Frågor om platys
Hej! Jag har haft mina platys i ca 2-3 månader. 1. Är det någon som kan se om min Platy Hona är gravid? 2.Hur länge är en Platy gravid? 3.Hur många yngel brukar det bli ungefär? 4.Kan Platy "spara" sina yngel i magen som guppys kan? 5.När en Platy får yngel, ska jag låta dom simma fritt i akvariumet eller i en liten nätkorg som man hänger i akvariumet? Ursäkta för dålig bild! Kommer fler! Tacksam för svar! 😄🐠🐟
:)
Hej Frida,
1. och 2. Din Platy är gravid och det tar cirka 4-5 veckor innan de föder sina yngel förutsatt att de har det lugnt omkring sig och har bra plats att föda dem på.
3. Det varierar hur många yngel de kan få men man kan säga ca 20-80 st.
4. Förstår inte riktigt din fråga. Vad menar du med 'spara'? Kan det vara så att du tycker Guppy har yngel jämnt så stämmer det bra. Platy är det lite mer skillnad men det är ganska så ofta de är gravida de också.
5. Har du gott om gömställen så tycker jag inte du ska stressa honan genom att lägga över henne i ett yngelkar.
Det hon menar med "spara" är troligen att det räcker med att en guppyhona har träffat en hane en gång, så kan hon föda yngel resten av sitt liv ungefär. Ingen aning om detsamma gäller för platys dock!
// Sofia
Jag tycker själv det är bäst att låta naturen ha sin gång. Har du tillräckligt med växter och gömställen i ditt akvarium så kommer en del yngel att klara sig. I så fall behöver du inte stressa dina fiskar genom att röja omkring med håven och försöka fånga in dem. Vill du skapa ännu bättre förutsättningar för ynglen att klara sig så kan du alltid skaffa någon till växt, tex flytväxter där ynglen kan gömma sig.
Men valet är förstås ditt eget och vill du fånga in några yngel efter födseln och lägga dom i en yngelkasse, eller fånga in honan och låta henne föda där i, så kan du också göra det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Aha, är det så hon menar… Jag vet ärligt talat inte om det är så med platyn. Det jag tycker är att de inte är lika 'produktiva' som guppys.
Tack för alla svar! Blev jätte glad när jag fick reda på att min Platy var gravid! :D
Ska ynglena ha speciell mat eller äter dem vanligt flingfoder?
Det finns yngelmat att köpa i butik, detta är väldigt smått smulat/krossat flingfoder så du kan lika bra göra det själv hemma hos dig. Detta beror då också förstås också på om du har dem i yngelkasse eller löst i akvariet. Om de är vid ytan och tillgängliga eller trycker på botten.
Vad är smartast? Att ha dem i yngelkasse eller i akvariumet? Har inte så många fiskar, 2 blackmollys (hona och hane) och 2 platys (hona oh hane där med).
Då tycker jag du ska låta dem vara och köpa t ex Hornsärv (växt) som de kan gömma sig i eller javamossa. Har de gömställen så överlever de flesta.
Okej och dem växterna kan man hitta i en vanlig zoobutik?
Ja, javamossa är en väldigt populär växt för både fisk och räkor. Kolla bara så att den ser väldigt fluffig och fin ut och inte innehåller så mycket 'bös' eller har algbildning. Hornsäv är vanligt också men alla har inte det men kan säkerligen beställas hem om man så vill ha det.
Jag skulle nog försöka rädda undan en del av ynglen.
Mina svärdbärare har varit gravida ett tiotal gånger och jag har lyckats rädda undan tre yngel totalt.
Nu har jag ett femtontal firrar i det akvariet, men gott om gömställen.
Jag tror att mollyparet & föräldrarna kommer se ynglen
som frukost, lunch & middag…
Aa jag får se hur jag gör. Vill gärna ha kvar några yngel och eventuellt ge bort två till en kompis! Hur skulle du ha gjort? Använda yngelkasse?
#16 Visst har du rätt i att fiskarna kommer se ynglen som mat, om de stöter på varann. Det är ett naturligt beteende.
Allt handlar om vilka förutsättningar man skapar för ynglen. Det är det som är avgörande i om de har en chans eller inte. Platy yngel är väldigt små och kamouflerade när de föds, de lägger sig bland grus och i springor av inredning osv. Sedan kan de ligga där och trycka. Det är en instinkt och ett vant beteende de har som jag gärna ser att man som ägare till djuren försöker bevara det genom att låta naturen ha sin egen gång. De yngel som simmar omkring tillgängligt för andra fiskar kanske då heller inte är så lämpliga att hålla i avel. Och hur grymt det här än låter så är det också nyttigt för de vuxna fiskarna i akvariet att få jaga sin egen mat precis som i naturen. Även om det finns levande foder att köpa så Platy speciellt är en fisk som många nybörjare skaffar, därför får de också ofta flingfoder.
Sedan kommer med stor säkerhet dessa platyn att få ungar igen och akvariet blir då snabbt överbefolkat om man inte gör sig av med några, så jag ser bara fördelar med att låta ynglen klara sig själv :)
Jag skulle skippat yngelkasse till att börja med. Se hur många som överlever. Din Platy kommer få många kullar till så yngel kommer det att finnas :) Ifall dina yngel inte överlever och blir uppätna så skulle jag prova yngelkasse nästa gång om du verkligen vill ha kvar ett par yngel. Jag har haft 3 guppyhonor som fött efter varandra under en ganska kort tid nu och alla yngel blir käk.. trots att detta akvariet är proppfullt med växter. Så nu blir det att prova yngelkasse för min del, för jag vill iallafall spara en kull.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag tror nog att jag låter dem simma i akvariumet.! Ni får gärna skriva tips och sånt om ynglena! Är det inte lätt att det blir inavel? Och hur hållbar man koll på det?