är så synd att de är sönderavlade. Precis som du beskriver så är min erfaranhet av dessa likadan.

Sarah E
0

Nä jag tänker inte skaffa nya. Nu har jag gjort ett försök men känner jag inte vågar skaffa en fisksort som jag inte ens törs lämna en helg utan att vara orolig de ska dö. Det var verkligen synd för jag tycker de var små personligheter på ett annat vis än ex mina guppys och tetror. Och de var inte så hispiga heller. Men om ni har tips på nån annan firre som skulle kunna funka hos mig tar jag gärna emot tips. En som tål att det är lite fart i karet då helst :P. Det är 200 liter med jättemkt växter och stor rot så en del vattenvolym försvinner på det.

sauk1
0

Sarah E, dina erfarenheter påminner om mina. Jag gick över till kakaduaciklider, eftersom jag fortfarande ville ha dvärgciklider. De är nyfikna och tåliga/lätta i jämförelse. Kanske inte samma personlighet på de exemplar jag har som på de fjärilar jag hade, men de är roliga.

mimåne
0

Jag förstår dig helt. Jag har själv samma erfarenhet av dem. Vill du ha en fisk med "mer intressanta" beteenden än tetror och guppys så kan du fortfarande hålla andra dvärgciklider. Apistogramma släktet är en personlig favorit hos mig.

Sarah E
0

#9 & #10 Ja jag hade ju planerat kakaduaciklider från början. Och som bekant är det ju sällan det blir bra när man går ifrån sin noga genomtänkta originalplan. Ajabaja på mig. Ska tänka ett varv till och så får vi se hur det blir… Liten fråga då: ni tror inte det blir för mkt fisk i mitt kar om jag skaffat ett gäng på 5-6 kakaduaciklider? Har guppy/endlers 5 st (som ju blir fler), 9 rosentetror och 2 ancistrusmalar som väntar smått (ska inte behålla bebisarna såklart utan sälja/skänka bort dem när de blir större, om de inte blir mat förstås). Första kullen Guppy har jag bara räknat till max 4 överlevande (uppätna). Så vad tror ni? Kan jag skaffa kakaduor?

Sarah E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser karet ut:

Sarah E
0

Och måste bara tillägga att det känns bra att jag inte är ensam om mina erfarenheter m fjärilar även om det förstås är trist att de dör så lätt. Det är lätt att känna sig misslyckad som fiskägare när de dör för en.

sauk1
0

Om jag sett rätt så har du ett 200 L kar? Då kan du ju definitivt ha t ex en hane och två tre honor. Vet inte bredden på karet, men det kan ev bli svårt med reviren om du tar två hanar. Läste någonstans att de breder ut reviren mer än fjärilar och kan därför kräva någon meter, men inte helt säker.

mimåne
0

För att hålla det så fredligt som möjligt råder jag dig till att ha endast en hane och tre honor åt honom. De är revirhärdade och att hålla fler hanar än så tillsammans i ditt kar kan leda till mycket tjafs dem emellan. Även om man har ett väldigt stort och långt akvarium så kommer de flesta apisto hanar gnabbas emellan om de stöter på varandra. Det behöver inte alltid leda till skador men jag tycker det känns självklart att man vill hålla det så fredligt som möjligt i akvariet :)

Sarah E
0

Stämmer att det är 200 liter. 100 långt och 50 brett. Ja jag hade isf tänkt en hane och tre honor. Inget tjafs i mitt kar :) tack för era råd Sauk1 och Mimåne!!

mimåne
0

Det låter bra Sarah E! 👍