Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 3849 ggr
Lilolizeit
1

Odla daphnia och artemia

Hej! Har sökt runt i massor men blir inte ett dugg klokare. Undrar om någon har odlat dessa och kan ge mig en utförlig beskrivning på hur man gör, hur lång tid det tar, var jag får tag på det och hur mycket det blir. rent ut sagt vill jag veta allt och era erfarenheter. Vilka av dessa är enklare att odla och vilken går snabbast? Ja, ni hör ju, jag har noll koll. :) Tack på förhand.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kaninsköld
1

Jag har odlat artemia , jag tog bara en 1l petflaska och fyllde med saltblandning, sen så satte jag i luftpump och hällde i artemiaägg. Här är en bra artikel: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2800221

Mvh Kaninsköld

TccT
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur man kläcker artemia i den länken var lite underlig och beror på vad man har för artemiaägg. Kläcker man i flaska sätter man på en syresten och kör ner på botten så äggen rör på sig hela tiden. En slang med stenen på och utan korken andra slangen behövs inte heller. Men kork med bara några hål kan faktiskt vara en bra "utveckling" så slipper man stänk från bubblet. Innan man suger ur artemia måste man ju ta ur luftningen så vattnet lugnar ner sig så det syns om artemian kläckts ordentligt annars är det bara och köra på ett tag till. Är det artemiaägg med skal vill man helst inte ha med skalen i så fall utan låter det stå en stund. Innan man häller i äggen låter man saltet lösa upp sig oxå tycker i alla fall jag och sen ungefär 4 teskedar salt/ liter vatten. Ju mer salt kläcks dom sämre men ska man dra upp dom sen så har man i lite mer salt sen när dom kläckts och man flyttat dom. Salt utan eller med jod spelar ingen roll kläcker själv i sånt här

Lilolizeit
0

Tack för svar båda två! :)

Någon som har koll på daphnia?

mimåne
1

När jag prövade mig på att odla artemia för flera år sedan stod det till punkt och pricka på bruksanvisningen hur jag skulle gå till väga med odlingen. Jag kommer ihåg att det var väldigt simpelt, ett kärl med vatten och vad jag nu då skulle tillsätta… En lampa på det för ljus och värme och sedan kläcktes det.

Vid den tidpunkten tyckte jag att det hela hade börjat lukta konstigt. Då var det inte lika kul längre så det åkte ut lika fort som de kom in :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
1

#4 Låter bra. :) Jag är sån som vill veta i för väg hur man ska göra innan man köper, blir galet frustrerad om jag inte fattar när det är dags. Haha

Jag ska ge det ett försök. Hur lång tid tar de till de kläcks ungefär?

Ska se om jag kan köpa levande också så jag har ifall det skiter sig..

mimåne
0

Oj nu var det så pass länge sen att jag inte kommer ihåg riktigt. Jag minns att det tog längre än vad det stod på bruksanvisningen, men det kan ha rört sig om en tid på någon enstaka dag, som tog en-två veckor för mig.. Kanske var det dåliga ägg jag fick tag på😛

Lilolizeit
1

Det är just det jag är orolig för. När axolotläggen kläcks måste jag ha levande föda inom ca 24 timmar.

Men om jag skulle börja typ nu i dagarna, hur länge lever dom i sin lilla flaska/bytta?

mimåne
1

Det har jag ingen som helst aning om då jag kastade bort allt så gott som direkt när de började kläckas.

Jag köpte äggen i min lokala djurbutik. Det var en gul påse med inslag av rött vilket får mig att tänka på om det kan ha varit av märket Sera? Det var från något företag åtminstone.

Nu när jag funderar närmare på detta så innehöll påsen något annat kolijox också och inte enbart ägg. Detta var bara att hälla i vattnet, jag behövde inte tillsätta någonting mer. Det var därför det var så simpelt! Det kan ju hände det innehöll något som gynnade artemian i sin tillväxt och som hade kunnat hålla artemian vid liv under en tid..

Tusan att jag kastade ut allt så tidigt och inte väntade ut dem för att se vad som skulle ha hänt :P

TccT
0

Dom förlorar i näringsvärde på ett par dagar men ta över i till exempel en liten plastbytta/akvarium på några liter åtminstone. Ha lite luftning på och mata med spirulinapulver, Liqiufry1 eller annat fint pulver. Får prova sig fram med hur mycket. Kan vara bra att prova hur lång tid och hur bra kläckning det är på äggen du får tag i innan du behöver artemian. Tänk på att artemian inte lever hur länge som helst i sötvatten sen när du matar med den så inte vattnet blir dåligt av döda såna.

Lilolizeit
0

#9 Tack för bra tips. Ska förbi affären i morgon och ska testa direkt. :)

mejamylove
0

Det står nästan på alla sidor att man INTE ska använda salt med jod, men nästan lika många som säger att det inte spelar någon roll. Så TS för att vara på den säkra sidan så skulle jag nog inte använda det :)

Lilolizeit
1

#11 Det är just sånt här som gör mig virrig. Det är olika sätt och olika mängder överallt. Och nästan ingenstans står det ett märke eller liknande.. Då blir det jod fritt salt. :)

mimåne
0

#2 Jag har lite svårt att tyda om detta är en egen bild du visar?

TccT
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske syns bättre att det är min saltkartong om jag fotar med skärmen med ditt inlägg? Men det är ju inget bevis för att jag använder det när jag kläcker artemia. Vad vore vitsen med att lägga in vilken bild som helst från nätet på en saltförpackning dessutom? Fick för mig att visa vilket salt jag använt och att det är med jod och går hur bra som helst.

(Ändrade några ord på slutet efter jag gjorde inlägget)

mimåne
0

Kände mig lite osäker och var därför tvungen att fråga dig, vi vill ju inte ha något olovligt här och jag har själv gjort det misstaget att visa bilder från t.ex google, så vet hur lätt det är hänt.

Men jag tror dig :)