Problem med simblåsan
Nu har tyvärr 2 av mina silverhajar gått bort pga problem med simblåsan (som jag uppfattat det iallafall) och det är jättetråkigt. De har mått som vanligt ena dagen, men bara några timmar senare börjat simma lite åt sidan, upp och ner och lite hur som helst. De har verkligen kämpat för att hålla sig upprätt, men misslyckats. Jag har koll på vattnets värden. pH är lagom, ingen ammoniak eller nitrit eller annat otrevligt. Temperaturen i vattnet är lagom. Nu är det en liten stackare kvar. Jag hade planerat att sälja/skänka bort dom två som var kvar eftersom de är stimfiskar och dessutom kommer behöva mycket större samt längre kar i framtiden. Jag vet inte om någon skulle vilja ha en enda silverhaj, som dessutom är väldigt liten än så länge, så jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet att det kanske låter brutalt, men kan man möjligtvis avliva fisken? Jag är rädd att den själv kommer få problem med simblåsan, eftersom att hens kompisar BÅDA fått problem med simblåsan. Avlivning av akvariefiskar sker alltid med ett snitt på fiskens nacke, så att huvudet avlägsnas. Hur stor är chansen att den tredje även drabbas? Kan det kanske ha varit någon sjukdom de dragit med sig från djuraffären om det inte är simblåsan som jag själv tror? "Sjukdomen" eller vad det nu är som drabbar fiskarna är enormt dödlig verkar det som, jag blir alltid lika ledsen när en fisk blir sjuk och inte orkar med. Övriga invånare i akvariet mår toppen, så förhoppningsvis är det inget smittsamt. Vad ska jag göra? :(
Putt
Jag har ju inte fått några svar, men ville ändå berätta. Den sista stackaren började för några minuter sedan simma runt väldigt fort. Det var ju tydligt att den var stressad av de andra stora fiskarna, stackaren var ju helt ensam. Sedan la den sig iallafall på botten, som om hen inte orkade med pga stressen. Därför tog jag beslutet att avliva hen. Själv dessutom, det har jag aldrig gjort förut. Har inga problem med sånt, men så fort ett djur mår det minsta lilla dåligt mår jag själv piss. Hoppas hen har det bättre nu. R.I.P ❤

Jag är väldigt ledsen att dina fiskar dog. Jag har letat men inte hittat något bra svar. Förmodligen var fiskarna sjuka och inte missbildade men eftersom du inte såg några andra symtom än konstigt simmande skulle det ha varit väldigt svårt att diagnosticera. Det enda råd jag har hittat är att obducera fisken och försöka lista ut vad problemet är, men det känns väldigt magstarkt.
🌺
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#3 Tack för hjälpen och omtanken ❤ Vet inte om jag kommer göra det, för det första tror jag inte att jag skulle komma fram till någonting eftersom jag inte är så bra på sjukdomar gällande fiskar, dock såg jag att det första "offret"/den första firren som dog var lite röd om magen om det kan vara till någon hjälp. Hoppas på bättre tur med fiskarna som är friska!