Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 7841 ggr
[Kajsa91]
0

Någon som har Sewellia lineolata?

Någon som har Sewellia lineolata? Vet inte vad den har för handelsnamn eller så, verkar inte finnas så mycket om den.

Så någon som har? :) Berätta lite, visa gärna någon bild!
Hur ska den ha det, flera eller själv helst?, går dom att odla? Storlek på akvarie? Roliga/trevliga eller mest rädda? ^^

MrJLundin
0

Just nu så står huvuder helt still, har lite info om dessa i en bok hemma, Det jag kommer ihåg såhär på rak arm (rätta mig om jag har fel) är att när dom säljs i handeln så säger dom ofta att dom är bra algätare. Vilket dom inte alls är, dom äter inte alger över huvud taget.. Dom lever i asiatiska vattendrag med mycket syre, så dom gillar när det är strömt i vattnet.. Testa sök på det på Youtube, så tror jag du kommer att hitta mycket kul om dom :) Återkommer när jag kommer hem :P

[Kajsa91]
0

#1 Ja, blev himla förvånade att dom inte var en mal! Ser precis ut som en när dom sitter på glaset och sådär :P

Du har inte haft någon? :)

Stoodyear
0

Ph svagt surt, de är stimfiskar eller trivs bäst i större antal dock revirhävdande så passar sällan med någon annan form av bottenlevande fiskar, som nämnt är det ingen mal utan en gröngöling och faktiskt mer släkt med olika karpfiskar som Guldfisk än någon algätare. De lever naturligt i strömmande men framförallt syrerikt vatten, det är alltså egentligen viktigare med syre. Växter är inget de bryr sig om, platta stenar och ljus fin sand är att föredra. Man kan först tänka att deras mönster är till för kamouflering men så verkar inte vara fallet eftersom de naturligt lever på platta enfärgade stenar och smälter inte in speciellt bra alls. Handelsnamn varierar kraftigt, Borneopleco, strömgöling osv…

[Kajsa91]
0

#3 Tack! :) har du någon aning om vad dom kostar?
Inte för att dom passar in i mitt akvarium tyvärr men nyfikenhet ^^

Stoodyear
0

Nån hundralapp st skulle jag tro, men är inte insatt i priset eftersom jag inte köpt någon själv! Men de är dyrare än vanligt i alla fall, troligen för att de fortfarande är relativt ovanliga.

[Kajsa91]
0

Ah okej.
Usch vad jag hatar när man hittar en fisk man vill ha som inte passar ens akvarium :P

Idean
0

Efter att ha inhandlat 3st konstaterar jag att dessa äter alger i mitt kar.
De är en glad å pigg fisk som ska ha bra drag från pumpen för syresättningen. pris en hundring styck. Gick under namnet AlgRocka. Men är inte lämplig i akvarium med dålig cirkulation.

http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata

bra länk för denna fisk

Naiz
0

89 kostar dom i västerås

mimåne
0

Du har fått väldigt bra information från inlägg #3. Jag skulle vilja tillägga att dessa äter alger och det är att föredra en belysning som kan ge upphov till en del alger då det uppskattas mycket. Strömt vatten över platta stenar och sandbotten är deras miljö, växter behöver de ej men det hjälper vattenkvalitén så ex anubias passar då den heller inte behöver mycket ljus och inte är så snabbväxt samt tålig mot strömmen i vattnet. 

Jag har fått uppfattningen om att det inte hör till vanligheterna att få lek på dessa, vilket i och för sig kan bero på okunnighet och att de ej hålls i de rätta förhållandena. Men omöjliga tror jag ej att dem är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

I handeln kan den förekomma vid namn Borneo sucker eller bara Strömgrönling när det kommer till handelsnamn.

GioJ
0

tyvärr är det ofta blandade arter… en kille publicerade två nyinköpta i en tråd på fb, ingen av dem var sewellia lineolata… två helt andra arter… borneo sucker är t.ex beaufortia kweichowensis…..

===

mimåne
0

Ja du har rätt #11. Namnen på dessa olika typer av strömgrönling blandas ofta ihop i butiker.

Annbjo
0

Har 2 st i mitt kar (en hane och en hona) och de är riktigt trevliga och aktiva. Jagar varandra fram och tillbaka och verkar trivas av varandras sällskap. Jag fick betala 99 kr st. Dyrt kanske men de känns nu som en självklarhet i karet så det var dem värda! :) inte en mal som bara försvinner i akvariet. Älskar dessa!