Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 756 ggr
MallaT
2

Tips på växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag startat upp mitt 240l akvarium och några testfiskar har fått flytta in. Det funkar bra hittills, men jag skulle vilja ha mer växter.

Jag är inte jättebra på växter och behöver lite tips på vad som kan passa. 
Lägger in en bild så ni ser vad som finns nu.
Har ni några tips?

[Jens]
0

Jag tycker du ska avvakta lite för alla växterna verkar vara nya och de behöver sin tid att växa till. fint inrett!

mimåne
1

Jag hade gärna sett mer stora buskiga växter, men om jag tyder bilden rätt så har du sessiliflora. Den borde växa sig stor och frodig så jag håller med föregående kommentar om att ge det lite tid.

Annars hade det kunnat vara fint med någon växt som går i rött eller bruna nyanser för att bryta av lite grann till alla de gröna växterna. Någon svärdsplanta kan jag också fantisera mig fram till att skulle passa in.

Jag har själv hela 12 stycken olika arter av växter i mitt 280L kar, och jag hittar hela tiden nya sorter jag vill ha! Det finns så himla mycket fina växter och jag kan inte låta bli dem :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1

Nä jag har nog 13 olika arter till och med 😃

MallaT
0

#2 är det sessiliflora? Jag som trodde det var cabomba. Eftersom det inte satt någon etikett i växten när jag köpte den, och tjejen i kassan direkt erkände att hon inte kunde några namn så har jag gissat mig fram. 
Jag hade gärna haft mer lite större blad. Jag har några små plantor anubias, som jag hoppas ska trivas.

#1 Visst ska det få växa till sig, och eftersom jag jobbar med trädgård så borde jag egentligen veta bättre än att plantera in för tätt till att börja med, men det är ju så himla fint med fylligt planterade akvarium! 😊

sauk1
0

Less is more när det gäller arter, tror jag. Jag har ett vildvuxet 180 l som har 16 arter och det känns lite hackat… Tror jag… :)

mimåne
0

Jag kan inte säga med säkerhet om det är sessiliflora eller cabomba utifrån bilden på akvariet. Cabomba behöver mycket starkt ljus (tror jag) så börjar den vissna bort kan det hända att det är den växten. Har du något sämre belysning som jag själv har, och den växer sig fin ändå så är det någon annan art t.ex sessiliflora.

De är så lika varandra men hur som haver barnen kär så är de ju båda snabbväxande.

mimåne
1

#5 Det var skönt att höra sauk1.. Kanske jag ändå skulle köpa den där snygga växten i butiken jag såg häromdan.. 😃

sauk1
0

GO GO! :D

NiklasM
0

Jag har dock bara sex arter….. men de badar i 38l så e rätt crowded😂

sauk1
2

Vi får väl räkna arter per liter, nya måttet efter watt per liter. ;)

MallaT
0

Haha, jag har bara 7 olika ännu, så jag har en bit kvar :)

ubbe51
0

Prova med Nymphoides sp. 'Taiwan' om du vill ha en tacksam växt som verkar växa bra i alla akvarium!

Den har stora ljusgröna blad!

MallaT
0

#12 Tack! Den var superfin! Hade varit snyggt med de stora bladen till de växter jag redan har, som är väldigt små eller smal-bladiga.