ÄNTLIGEN :D
Nu ligger beställningen hos handlaren, så på onsdag får jag hem massa roliga fiskar 😃
Men skall man lyssna på min gubbe så har jag beställt väldigt mycket konstigt 😛
Och ja …Det kanske jag har. De flesta jag har beställt är väl inte de vanligaste precis 😊
Vad har du beställt då? Nu blir man nyfiken! ^^
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Berätta mer!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
don't leave us hanging! Vad har du beställt? 😂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har också beställt! Det blev flaggciklid och kakaduaciklider samt pogostmon stellata. =)
Vad beställde du ? Något konstigt ??
Men vad nyfnikna ni är då 😛 men jag kan gärna berätta vad jag har beställt 😃
*Afrikansk knivfisk (Xenomystus nigri) 2st
*Goby eleotris (Eleotris sp) 2st
*Afrikansk fengädda (Polypterus senegalus) 4st
*Afrikansk fengädda (Polypterus senegalus sp. Albino) 4st
*Randig fengädda (Polypterus delhezi) 2st
*Rödbukad pacu (Piaractus brachiypon) 5st
*Boreansk featherfin (Silurichthys phaiosoma) 1st
*Black ghost (Apteronotus albifrons) 1st
Lite udda varienter, men jag håller ju på med sånna jag :p
har fyllt på ungarnas akvarium idag också ;)
Segelfensmolly, Kardinaltetra,Svärdbärare (tricolour), två små Ancistrus och 3 albino-klogrodor
Låter som en kostsam men väldigt intressant beställning! 😃 Glöm inte att visa bilder sen!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
haha, jag får hålla med Ellenor! :) Spännande fiskar
det gör lite iont i plånboken, det är ett stort hål i den ;)
jag kommer att visa bilder när jag får hem firrarna :D
Cikklidtok. hittade dig på ciklidsällskapet och jag blev väldigt överraskad över dina bilder där och man kan säga att det är verkligen udda, intressanta fiskar som jag själv aldrig skulle komma på tanken att köpa. Listan som du skrev upp ovan är 'harmlös' i mina ögon gentemot de som du har visat upp på ciklidsällskapets sida =) Att jag skriver harmlös är att allt som förknippas eller liknas vid ormar ger mig kalla kårar ;)
MEEN är du medlem där :D Det var väl därför jag tyckte jag kände igen namnet :D
harmlös vet jag väl inte, om du inte liknar ormliknande fiskar 😛 10 av de jag har beställt nu är ormliknande (fengäddorna ;) )
Senegalus (har beställt 8 sånna;) ) 4 likadana som den på bilden, 4 Albino och 2 randiga :)
Här har vi en annan variant :p
Tyvärr har jag inte några kvar av de som finns på bilderna som finns på ciklidsällskapet. de strök med när rampen kortslöt för ca.1½ år sedan :(
Så tråkigt med fiskarna att de gick bort. Det måste ha känt väldigt hårt.. Hoppas att allt blir bra med de nya !
Jo det hoppas jag med ;) Det är först nu jag har vågat mig på de dyrare varianterna igen, det var massa pengar som försvann när rampen gick. Vill inte vara med om det igen
#16 Ja, jag kan tänka mig det för fiskar, växter och inredning kostar verkligen pengar. Man bör tänka en och en annan gång innan man skaffar ett akvarium, det säger jag till alla.
Men oj vad i handlar! Jag läser en massa latinska namn men huvudet kopplar bara det till "pengar pengar massa pengar dyrt som attan"… Fast kul samtidigtsåklart😃
Jag hade själv tänkt beställa idag men vi har råkat ut för lite tråkigheter hemma så jag har inte haft tiden. Men till skillnad från er tänkte jag mig vanliga ottosar så att jag slipper mina kiselalger :)
# Jo dollartecknen flyger framför mina ögon också :p
Måste gör< en rättelse dock. pacun jag beställde heter inte "Rödbukad pacu" den kallas RedBelly pairaya (Pygocentrus natterei)
Nu har jag börjat räkna ner timmarna :D Imorgon, förhoppningsvis på förmiddagen, kommer min leverans med fisk :D
Skall bli spännande att se om alla kommer, och så hoppas jag naturligtvis att alla mår bra också, och inte har tagit skada av-/ under frakt :)
Åh va spännande. :) Ser fram emot mängder med bilder när dom kommit hem i lugnan ro. :)
Jag försökte också beställa fisk, men de ja ville ha fanns inte. :(
Jag hoppas också få mina senare idag så det ska bli spännande att se hur de trivs med de andra. Om jag nu får dem idag. Hoppas det =)
Spännande dag här med andra ord. Då är det många som förväntar sig bilder ikväll :)
Bilder kommer :) Blir väl i påsarna till en början, och förhoppningsvis kan man få nåt kort när de är utsläppta i karet ;) Risken är väl att de gömmer sig direkt de släpps ut ;)
Jag hoppas verkligen att min leverans kommer fram till Sundsvall, så inte lasbilen blir stående i nån snödriva efter vägen 😕
JensW: Hoppas dina kommer idag också. 🙂
Japp de kom, alla utom Albinofengäddan.
