Akvarium mot fönstret
Jag har alltid fått lära mig att man inte ska ha akvarium mot ett fönster då det kan trigga algtillväxten mer än nödvändigt.
Men jag funderar på om det kan fungera om man sätter bakgrunden mot ljusflödet? Det är en ordentlig frigolitbakgrund i akvariet. Eller det är ändå en dum ide?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Direkt solljus kan ge alger eftersom man då får mycket starkare och mer oregelbunden belysning än vad som är lämpligt. Om du kan placera akvariet så att inget solljus "kommer in" i akvariet så kan du ha det var du vill.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Bara för att jag ville testa hur mycket alger det blev satte jag för en massa år sedan upp ett litet 12 liters på fönsterbrädan med några Guppy i. Det blev inte alls mycket alger! Sen dess under minst tio år har jag haft akvarium på fönsterbrädan och det funkar kanonbra och det är jättesnyggt när solljuset glittrar på fiskar och växter soliga dagar. Just nu har jag ett 25 liter med guppyyngel och kanelbullesnäckor ska sätta in lite posthorn där också har jag tänkt. Snäckorna och ynglen äter ju alger jag skrapar bara rutorna med lite filterludd varannan vecka på växter och rötter finns inte mycket alger. Akvariet har alltså bakrutan mot fönstret så ljuset kommer in i det. Det står visserligen en krukväxt mellan fönstret och karet och det är inte ett extremt soligt fönster men mycket ljus kommer ändå in där. Jag har det helt öppet ingen ljuskälla förutom dagsljuset och en liten Fluval 1 pump, vattenbyte en gång i veckan. Funkar perfekt och är en liten pärla här hemma. Jag har även i perioder haft ett 60 liters på samma sätt på samma plats funkar bra det också men jag fick inte plats med så mycket krukväxter då. 😃
Bilden ger det inte helt rättvisa det är fint i verkligheten.😉
Det låter bra! Då kan jag kanske möblera om på skrivbordet om jag tar upp mitt större akvarium :)
En annan fråga, kan man fortfarande använda biltemas blästersand som grus i akvariet eller har de ändrat på det?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 ja du kan använda Biltemas blästersand men INTE den svarta sorten för den innehåller metall vilket är giftigt för fiskar.
Till Aribigga Man ska inte ha dom mot fönstret om solen lyser på vattnet eftersom det bildas alger. Sen till er som har akvarium i fönstret så måste man ha en bakgrund så att fiskarna inte blir stressade. Det är lag på det. Mvh Rickard
#5 Även om solen måste lysa igenom ett frigolitlager för att komma till vattnet?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag hade nog inte vågat ha ett akvarie vid fönstert pga skiftande temperaturskillnad.
Det är ju skillnad på dag/natt , sol/mulet , sommar/vinter.
Multi vad?
#7 Det kan säkert vara ett problem med temperaturskillnader när det gäller de flesta fiskarter, Jag har bara haft Guppy på fönsterbrädan och de är ju anpassade för att klara temperaturskillnader väl. Kanske funkar det inte med så många andra fiskarter.
Alger lever av så mycket mer än bara solljus det är inte alls säkert att det bildas alger bara för ett kar ståt i solen eller tvärtom. Jag har absolut inte haft problm med alger i mina fönsterkar. Även vattenvärden och fiskarnas hälsa är på topp.