Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1438 ggr
axa
0

Mörk Discus, vad gör man?

En utav mina discusar är mörk och kommer inte och äter. Den är vid en utav mina bladväxter och andas ganska häftigt. Den jagar bort de discusarna som kommer för nära. Den är lite mer än ett halvår. 

Matar tre gånger om dagen med varierad kost av frysfoder och slamsuger varannan/tredje dag. Temperatur=28-30 grader. 

Vad ska jag göra? det här är väl inte normalt?

[mansolsson57]
0

axa
0

#1 Vad menar du med "nä"? Söker seriösa svar för att jag ska kunna göra min vackra och fina discus frisk igen, oseriösa svar kan man skippa.

Menar inte att vara taskig nu men är orolig för min discus och vill ha svar som kan hjälpa mig.

mimåne
1

Jag är tyvärr själv inte kunnig på Diskus då jag inte hållit dem eller har intresse av dem, men det du beskriver låter som tydliga tecken på att den inte mår bra. Har du köpt den från en diskusuppfödare så skulle du kunna ta kontakt med han/hon och rådfråga. Om det är någon som kan hjälpa dig så borde det vara en diskusuppfödare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

alfred.
0

Har du testat vattenvärdena? Jag tycker det tyder på stress och ev någon mag/tarm parasit men är inte alls säker.

Skriv på diskusforum.se där finns det väldigt kunniga inom Diskus så där får du nog väldigt bra svar

ubbe51
0

Vattenbyte +höj tempperaturen sakta till 32 grader!

axa
0

#3 Dom kommer från en discusodlare som hållit på i 40 år ;) Om det inte blir bättre av det som #5 säger så tar jag kontakt med honom!

#4 Testade precis, allt stämmer bra men KH värdet var svårt att mäta då ingen matchade. Kan ju ha varit att den blandades med orange.

#5 Jag ska göra ett stort vattenbyte när jag kommer hem och göra rent pumparna. Kan höja temperaturen en aning.

[Seaside]
0

Håller tummarna för att det reder upp sig - är inte roligt när djuren mår dåligt, man känner sig så maktlös då…

axa
0

#7 Mm, man känner sig helt maktlös och förstår inte alltid vad felet är. Kul är det inte :( Min hund är även nyopererad och har varit inlagd på klinik över helgen och är lite hängig så det är lite extra tungt att discusen blir också blivit hängig nu.