Möt Houddini. Den j****eln rymde från påsen och simmade ut i akvariumet, hoppas det går bra bara
Sleeping Goby ( sp. eleotris)
Den andra (hanen tror jag) är mer väluppfostrad och håller sig i påsen ;)
Palettciklid "Ruby red" (Skall ner i skalarekuben)
Platinumskalare (skall ner i 275 litern)
Black ghost (sorry för kass bild, men den var inte stilla en halv sekund ens)
hur stort akvarium kommer alla dom vara i?
Jättefina! Roligt med annorlunda fiskar!
Sjukt coola firrar, black ghosten e ju tokfin. E det en sorts mal?
Vad häftiga! Knivfisken såg läcker och rofylld ut! Men vad är den samt #25 #30 #33 för typ av fisk?! Jag är så långt ifrån dessa fiskar man bara kan komma så jag har ingen som helst aning vad man ens ska kalla dem.. 😃
#34 Skalarena skall vara i 275 liter, Palettcikliderna skall vara i 375 liter och de andra skall ner i 720 liter ;)
#35 Jag gillar de lite udda arterna, de har en viss charm,
#36 Black Ghosten är en knivfisk :)
#37 Knivfiskarna var väldigt lugna och fina redan när de kom i påasarna. Sedan de släpptes ut, så har de bara glidit runt och kollat läget, de är helt underbara :D
25'an är en Gobi, den kallas "sleeping gobi" och det latinska namnet är Goby eleotris sp, de är tydligen rätt ovanliga, och det finns nästan ingen information om dem ;) Det är en hane och en hona och de är viltfångade. Den kan även kallas Spinycheek sleeper med vetenskapligt namn Eleotris pisonis. Det är tydligen samma art, fast från olika älvdrag, som jag har förstått det :)
30 är en Fengädda Polypterus delhezi
33'an är en mal från Indonesien, Bornean featherfin och det latinska namnet är Silurichthys phaiiosoma. även den viltfångad :)
Va! Var det där en sorts fengädda?! haha ojdå 🤦♂️Men en mal, som du säger 33an är. Det förstår jag, mal. Men en gobi? Vad tusan är det för något? Kan man säga Mal om dem också? :P
#39 Tror inte det :) Finns en drös olika gobyarter och dom lever i salt/bräckt/sötvatten beroende på art. Underbara fiskar! Såhär ser en utav mina honor ut som lever i sötvatten! :)
Påfågelgobyhonan Disa ;)
Japp, det är en av de större variantyerna av fengädda faktiskt. Den här blir uppemot 35 cm som vuxen ;)
Njae …vet inte om man direkt kan kalla Gobin för en mal, de är faktiskt närmare besläktade med ormhuvudsfiskarna. men som jag skrev, de är rätt ovanliga och det finns inte så mycket imformation om dem. Min handlare lyckades klura fram lite mer info, och grossisten hade lite också, så jag har fått, inte så mycket, men tillräckligt info så jag kan sätta mig in i hur de skall skötas :) Gobin har jag suktat efter i ett par tre månader, men inte vågat införskaffa eftersom det varr svårt att hotta något om den, men nu har jag den och de är skitläcker och har ett beteende som övergår allt jag har sett hittills :D
Åhhh du har en av de mindre jättefina och färggranna varianterna :) De är mycket vanligare än detta monster, de här blir kring 26-30 cm i vuxen ålder, nu är de väl kring 15-16 skulle jag gissa på :D inte blir de speciellt färgade heller, hanen får en blågrönskimrande nyans under hakan och vid gälarna under lekperioden, annars är de tråkigt brungråa, hanen något mörkare och betydligt kraftigare än honan ;) De håller även helst till på bottenskicktet, de går upp mot mitten av akvariumet, men ytterst sällan högre :)
De är inte lika andra Gobyarter överhuvudtaget ;)
hur stort akvarium har du för dom??
#43 Det står högst upp i #38
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .