Önskar kommentarer om detta fungerar?
Har införskaffat ett till akvarium, 126 Liter.
Jag tycker om när det blir yngel, föräldrarna som vallar runt de små och se dem växa upp, osv.
Jag har haft flera kullar Paletter.
Nu har jag två Julidochromis Malieri, i ett akvarium som jag hoppas ska leda till samma sak.
Även ett med ett Killis-par, där jag skördade de första två äggen nu i veckan.
Åter till mitt nya projekt:
126 Liter. Har letat igenom massor av ciklider och fastnat för:
Julle Ornatus, Prinsessan av Burundi Och Apelsinciklid (Lelupi)
Tror ni att 2 par av dessa kan samsas på 126 Liter?
Vilken går bort pga utrymmesbrist eller aggressivitet eller annat. Det kommer naturligtvis att finnas massor av grottor, skrevor & håligheter.
I akvarieaffären sa man att det kan funka eller också gör det inte det.
Vill gärna ha in fler synpunkter.
Mvh
Ansgar007
När man frågar i butik så håller oftast butikspersonalen med en, det är deras jobb "kunden har alltid rätt"…. Så tyvärr kan man aldrig lita fullt ut på säljare i djurbutik.
Jag måste få fråga om du menar att du vill ha 5 olika ciklid arter tillsammans och totalt 10 stycken ciklid individer i ett litet 164L akvarium? Så att jag får allt på det rätta.
Mitt huvud säger mig att det här är en tokig blandning men jag är inte så inne på dessa släkten du tar upp och har ej erfarenhet av dem men om jag inte har helt fel så är alla dessa arter du tar upp aggressiva och mycket revirhärdade. Speciellt neolamprologus brichardi skrivs det mycket om att den är aggressiv även mot andra akvariefiskar och inte enbart artfränder. Samma sak med Neolamprologus leleupi.
Jag funderar på om det kan uppstå bråk mellan malieri och ornatus, eller om storleksskillnaden på dessa kan få dem att hålla bättre sams. Eller skulle de kunna korsa sig med varann till och med? Finns det någon sådan risk tror du?
Jag skulle nog inte våga hålla denna blandning i ens mitt kar på 280L, men då har jag som sagt ej erfarenhet eller vidare kunskap om dessa arterna. Alla dessa är väl också sådana som man behöver skaffa ett gäng av och låta para ut sig och sedan sälja vidare de övriga. Jag tänker mig att det kan vara svårt att hitta färdiga par av alla dessa och 5-6 stycken unga ciklider av vardera art i ett kar är nog inte lämpligt.
Du kanske skulle välja en art du vill få yngel på, eventuellt pröva införa ett annat par i annan art och se om det går vägen.. Har du endast två par så ökar ju också risken att ynglen överlever :)
Väljer du enbart en art så kan du ju alltid hålla den under en tid och sälja vidare paret senare och då skaffa en ny art.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för Ditt inlägg.
Jag kanske var otydlig men det handlar om att det blir totalt 4 fiskar på 126 Liter.
Helst 2 Julle Ornatus (Maxlängd 7 cm) samt 2 Prinsessor (max längd 10 cm)
alt 2 Lelupi ( maxländ 11 cm)
Prinsessorna ska ju vara lätta att få yngel på och en mycket underhållande fisk. Och det är ju vad jag söker efter.
Ett helt annorlunda spår är att skaffa 2 Ancistrus Golden Slöj.
Och försöka få yngel på, det ska visst inte heller vara så knepigt.
Hoppas ni kan lämna fler ideér och synpunkter.
Mvh
Ansgar
Jag tror inte det kommer funka med N. brichardi ihop med jullarna. Brichardi är ganska aggressiva fiskar och förökar sig lätt, de bildar kolonier av yngel där de äldre tar hand om de yngre och du kommer snart ha ett flertal yngel som tar upp akvariet.
N. leleupi har jag själv ingen erfarenhet av, men jag har läst att de är lite mildare i humöret men ändå väldigt revirhävdande.
Jullar har jag ingen som helst koll på..
Var jag du så skulle jag satsa på en sort, kanske endast brichardi som får bilda sin lilla koloni i akvariet :)
I vissa fall har det även funkat att ha brichardi ihop med L. multifasciatus (om man är intresserad av att hålla flera sorter i ett kar) då multisarna kan gömma sig i sina skal, men det är en ren chansning - antingen så går det eller så går det inte. Lelelupi kanske också skulle funka ihop med multisarna om man verkligen gör ett klippigt område i ena sidan av karet där leleupi kan hålla till och sedan ett hörn för multisarna med deras snäckskal.
Är det neolamprologus brichardi som du helst av allt vill ha, så är det nog bäst att enbart hålla den arten med tanke på hur aggressiv den verkar vara. Jag tror det blir nog så intressant ändå, jag vet ingen annan art där storasyskon hjälper till med uppfostran och att hålla rätt på småsyskon.
Du kan ju alltid skaffa de andra arterna senare? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Håller med mimåne där. Brichardi är en av mina favoriter när det gäller tanganyika trots att de är så vanliga, just för att de är lite speciella när det kommer till yngelvård :) Var jag du så skulle jag köpa ett gäng unga individer, låta dem para ut sig, behålla ett par och göra mig av med resten.
Det finns ju olika varianter av N. brichardi, själv så hade jag fulwe rocks :)
Finns risk att apelsinerna blir hårda mot varandra och andra så kan vara bättre med dom andra arterna i det akvariet.