Yngel: Hur göra rent?
Hur kan jag på ett bra sätt göra rent i karet trots yngel?
När jag gör rent i karet gör jag ofta som så att jag bara gör det när firrarna är i. Tömmer 10L med sugare och sedan är det klart. Kan jag göra så trots yngel?
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Inga problem. Jag städar som vanligt men är extra försiktig så jag inte suger upp några yngel.
gör inte som jag bara-.-' jag har lyckas på nå vänster att tappa bort 10 st räkor. antagligen uppsugna eller nått=)
Jag gjorde rent som vanligt. Alla 8 klarade sig toppen! :)
Kan ju passa på att fråga hur ni hade gjort om ni skulle flytta? Jag ska nämligen flytta ihop med pojkvännen och karet ska givetvis med ❤️
Tanken är att ha kvar så mycket vatten i karet jag kan och orkar bära till bilen. Antingen får fiskarna vara kvar eller är påsar att föredra?
Hur stort akvarium har du? Hur långt ska du flytta?
Jag har också alltid slammsugit som vanligt fast det funnits yngel. Ett tag hade jag så många yngel att det alltid sögs upp ett antal i hinken men dem håvades bara upp och släpptes ut igen. De klarade det fint.
Vad roligt att du ska bli sambo med din pojkvän. Hur du ska göra beror på hur lång flytten är och hur många liter akvariet är på. Berätta också gärna vad du har för fiskar.
Försök att spara så mycket vatten från akvariet du kan, samt hålla bottenmaterialet och filtret i akvarievatten hela tiden under transporten för att bevara bakteriekulturen. Fiskarna kan du håva upp i påsar och hålla i en frigolitlåda t.ex. Är det ett kort avstånd så klarar fisken sig så.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#5 Jag har ett 60L och jag ska flytta ca 2,5 mil )från landet till staden, tar ca 30 minuter med bil att åka).
#6 Det är superroligt verkligen! Jag har nämnt ovan vad för litrar det handlar om och kompletterar med att det är Guppys, neontetrar och mal!
Jag har en hink som jag kan ha vatten i under flytten (en flera liters hink), för önskan är att spara så mycket vatten det bara går eftersom jag är orolig för att jag ska släppa i ett gäng invånare till ett "nystartat" kar så att säga.
Min vän som flyttade fick med sig allt vatten i en samlalåda (tror jag att det var) med lock, finns stora som rymmer många liter. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det var då en 54liters vill tillägga. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Är det bara 30minuters bilresa så går det nog fint ska du se med några påsar med fiskarna i en frigolitlåda. Guppys är som bekant tåliga men neontetror kan lätt bli stressade så håll dem mörkt i en låda. Bli inte allt för orolig om de ligger på rygg när du kommer fram, de har en tendens att låtsas dö när de känner sig stressade och inför fara men de kommer på det rätta sen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus